کد خبر : 31267
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۷

آبراهی تاریخی در بنای عهد قاجاریه رشت کشف شد

آبراهی تاریخی در بنای عهد قاجاریه رشت کشف شد

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی،‌ صنایع دستی و گردشگری گیلان‌ گفت‌: آبراهی با قدمت ۱۰۰ ساله در حین مرمت بنای مدرسه فروغ رشت متعلق به عهد قاجار کشف شد.

به گزارش گیلانستان ولی جهانی اظهار داشت:‌ در حین عملیات خاکبرداری جهت مرمت بنای قدیمی‌ترین مدرسه شهر رشت مربوط به عهد قاجاریه که هم‌اکنون به مدرسه فروغ شهرت دارد کارشناسان میراث فرهنگی گیلان آبراهی را با قدمتی حدوداً 100 ساله کشف کردند.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی،‌ صنایع دستی و گردشگری گیلان عنوان کرد: در روزهای گذشته کارشناسان میراث فرهنگی گیلان که در حال انجام عملیات مرمت و بازسازی برخی از قسمت‌های تخریب شده مدرسه قدیمی فروغ بودند با آبراهه‌ای با قدمت بسیار زیاد مواجه شدند.

جهانی با بیان اینکه سقف مدرسه فروغ پوشیده از سفال‌های قدیمی است تصریح کرد: در حین عملیات خاکبرداری و در چهار طرف این بنای قدیمی یکسری آبراهه توسط کارشناسان میراث فرهنگی کشف شد که آب باران ناودانی را از سقف به سمت باغچه حیاط و سپس فاضلاب مرکزی هدایت می‌کرد.

وی با بیان اینکه روی این آبراهه قدیمی کاملاً با سفال پوشیده شده و قابل مشاهده نبوده است ابراز داشت: علاوه بر این آبراهه بسیار قدیمی،‌ در حیاط این بنای به جای مانده از عهد قاجار یک باغچه منظم و شبکه‌بندی شده نیز کشف شد که قصد داریم مجدداً آن را احیاء و بازسازی کنیم.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی،‌ صنایع دستی و گردشگری گیلان به یکسری از ویژگی‌های بسیار جذاب مدرسه فروغ رشت اشاره کرد و گفت: کف این بنا به صورت پل کوبی یا همان تخته کوب ایجاد شده در حالی‌که زیر آن نیز برای جلوگیری از نفوذ رطوبت گربه‌رو و کاملاً باز بوده است.

جهانی با اشاره به اینکه این مدرسه در زمانی حدوداً بین 30 تا 40 ساله گذشته فعال بوده است عنوان کرد: بخش بسیار زیادی از کف این مدرسه قدیمی که به شکلی مهندسی ایجاد ‌شده در همان سال‌هایی که دایر بود در اثر مرمت‌های کاملاً غیر اصولی با قلوه سنگ،‌ شن و ماسه پر شده است.

وی بازگرداندن این بنا به حالت اولیه و بازسازی تخریب‌های صورت گرفته را زمان‌بر و بسیار پرهزینه اعلام کرد و اظهار داشت: برای انجام این اقدام باید یک پروژه 3 تا 4 ساله تعریف شود زیرا با توجه به تخریب‌های گسترده‌ای که رخ داده به یک عملیات کارشناسی بسیار سنگین نیاز است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم ، دبیرستان دخترانه فروغ، در سال 1284 شمسی تاسیس شد و یکی از قدیمی‌ترین مراکز فرهنگی و آموزشی دخترانه گیلان و به تعبیری در سراسر کشورمان است که در گذر زمان، خاستگاه صدها و بلکه هزاران نخبه گیلانی بوده است.

دبیرستان دخترانه فروغ رشت، در بدو تأسیس مدرسه اناثیه‌ امریکایی نام داشت سپس این عنوان به مرور زمان به اسامی دیگری نظیر مهستی،‌ فروغ و در نهایت 17 شهریور تغییر پیدا کرد.

از جمله چهره‌ها و نخبگانی که در این مدرسه تحصیل کرده‌اند می‌توان به مهکامه محصص شاعر معاصر ایران و مادر اردشیر محصص از نوابغ فقید دنیای هنر، دکتر آذر اندامی پزشک و باکتری‌شناس برجسته ایران که به پاس خدماتش به بشریت حفره‌ای را در سیاره ناهید به نام وی نامگذاری کرده‌اند و یا نیره ابتهاج سمیعی از نخستین بانوان نماینده مجلس در تاریخ دستگاه قانونگذاری کشورمان اشاره کرد.

انتهای پیام/تسنیم

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار