کد خبر : 69860
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۰ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۵

سرپرست کانون پرورش فکری گیلان:

آشناسازی نسل امروز با فرهنگ ایثار و شهادت یک ضرورت است

آشناسازی نسل امروز با فرهنگ ایثار و شهادت یک ضرورت است

سرپرست کانون پرورش فکری گیلان با اشاره به ظهور و بالندگی واژه های شهید، شهادت، ایثار و جانبازی در دوران دفاع مقدس، گفت: آشناسازی نسل امروز با فرهنگ ایثار و شهادت یک ضرورت است.

به گزارش گیلانستان، سید جلیل میر عظیمی عصر سه شنبه در ویژه برنامه «سلاله ها» به اهمیت تعامل و هم‌گرایی در اجرای فعالیت‌های فرهنگی، به ویژه در حوزه ادبیات آئینی و پایداری اشاره و اظهار کرد: توجه به این بخش حرکتی سازنده در جهت انتقال ارزش‌های دفاع‌مقدس، آرمان‌های ملی و اسلامی به آینده‌سازان است.

وی با اشاره به ظهور و بالندگی واژه‌هایی همانند شهید، شهادت، جانباز و ایثارگر در دوران دفاع مقدس، گفت: این فرهنگ واژگانی ارزشمندی برای خلق آثار در حوزه شعر و داستان به وجود آورده است.

سرپرست کانون پرورش فکری گیلان در ادامه به دستاوردهای هشت‌سال دفاع مقدس و معرفی شخصیت‌های برجسته و الگوهای مناسب اشاره کرد و افزود: در منطقه، شاهد ناامنی‌های فراوانی هستیم و لازم است قدردان شهیدان و فعالان عرصه صیانت از امنیت و آرامش ایران اسلامی باشیم.

وی با بیان اینکه آشنایی کودکان و نوجوانان ایران با فرهنگ دفاع مقدس، ایثار و شهادت رسالت تمام افراد جامعه به ویژه صاحبان قلم و اندیشه و کنش‌گران عرصه فرهنگ است، اضافه کرد: باید با برنامه‌ریزی هدف‌مند و همراه‌سازی تمامی دستگاه‌های اجرایی و گروه‌های مردم نهاد، به بسط و گسترش این فرهنگ کمک کنیم.

قیام حسینی خاستگاه ادبیات پایداری

کارشناس مسئول آفرینش‌های ادبی کانون پرورش فکری گیلان نیز در ادامه این ویژه برنامه به تبیین و تشریح ادبیات پایداری پرداخت و اظهار کرد: این گونه ادبیات به تصویر کشیدن غیرتمندی و آزادگی مردمان این دیار در صیانت از مرزهای فکری و جغرافیایی ایران اسلامی است.

حمیرا خدابنده با اشاره به خاستگاه ادبیات پایداری، افزود: ارزش‌های حاکم بر این ادبیات را باید در سیره عملی رسول‌اکرم (ص) و قیام امام‌حسین (ع) جستجو کرد.

این شاعر و نویسنده ادامه‌داد: قیام کربلای حسینی، اوج حماسه و ایثار است و برای صیانت از فرهنگ عاشورایی و جاری‌سازی این پیام نیازمند حمایت از شاعران و نویسندگان این عرصه هستیم.

وی همچنین با اشاره به پیشینه ادبیات پایداری در کشور، اضافه کرد: شاهنامه فردوسی و مختارنامه از جمله این آثار است که پشتوانه‌های ارزشمندی در کنار فرهنگ غنی دفاع‌مقدس، بهره‌گیری از نیازهای عصر حاضر و استفاده از واژگان امروزی بوده و می‌تواند به غنی‌سازی ادبیات پایداری کمک کند.

معرفی‌کتاب «مثل‌باران»، مجموعه اشعار ۷۳ عضو نوجوان کانون پرورش فکری استان گیلان که به همت بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس به چاپ رسید و آشناسازی مخاطبان با شاعران، نویسندگان و آثار دست‌اندرکاران عرصه ادبیات پایداری بخش دیگری از این ویژه برنامه بود.

گفتنی است؛ «سلاله‌ها»، عنوان طرحی است که به همت بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع‌مقدس و به منظور نهادینه سازی فرهنگ ایثار و شهادت، با حمایت از شاعران و نویسندگان حوزه ادبیات پایداری و معرفی آثار برگزیده این عرصه برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۱
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مرادبخش جانباز۵۵٪ چهارشنبه , 10 شهریور 1400 - 15:20

سلام وقت بخیرباحرف وحدیث نمیشه فرهنگ ایثارشهادت را به عرصه عمل نشوندبایدبه وضعیت زندگی خانواده محترم شهداوجانبازان رسیدگی نمودمخصوصادرمورداستخدام فرزندان جانبازان ۵۰الی ۶۹٪والاباحلواحلوا گفتن که دهن شیرین نمیشودمرادردیست اندردل اگرگویم زبان سوزدنگویم مغزاستخوان سوزدماهاباچه نیتی وارد عرصه میدان شدیم هشت سال با دشمن جنگیدیم تن به ذلت ندادیم ویک وجب ازخاک میهن عزیزمان به دشمن ندادیم حال کیهافضای کشوراشغال کردن می جنگیدیم شهیدشدو کی جانبازشدکی داره میخوره خوردن که هیچ غارت می‌کنه ۱۵روزمتوالی در جبهه غذابهمون نرسیدخدامیدونه باچه دروضعی بودیم کوچکترین ادعارااز نداشتیم پهنوزهم نداریم وهنوزهم بی سرپناه هستم عده ی میلیاردهاثروت چپاول کردندمخصوصادرهشت روحانی هیچ آبی ازآب تکان نمیخوره چه بگم نگفتنم بهترازگفتن است سرفرازباشید

رفتن به نوار ابزار