کد خبر : 37180
تاریخ انتشار : سه شنبه 7 خرداد 1398- 22: 10

نامه سرگشاده بسیج دانشگاه آزاد رشت:

آقای استاندار؛ گیلان را به استان پسماندها تبدیل نکنید!

آقای استاندار؛ گیلان را به استان پسماندها تبدیل نکنید!

اصولا چرا بازیافت این پسماندهای کلره، در استان گیلان صورت می پذیرد در صورتی که در جنوب کشور و در استان خوزستان تولیده شده است؟ ضروری است که در این مورد توضیحات لازم داده شود.

به گزارش گیلانستان، نامه سرگشاده بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی رشت خطاب به استاندار گیلان به شرح زیر است:

مسئله محیط زیست یا حفظ منابع طبیعی برای ما مسئله ای تجملاتی و درجه دو نیست، یک مسئله حیاتی است.
امام خامنه ای
۱۳۷۷/۱۲/۱۴

جناب آقای مصطفی سالاری استاندار محترم گیلان

با سلام و احترام
همانطور که مستحضر هستید،طی چندسال گذشته استان شهید پرور و ولایتمدار گیلان به دلیل بی تدبیری مسئولین داخلی همواره با مشکلات زیست محیطی جدی روبرو بوده که باعث آزار و رنجش مردم عزیز استان شده و هم محیط زیست استان را تا آستانه نابودی کشانده است.

مسئله آلودگی جنگل های سراوان که اکنون با نزدیک شدن فصل گرما،شرایط را برای ساکنان آن منطقه اسف بار کرده و هرچندوقت یکبار با اعتراضات اهالی منطقه روبرو هستیم و تقریبا می توان گفت که حل این معضل محیطی به آرزویی برای مردم استان تبدیل شده است.
شاید برای کسی این مسئله قابل باور نباشد که یک جنگل زیبا در شهری به محل تخلیه زباله های شهر تبدیل شده است.

رودخانه زرجوب که دقیقا از وسط شهر رشت می گذرد چنان وضعیت وحشتناکی دارد که اصلا مسئله اذیت شدن اهالی ساکن در مجاورت این رود پیشکش، حتی آقایان اقتصادی استان که به فکر ایده های جذب سرمایه و توریسم هستند نیز فکری برای حل این معضل ندارند.

تالاب انزلی هم که از وضع نامساعدی رنج میبرد. از معدود مشکلات این تالاب می توان به خشک شدن بیش از ۴۰ درصد آن اشاره نمود . از طرفی دیگر مشکل رسوبات رودخانه هایی را داریم که به تالاب انزلی منتهی می شوند و مورد بعدی آن که فرسایش خاک در این تالاب می باشد.

این موارد تنها جزئی از مشکلات عدیده محیط زیستی در گیلان است که نیازمند برنامه ریزی و تلاش جدی برای حل معضلات است که خطری جدی برای این استان به حساب می آید .
حال انگار تمام این مسائل محیطی در استان حل شده که آقایان محیط زیستی در اخرین اقدام خود قصد انتقال ۵ هزارتن از پسماندهای کلره را از واحد های پتروشیمی استان خوزستان به گیلان و بازیافت آن را دارند.

در اینجا با چندنکته اساسی و مهم روبرو هستیم؛

۱. آنچه که لازم است مسئولین مربوطه در خصوص آن شفاف سازی کنند،این پرسش است که اصولا چرا بازیافت این پسماندهای کلره، در استان گیلان صورت می پذیرد در صورتی که در جنوب کشور و در استان خوزستان تولیده شده است؟ ضروری است که در این مورد توضیحات لازم داده شود.

٢. به گفته کارشناسان حوزه پتروشیمی،بخش سنگین این پسماندهای کلره از آن جایی که قابلیت تبدیل به پلیمرهای دیگر را ندارند،یا باید در کوره هایی با دمای بالا امحا و سوزانده شود یا اینکه طی عملیاتی ظریف و دقیق پلیمریزه شده و در تولید آسفالت مورد استفاده قرار گیرند .در حال حاضر پتروشیمی بندر امام هردو بخش سبک و سنگین این پسماندهای کلره را در دمای بالای ۱٣۰۰ درجه امحا می کند که البته باعث صرف انرژی زیاد و ورود دی اکسید کربن و ترکیبات کلر دار به هوا است.
اکنون که تصمیم بر بازیافت بخش سنگین و ته مانده جامد و خطرناک این پسماندها است نکته ای که متخصصین این حوزه به صورت ویژه برآن تاکید دارند این است که اگر این بازیافت به صورت دقیق، علمی و اصولی انجام نپذیرد ، میتواند پیامدهای جبران ناپذیری برای سلامت عمومی و محیط زیست استان داشته باشد و لذا پرسش ما این است که نحوه نظارت بر عمللکرد شرکت مدیریت پسماند “بلیش” که مجوز این بازیافت را از سازمان حفاظت محیط زیست دریافت کرده است چگونه است ؟! آیا جنابعالی مسئولیت این ریسک را می پذیرید و تضمین می دهید که این بازیافت به صورت کاملا ایمن و بدون تبعات منفی صورت پذیرد؟!

٣. همچنین این سئوال نیز مطرح می شود که چرا وقتی هنوز سرنوشت بخش خطرناک پسماندهای کلره مشخص نشده باید مجوز انتقال آن به گیلان و شروع بازیافت آن صادر شود؟!

البته در کنار نکات و نقد های مطرح شده موضع گیری اخیر جنابعالی در خصوص اینکه “اگر این اقدامات کم ترین آسیب زیست محیطی برای استان گیلان ایجاد کند فورا باید متوقف شود” برای ما دلگرم کننده است و ما دانشجویان ضمن حمایت از این اظهار نظر شما فعالیت های گروه کارشناسی ناظر بر این مسئله را به دقت رصد می کنیم.

در آخر نیز لازم به ذکر است خاطرنشان کنیم:
بسیج دانشجویی به عنوان یک تشکل و جنبش دانشجویی ذاتاً وظیفه دارد مطالبه به حق مردم را فریاد زده و پیگیری کند و همواره در تمامی صحنه ها در کنار مردم بوده و تمام سعی خود را نموده تا مشکلات مردم را از مسئولین مطالبه نماید؛به همین منظور از مجموعه استانداری گیلان به ویژه شخص استاندار تقاضا داریم به این مسئله رسیدگی کرده و گزارشات پیگیری این موضوع را به اطلاع مردم شریف و دغدغه مند استان برساند.

من الله توفیق

بسیج دانشجویی آزاد رشت

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار