کد خبر : 32098
تاریخ انتشار : یکشنبه 2 دی 1397- 43: 16

آموزش‌وپرورش گیلان چه میزان از نقش سرنوشت‌ساز خود آگاهی دارد؟!

آموزش‌وپرورش گیلان چه میزان از نقش سرنوشت‌ساز خود آگاهی دارد؟!

آموزش‌وپرورش به عنوان یکی از مهم‌ترین وزارتخانه‌ای که سرنوشت یک نسل را رقم می‌زند باید با تکیه بر برنامه‌محور بودن و به دور از هرگونه روزمرگی نسبت به ارتقای سطح کیفی دانش‌آموزان و فرهنگیان اقدام کرده نه اینکه خود را به برخی برنامه‌های تکراری سرگرم کند.

به گزارش گیلانستان آموزش‌وپرورش مهم‌ترین وزارتخانه‌ای است که می‌تواند نقش تعیین‌کننده‌ای در سرنوشت زندگی یک انسان داشته باشد، حال این وزارتخانه اهمیت نقش خود را در خصوص تعیین سرنوشت آینده دانش‌آموزان می‌داند؟ اگر می‌داند روزمرگی را چگونه می‌توان توجیه کرد و اگر نه چگونه باید تأکید کرد که آموزش‌وپرورش محلی برای آموزش‌های مهارت‌های مختلف علمی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی است نه محلی برای روزمرگی و گذران عمر…

آموزش‌وپرورش نهادی برای پرورشِ ظرفیتی برای مهارت‌آموزی دانش‌آموزانی است که نیمی از روز خود را در آن سپری می‌کنند یعنی خانه دوم آن‌هاست، آیا این کلام که مدرسه خانه دوم یک دانش‌آموز است بعد از حدود ۴۰ سال از عمر پربرکت جمهوری اسلامی ایران، باید هنوز به‌صورت یک شعار در حاشیه ذهن یک دانش‌آموز به فراموشی سپرده شود؟

حقیقتاً مسئولین محترم آموزش‌وپرورش چه تلاش مضاعفی غیر از موظفی‌های روزمره برای دانش‌آموزان خود انجام می‌دهند، آیا تابه‌حال اتفاق افتاده که مدیرکل محترم آموزش‌وپرورش برای شنیدن دردهای دانش‌آموزان و خانواده‌های عزیز آن‌ها به‌خصوص آن‌هایی که در این شرایط اقتصادی و شرایط نابرابر ثبت‌نام در مدارس خوب دولتی، عزیزانشان را در مدارس کم برخوردار و در شرایط ناعادلانه ثبت‌نام کنند دیدار داشته باشد؟

 آیا مدیرکل محترم در یک اقدام جدید و به‌دوراز برنامه‌ریزی‌های گذشته، خود، شخصاً به‌صورت سرزده به مدارس دولتی و غیردولتی سر می‌زند؟

آیا آموزش‌وپرورش استان گیلان دغدغه پرورش مضاعف و توانایی افزایش مهارت دانش‌آموزان را در دستور کار خود قرار داده و یا دغدغه پرورش و کارهای فرهنگی تمیز و به‌دوراز دغدغه آمار دهی و عکس محوری را بر خود ملزم کرده است که دیگر شاهد بی‌دغدغه‌ای، بی‌انگیزگی و حتی خودکشی به خاطر یک نوجوان جنس مخالف در مدارس نباشیم؟

آیا مدارس کم برخوردار بیشتر از مدارس برخوردار موردتوجه آموزش‌وپرورش قرارگرفته و دغدغه کمبود بودجه برای کارهای پرورشی، فرهنگی و روانشناسی در مناطق آسیب‌پذیر و پرجمعیت مدارس دولتی در دستور کار آموزش‌وپرورش استان گیلان قرار دارد؟

آیا با توجه به افزایش رشد عددی مدارس غیرانتفاعی در استان نظارت مستقیم و از پیش تعیین نشده به‌خصوص از جانب مدیرکل محترم استان گیلان صورت گرفته تا مبادا مدارس، ساعتی از درسی را کم یا از فعالیت فرهنگی و پرورشی خود بزنند؟

آیا آموزش‌وپرورش استان گیلان دغدغه روان‌شناسانه و جامعه‌شناسانه خود را در مناطق آسیب‌پذیر و مدارس کم برخوردار، غیر از آمار دهی‌های روزمره تقدیم دانش‌آموزان این مدارس می‌کند؟

آیا آموزش‌وپرورش گیلان برای دوری از روزمرگی و با ظرفیت مهارت‌آموزی، آینده‌ای برای این دانش‌آموزان به‌خصوص در مناطق آسیب‌پذیر و مدارس کم برخوردار ترسیم می‌کند؟

آیا آموزش‌وپرورش استان گیلان برای دوری از فضای سیاسی در مدارس و انتخاب مدیران و معلمان در مدارس خوب دولتی شرط عدالت را برقرار و توانسته شرایط برابر ثبت‌نام برای همه دانش‌آموزان تحت پوشش خود را فراهم کند؟

 آیا دغدغه آموزش‌وپرورش غیر از کوچک کردن آموزش‌ها دولتی و سپردن وظیفه آموزش به مدارس غیردولتی، دغدغه خانواده‌های مناطق آسیب‌پذیر و کم برخوردار را در نظر می‌گیرد؟

آیا آموزش‌وپرورش استان گیلان نگران حال معلمان دولتی و غیردولتی خود با شرایط برابر بوده و در جریان هفت هزار معلم شاغل در مدارس غیردولتی که در ناعادلانه‌ترین شرایط در حال تدریس در مدارس غیردولتی هستند قرار و جویای احوال آن‌ها بوده است؟

آیا آموزش‌وپرورش استان گیلان دغدغه خانواده‌هایی که نه به لحاظ اقتصادی شرایط ثبت‌نام عزیزانشان در مدارس غیردولتی را داشته و از طرفی چون دارای برخی شغل‌ها نبوده و از ثبت‌نام در مدارس خوب دولتی جا می‌مانند را در نظر می‌گیرد؟

آیا آموزش‌وپرورش استان گیلان درصدد تأمین اعتبار برای مدارس کم برخوردار، آسیب‌پذیر و البته پرجمعیت برای فعالیت‌های مختلف ورزشی، فرهنگی، علمی و مهارتی قرار دارد؟

آیا آموزش‌وپرورش استان گیلان از اثر جنگ نرم در فکر و ذهن دانش‌آموزان تحت پوشش خود دردکشیده و در پی درمان قرارگرفته و برای جلوگیری از کارهای موازی فرهنگی، علمی، روانشناسی و همچنین اثربخشی مضاعف با دستگاه‌های همکار جلسات مجدانه و پیگیرانه‌ای را در دستور کار خود قرار داده است؟

آیا استعدادهای علمی ورزشی، فرهنگی، دینی، فنی و حرفه‌ای به‌صورت عادلانه در میان دانش‌آموزان استان گیلان شناسایی، هدایت و به‌سوی موفقیت برای داشتن آینده‌ای درخشان در ایران اسلامی رهنمون شده و برای آن‌ها برنامه‌های علمی مبتنی بر چارچوب روان‌شناسانه و علمی در نظر می‌گیرد؟

راستی کسی برای مدارسی که دانش‌آموزان مجبورند در کلاس‌های ۴۰ نفره صندلی‌های آینده دانشگاه خود را انتخاب کنند خبر خوشی دارد؟

آیا شرط معدل در کنکور برای دانش‌آموزانی که در کلاس بیش از ۴۰ نفر با یک معلم درس می‌خوانند با دانش‌آموزانی که در مدارس برخوردار در جمعیتی کمتر از نصف جمعیت با چند معلم درس می‌خوانند به‌صورت عادلانه تعریف‌شده است؟

آیا آموزش‌وپرورش استان گیلان با ایجاد سهمیه‌هایی برای برخی از مشاغل مربوط به سازمان خود در برخی از مدارس خوب دولتی پدران و مادران دیگر دانش‌آموزان را شرمنده عزیزانشان نمی‌کند؟ تا باوجوداینکه به لحاظ اقتصادی توانایی پرداخت هزینه‌های سرسام‌آور مدارس غیردولتی را ندارند شغل‌هایشان نیز دلیلی بر ثبت‌نام این عزیزان در مدارس خوب دولتی نباشد.

آیا برنامه آموزش‌وپرورش استان گیلان برای کلاس‌های خالی از معلم مدارس دولتی در سال آینده و سال‌های آتی پاسخگوی نیاز آموزشی مدارس استان گیلان خواهد بود؟

این‌ها سؤالاتی است که ذهن بسیاری از مردم و دغدغه مندان را با خود مشغول کرده است و این مشغولیت قطعاً مشغولیت به‌جایی است که امیدواریم پاسخ‌های متقن و عملکرد متناسب بتواند مرهمی بر دردهای اولیای دانش‌آموزانی باشد که همه هدفشان درخشش دانش‌آموزان و فرزندان دلبندشان است تا آینده فرزندانشان روشن باشد.

در سال تحصیلی ۹۶_۹۷، بیش از سه میلیون دانش‌آموز در مدارس استان گیلان مشغول به تحصیل هستند که از این میزان ۷۳۰ هزار ۴۶ دانش‌آموز در مدارس غیردولتی و مابقی در مدارس دولتی آینده تحصیلی خود را رقم می‌زنند.

انتهای پیام/فارس

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار