کد خبر : 18615
تاریخ انتشار : یکشنبه ۹ مهر ۱۳۹۶ - ۲۲:۴۴

آیا عاشورا نیاز زمانه است؟/ آیا این نهضت کارکردی دارد؟!/ شلوغ ترین شب های آرایشگاه ها در محرم است!

آیا عاشورا نیاز زمانه است؟/ آیا این نهضت کارکردی دارد؟!/ شلوغ ترین شب های آرایشگاه ها در محرم است!

زاهد با تاکید بر اینکه وظیفه ما حفظ هویت تاریخی و معنوی عاشورا است افزود: آیا عاشورا نیاز زمانه است ؟ ایا این نهضت که در طول قرن ها سبب مقاومت در برابر ظلم شده کارکردی دارد ؟

به گزارش گیلانستان، یکی از سایتهای اصلاح طلب نوشت: چهارمین شب هیات فرهنگی مذهبی بانوی آب با سخنرانی دکتر فیاض زاهد در مهمانسرای المپیک برگزار شد .

دکتر فیاض زاهد استاد برجسته دانشگاه به عنوان سخنران اصلی در ابتدا به موضوع فرهنگ و تمدن در جهان اسلام پرداخت .
وی سپاس به روایاتی درباره توصیه ابوسفیان به فرزندان اموی در ولیمه عثمان پس از رسیدن به خلافت اشاره کرد که گفته بود که قدرت نسل به نسل بین خاندان اموی چرخش و ادامه پیدا کند، زیرا قدرت ، ثروت را به همراه دارد.
زاهد افزود : به همین دلیل هنگامی که امیرالمومنین (ع) به قدرت رسید زمینه های شکاف اجتماعی در جهان اسلام پدیدار گشت و آنچه که در واقعه عاشورا رخ می دهد ؛ تعارض منافع طبقاتی شد از بی عدالتی گسترده است .

این تاریخ شناس در ادامه به چگونگی ورود دین اسلام به ایران و پذیرش آن توسط مناطق مختلف ایران و شکل گیری جنبش های سیاسی سربداران وعلویان اشاره کرد.

زاهد در بخشی از سخنانش نهضت حسین بن علی را نهضتی الهام بخش برای جامعه گرفتار ظلم عنوان کرد و ادامه داد این نهضت در کشور ما بیش از آنکه اثر گذار و معنا بخش باشد ، تخریب گر است.

این پژوهشگر دینی آنچه که از نهضت عاشورا اجرا می شود را در شکل و محتوا تحریف شده دانست و با ذکر روایات توضیح داد که پدیده های زنجیر زنی و علم بندی از از آیین مسیحیت وارد عاشورا شده است . در محتوا نیز  تولید صداهای عجیب در مداحی و برهنگی و خودآزاری ها بیشتر سبب توهین به آیین شده است .

این استاد دانشگاه با اشاره به تحقیقات وزارت ارشاد گفت : شلوغ ترین شب های آرایشگاه ها در شب های محرم است و حتی جوانان از دو ماه قبل به باشگاه های بدنسازی می روند!

او در ادامه از نظر جامعه شناسی به برپایی هئیت ها در محلات و پخت غذاهای نذری پرداخت و بیان کرد که جامعه از این فرصت برای درکنار هم بودن استفاده می کند و می تواند به نیاز حس مشارکت خود پاسخ دهد .

وی افزود : عاشورا همچون نوروز تبدیل به آیینی ملی شده است و حتی در ارامنه هم نفوذ پیدا کرده است .

زاهد با تاکید بر اینکه وظیفه ما حفظ هویت تاریخی و معنوی عاشورا است افزود: آیا عاشورا نیاز زمانه است ؟ ایا این نهضت که در طول قرن ها سبب مقاومت در برابر ظلم شده کارکردی دارد ؟

وی با بیان اینکه همواره تلورانسی بین وضعیت موجود و ایده آل وجود دارد نهضت عاشورا را الهام بخش توصیف کرد و گفت : در جوامعی که دین حاکم باشد ، فاصله با جامعه ایده آل ، اثر تخریبی دارد؛ جامعه ای که صبح تا شب در رسانه های خود دین راتبلیغ میکند اما در واقعیت جامعه از نظر محتوا از دین خالی است و دروغ و بی اخلاقی و کلاهبرداری در آن جا وجود دارد.

فیاض زاهد نهضت عاشورا را یک تراژدی بسیار غمگین عنوان کرد و توضیح داد که افرادی با نام دین ، حسین بن علی را ناجوانمردانه و به عنوان فتنه گر و خروج کننده از دین کشتند زیرا او بیعت نکرده بود و فتوای محاصره او را امام جماعت رسمی مدینه و شام صادر کرد و همه این ها برای ما پند آموز است .

در پایان برنامه شب چهارم ، مقتل خوانی توسط وحید فخر موسوی اجرا شد.

منبع: گیل خبر

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۱
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

دکتر اویس دوشنبه , 10 مهر 1396 - 16:38

«آیا عاشورا نیاز زمانه است ؟ ایا این نهضت که در طول قرن ها سبب مقاومت در برابر ظلم شده کارکردی دارد ؟
در پاسخ به این سوال آقای دکتر زاهد که آن را به صورت استفهام انکاری مطرح کرده اند و گویا می خواستند بگویند که عاشورا دیگر نیاز زمانه نیست و کارکردی در برابر ظلم ندارد . باید بگویم عاشورا همواره درس ایثار و فداکاری را به مردم مومن دنیا آموخته است و نیاز همه زمانهاست . زیرا روحیه ی آزادی خواهی امام حسین (ع)
در خون شیعیان او می جوشد و همانطور که حضرت امام فرمود :همه جای دنیا متاثر از قیام عاشوراست .

رمز بقای اسلام سوگواری سید الشهداء (ع) است .

سید الشهداء اسلام را زنده کرد .

ما هر چه داریم از این محرم است .

محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است .

زنده نگه داشتن عاشورا یک مسئله بسیار مهم سیاسی و عبادی است . بهتر بود سخنران محترم ،سخنان خود را بدون ابهام و بدون استفهام انکاری، شفاف تر بیان می کرد زیرا در نقد یک پدیده اجتماعی ، جنبه های مثبت و منفی را باید نقد کرد . کتاب « تحریف های عاشورا » را بیش از 30سال است که استاد شهید مطهری نوشته است .ولی در عین حال چیزی از عظمت و کارکرد ظلم ستیزانه عاشورا نمی کاهد .

رفتن به نوار ابزار