کد خبر : 59526
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۰

یک روانشناس:

آیا کرونا برای مردم عادی شده است؟

آیا کرونا برای مردم عادی شده است؟

یک روانشناس، شرایط فعلی کرونایی را نوعی انطباق لذت گرا در مردم دانست و اضافه کرد: کرونا برای مردم عادی شده است و دیگر آن احساس ترس از بیماری و اضطراب گذشته را ندارند، اما بلاتکلیفی و مبهم بودن آینده، فشارهای روحی و روانی را بر اعضای خانواده بیشتر کرده است.

به گزارش گیلانستان، مهسا حاتم ، با بیان اینکه طولانی شدن دوران کرونایی و افزایش محدودیت ها و قرنطینه خانگی موجب خسته شدن مردم شده است، اظهار کرد: کرونا آسیب های فراوانی به حوزه های فردی ، خانوادگی، کاری و اقتصادی افراد وارد کرده است و لذا باید آگاهانه تر رفتار کنیم تا تاثیرات سوء کرونا بیشتر از این نشود.

وی با تاکید بر لزوم برنامه ریزی در این ایام، افزود: یکی از مهمترین و آسان ترین روش های پیشگیری از کرونا در جهان، قرنطینه خانگی است؛ البته با طولانی شدن قرنطینه و افزایش محدودیت ها مشکلات در سطح فردی و خانوادگی نیز افزایش سافته و این مسئله را در افزایش آمار مراجعین به روانشناسان شاهد هستیم.

این روانشناس، با بیان اینکه روابط و فعالیت ها در ایام کرونایی باید آگاهانه باشد، تصریح کرد: در نخستین روزهای شیوع کرونا با اضطراب و وسواس و ترس مواجه بودیم، اما اکنون افسردگی و مشکلات زناشویی، خانوادگی و فرزندپروری افزایش یافته است.

حاتم، شرایط فعلی را نوعی انطباق لذت گرا در مردم دانست و اضافه کرد: کرونا برای مردم عادی شده است و دیگر آن احساس ترس از بیماری و اضطراب گذشته را ندارند، اما بلاتکلیفی و مبهم بودن آینده و سوگ هایی که کامل ابراز نشده در کنار اعمال محدودیت ها و کمرنگ شدن روابط انسانی، فشارهای روحی و روانی را بر اعضای خانواده بیشتر کرده است.

وی با اشاره به اثرگذاری کرونا بر بسیاری از اهداف و برنامه ریزی های آینده، خاطرنشان کرد: بسیاری از افراد با اضطراب کرونا و به هم خوردن بسیاری از برنامه ها از جمله کنکور و ادامه تحصیل و… مواجه هستند و همین فشار روانی شرایط را برای آنان سخت تر کرده است و شاهد افسردگی های شدید و در برخی از مواقع خودکشی هستیم.

این روان درمانگر، لازمه گذار از کرونا را مدیریت ترس و اضطراب دانست و بیان کرد: اگر آگاهانه ترس ها و اضطراب های خودمان را مدیریت نکنیم، دچار تنش و پرخشگری می شویم لذا هر یک از اعضای خانواده مهارت های تنظیم و مدیریت هیجان خودش را بالا ببرد و تا هیجانات ناشی از فشار روانی را بر سر اعضای خانواده خالی نکند.

وی نقش والدین در مدیریت خانواده در روزهای کرونایی را بسیار مهم دانست و گفت: خانواده ها نگرانی ها و مشکلات و ترس ها و اضطراب های خود را انکار نکنند و با تعریف درست و دقیق مسئله و تجزیه و تجلیل آن به دنبال راه حل مناسب باشند و حتما از اعضای خانواده به ویژه فرزندان کمک بگیرند تا حس مسئولیت پذیری و کار تیمی را در آنان تقویت کنند. در این صورت علاوه بر افزایش صمیمیت و عمیق شدن روابط خانوادگی، از تبدیل شدن مسائل کوچک به تنش های بزرگ غیر قابل حل جلوگیری می شود.

حاتم، با بیان اینکه انکار کردن مسائل و مشکلات در روابط خانوادگی کمکی به رفع آن نمی کند، افزود: باید نیمه پر لیوان را ببینیم و بدانیم مسئله ای مانند کرونا برای تمام جهان رخ داده و همگان از برنامه ریزی های خود عقب افتاده اند لذا باید دیدمان را مثبت کنیم و ماندن در کنار خانواده را راه نجات دنیا از این بیماری در محیط امن خانه بدانیم.

این روانشناس، ایام قرنطینه کرونایی را فرصت خودشناسی دانست و یادآور شد: باید مهارت های خودمان را تقویت کنیم و خودآگاهی داشته باشیم تا نقاط ضعف و قوت رفتاری خودمان را بشناسیم و از تنش ها بکاهیم. همچنین باید همدیگر را درک کنیم و خودمان را جای طرف مقابل بگذاریم، زیرا فضای خانه با همدلی و همکاری فضای بهتری می شود.

وی با تاکید بر لزوم انجام فعالیت های لذت بخش و تفریحی در داخل خانه، خاطرنشان کرد: باید از لحظه لحظه زندگی لذت ببریم و با برنامه ریزی کارهای عقب افتاده را انجام دهیم و با داشتن فهرستی از فعالیت های مثبت فردی و خانوادگی، لحظات و خاطرات خوبی برای همه اعضای خانواده بسازیم؛ بی تردید حال خوب ما به سایر اعضای خانواده منتقل می شود و از تنش ها کم می کند.

حاتم، مرور خاطرات و تماشای عکس ها و فیلم های خانوادگی و بازی کردن و غذا پختن و… را از جمله فعالیت های مثبت در ایام قرنطینه دانست و تصریح کرد: اعضای خانواده باید از هم قدردانی کنند تا انگیزه و انرژی یکدیگر را افزایش دهند و روحیه قدردانی را تقویت کنند. با توجه به افزایش مسائل اقتصادی ناشی از کرونا در کنار ترس ها و اضطراب ها و فشارهای روانی، نیاز به همدلی و همکاری و قدردانی بیشتر احساس می شود.

این مشاور و روانشناس، با بیان اینکه پیگیری مداوم اخبار چیزی جز ضرر روحی و روانی فایده ای برای ما ندارد، گفت: «ممانعت» بار منفی دارد و لذا محدودیت های کرونایی را تبدیل به فرصت با هم بودن و تقویت روابط خانوادگی کنیم و هرگز امید به فردا را از دست ندهیم.

انتهای پیام/ایسنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار