کد خبر : 80129
تاریخ انتشار : جمعه ۱۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۸

آیین ۸۰۰ ساله علم‌بندی در ماسوله/ برگزاری عزاداری سیدالشهدا(ع) بر بلندای گیلان

آیین ۸۰۰ ساله علم‌بندی در ماسوله/ برگزاری عزاداری سیدالشهدا(ع) بر بلندای گیلان

آیین ۸۰۰ ساله علم‌بندی ماسوله با حضور سوگواران حسینی برگزار شد.

به گزارش گیلانستان، شب هفتم محرم، شبی است که مراسم تاریخی مذهبی علم بندی ماسوله در آن برگزار می‌شود، این مراسم تاریخی و مذهبی که قدمتی قریب به هشت قرن دارد بازدید کنندگان زیادی را از جای جا مختلف ایران و جهان به خود جذب میکند‌.

ماسوله‌ای هایی نیز که در دیگر مناطق کشور و حتی جهان سکونت دارند همه ساله برای حضور در مراسم علم بندی به زادگاهشان سفر می کنند، عکاسان و خبرنگاران زیادی هم برای ضبط تصاویر و لحظات این مراسم در خاطره ها ساعت ها به انتظار مینشینند تا صحنه های کم نظیر این مراسم را ببینند.

در این شب در اکثر خانه ها برای دادن نذری امام حسین(ع) باز است ماسوله ای ها از عزاداران و عاشقان اهل بیت(ع)با چای دارچین محلی و شیر داغ و کلوچه های محلی مثل اگردک پذیرایی و زیر پای عزادارن گوسفند نذری قربانی می‌کنند.

در رسم تاریخی علم بندی ماسوله که همه ساله در غروب ششم ماه محرم الحرام برگزار می شود، ابتدای مراسم بنا بر سنت قدیمی، عزادارن بر روی بام ها و حیاط مساجد محله ها سنج ها را بهم می‌زنند و در شیپور شیپیورها می دمند تا اهالی محله ها و عزادارن چهار دسته شهر را دور هم جمع کنند.

با طنین این نواها در کوه ها و کوچه پس کوچه های ماسوله، علاوه بر دسته های چهار محل این شهر، سایر ساکنین شهر و عزادارن از آغاز مراسم خبردار می شوند.

دسته‌های عزاداری به ترتیب وارد صحن امامزاده عون بن علی جمع می‌شوند و علم های مساجدشان را که با پارچه‌هایی به رنگ سبز و مشکی آراسته شده است را از قدیمی ترین علمدار و بزرگ شهر تحویل می گیرند.

دسته ها به نوبت و اولویت مسجدها که مسجدبر اولین آنهاست، در صحن امامزاده جمع می شوند تا علم از بالکن امامزاده به آنها داده شود. برای نظم به مراسم و رعایت اولویت در سپردن علم به هر هیئت، هیئتی به نام «هیئت محترم» وجود دارد که نزدیک مکان اعطای علم حضور دارند. ترتیب سپردن علم ها به دسته ها امری پر اهمیت است و طبق مقررات دقیقی اجرا می شود. در پایان ماه محرم علم های چهار محله ماسوله به امامزاده برگردانده می شود.

*رسم آیینی علم‌بندی ماسوله نیز مانند خود این شهر کم نظیر و حتی بی نظیر است

کربلایی علی یکی از پیرغلامان ماسوله در این مراسم به خبرنگار خبرگزاری شبستان از فومن اظهار کرد: رسم آیینی علم‌بندی ماسوله نیز مانند خود این شهر کم نظیر و حتی بی نظیر است.

وی با بیان اینکه بیش از ۷۰ سال است که در این آیین مذهبی شرکت می‌کند، افزود: تاریخ و سابقه این مراسم مانند خود شهرک تاریخی ماسوله جای در دل تاریخ چندین هزار ساله ایران دارد.

این پیرغلام ماسوله‌ای با بیان اینکه این علم‌ها متعلق به محله‌های «مسجدبر، خانه بر، اسدمحله، کَشَسَر» است گفت: درِ اکثر خانه ها در این روز باز است تا عزاداران بتوانند در هر خانه ای که دوست دارند، غذا میل کنند.

کربلایی علی با بیان اینکه هر خانواده ای نسبت به وسع مالیش مقداری غذا می پزد و وقتی غذا تمام می شود، در خانه خود را می بندد، تصریح کرد: کسانی که علم را از بقعه گرفته بودند در انتهای شب دهم آن را مجددا به بقعه باز می‌گردانند.

*عدم ورود بدعت به آیین علم بندی ماسوله

در بین راه هم‌همه‌ای به پا است، هر کسی از شهری دیگر آمده تا خود را به این مراسم برساند، ناگاه چشممان به یکی از پیرزن‌های ماسوله که درب منزلش را باز گذاشته و در انجا نشسته و عبور و مرور مردم را نظاره‌گر است می‌خورد، کنارش می‌نشینم و به گفت‌وگو می‌پردازم، وی می‌گوید؛ مراسم علم بندی ماسوله از ۸۰۰ سال گذشته تا کنون نسل به نسل و سینه به سینه چرخیده تا به نسل ما رسیده است و ما هم این رسوم  و آئین را باید به آیندگان منتقل کنیم.

این پیرزن ماسوله‌ای افزود: یکی از مزیت‌های این مراسم این است که خرافات و بدعت به آن ورود نکرده و همچنان به وسیله بزرگان این شهرک این مراسم مانند گذشته برگزار می‌شود.

وی گفت: هر ساله شاهد حضور جمعیت زیادی از اقصی نقاط گیلان و ایران به این مراسم آیینی هستیم و من هم با آگردک محلی از مهمانان پذیرایی می‌کنم.

گفتنی است، رسم آیینی علم بندی ماسوله نیز مانند خود این شهر کم نظیر و حتی بی نظیر است، یکی از وجه تمایز و بی نظیری، شکل عمودی میل علم است، برخی بر این باورند که اصل علم در آغاز اسلام به این شکل بوده است و عده دیگر می گویند به خاطر شکل معماری و طبقاتی بودن بام های خانه ها علم به این شکل طراحی شده است، علم های افقی که در شهرهای دیگر ایران رواج دارد در این شهر با وجود پلکان ها و بام های شهر و کوهستانی بودن منطقه قابل حمل نیستند.

پایان پیام/ شبستان

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار