کد خبر : 60714
تاریخ انتشار : سه شنبه 2 دی 1399- 51: 17

اجرای سیاست‌های متناقض در بحث جمعیت/ زنگ بحران رشد سالمندی در گیلان نواخته شد

اجرای سیاست‌های متناقض در بحث جمعیت/ زنگ بحران رشد سالمندی در گیلان نواخته شد

افزایش روزافزون تنش‌های اقتصادی و معیشتی در کنار بحران مسکن از جمله سیاست‌های متناقض در بحث جمعیت است حال سؤال اینجاست که آیا تاسیس وزارتخانه و سازمان تاثیری در روند جلوگیری از بحران پیری در کشور و استانی مانند گیلان دارد.

به گزارش گیلانستان، سال‌ها است که در مورد کاهش نرخ باروری، افزایش سن ازدواج در بین مردان و زنان و پیری جمعیت شاهد تدوین مقالات علمی و تبعاً هشدارهای زیادی در کشورمان هستیم اما آیا واقعا با اجرای سیاست‌های متناقض با این موضوع در بحث اقتصاد و مسکن می‌توان به بحران پیری در کشور و استانی مانند گیلان غلبه کرد.

وابستگی امور اقتصادی و معیشتی به چرخه باروری و جمعیتی کشور موضوعی است که برای اثبات آن چندان به دلیل و منطق‌های بلند بالا و آمار و ارقام نیازی نیست؛ از طرفی هر کسی می‌داند که با هرگونه ایجاد تغییر در چند مؤلفه اقتصاد، اشتغال، معیشت و مسکن، آثار آن در حوزه جمعیتی و نرخ باروری به خوبی نمایان می‌شود.

نباید از خاطر ببریم که دشمن با کارشکنی در امور مختلف و یا با گسترش شبکه‌ها و تبلیغات مخرب همیشه برای ایجاد تغییرات بنیادین در نظام خانواده تلاش کرده و قصد تخریب آن را داشته و دارد به بیان دیگر در همان حالی که می‌توانیم جلوی استراتژی دشمن را بگیریم باید مشکلاتی که همچون سد در برابر نرخ باروری و رشد جمعیت مولد قرار گرفته را هموار کنیم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایران اخیرا در جلسه‌ای با هشدار نسبت به کاهش نرخ باروری در کشور و تاثیر جدی در نزول نمودار جمعیتی طی سال‌های آینده به عنوان چالش جدی ایران گفت: در دهه ۶۰ به طور متوسط هر خانواده ایرانی ۶ فرزند داشت که در حال حاضر به ۲ فرزند کاهش یافته است.

وی افزایش سن ازدواج، افزایش طلاق، آسیب‌های اجتماعی و شیوع رفتارهای پرخطر را از جمله دلایل کاهش نرخ باروری دانست که بر اساس بررسی‌های انجام شده اگر ازدواج جوانان ۱۰ درصد افزایش یابد، نرخ باروری هم به ۶.۲ درصد خواهد رسید.

متاسفانه آمارها و ارقامی که از سازمان ثبت احوال و بهزیستی و سایر نهادهای دانشگاهی، اجرایی و علمی در مورد کاهش نرخ باروری در کشور به ویژه در گیلان ارائه می‌شود، نگران کننده است، از سویی برچسب پیرترین استان و پیرترین شهرستان کشور بودن برای استانی نظیر گیلان که از ثروت‌های خدادادی زیادی برخوردار است، زیبنده نیست.

مدیرکل ثبت احوال گیلان در مصاحبه‌ای با بیان اینکه استان از رشد جمعیتی مناسبی برخوردار نیست، نرخ رشد جمعیت استان گیلان را ۰.۴ اعلام کرد که ۹ درصد جمعیت آن را سالمندان تشکیل می‌دهند و به همین دلیل سالمندترین استان کشور محسوب می شود.

روحانی فر با اشاره به اینکه در ۹ ماهه نخست سال جاری ۲۰ هزار و ۲۹۰ ولادت در استان به ثبت رسیده است، بیان کرد: نرخ ولادت در استان گیلان ۱۱ در ۹۰ هزار نفر است این در حالی است که میانگین کشوری ۱۹ نفر است.

با توجه به جمعیت پیر استان و سیر جمعیتی آن در آینده به نظر می‌رسد در فرصت کمتر از ۳۰سال، باید استان را برای مواجهه با پدیده سالمندی بیشتر آماده کنیم. پدیده‌ای که عدم توان جسمی، کناره‌گیری و انزوا، گریز از دایره شبکه‌های اجتماعی، احساس افسردگی، ضعف، سوگ از دست دادن عزیزان، ناامیدی، انتظار مرگ، افزایش نرخ بیوگی زنان سالمند و عدم توان تأمین معاش و مشکلات معیشتی و اقتصادی پس از مرگ همسر، پیروی از الگوی زندگی شهرنشینی و تنهایی سالمند، عدم پذیرش بخش‌های بیمارستانی از بیماری‌های جسمی مزمن سالمندان و بار عوارض بیماری بر دوش خانواده‌ها و عوارض کهولت و عدم تحرک از جمله چالش‌های آن است و باید از اکنون چاره‌ای برای آن اندیشید.

*تلاش دشمن برای ایجاد تغییر در سبک زندگی خانوادگی و فرزندآوری

«سید علی آقازاده» پیگیری‌های مجلس در مورد بحث بحران پیری جمعیت در کشور را خوب و البته جدی خواند و عنوان کرد: در این زمینه وضع قوانین تشویقی و فرهنگی کاری است که مجلس قصد دارد از طریق برنامه‌ریزی و اجرای آن در کشور از معضل بحران پیری جمعیت جلوگیری به عمل آورد و در آن مصمم است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس رشد جمعیت و جلوگیری از کاهش جمعیت مولد را از جمله موارد و مؤلفه‌هایی که همواره مورد توجه و تاکید مقام معظم رهبری بوده و هست دانست و تصریح کرد: دشمن در سال‌های گذشته تاکنون برای تغییر در سبک زندگی مردم تهاجم و القائات مخرب فرهنگی را آغاز کرده است.

نماینده مردم رشت در مجلس بروز تغییراتی در سبک زندگی خانوادگی و در حوزه فرزندآوری را هدفی که دشمن درصدد رسیدن به آن است اعلام کرد و بیان داشت: بحث کاهش جمعیت و نرخ فرزندآوری موضوعی است که به مؤلفه‌های گوناگونی بر می‌گردد و مباحثی مانند اشتغال و چالش‌های اقتصادی از جمله مهم‌ترین آن‌ها به شمار می‌روند.

* مجلس طرح‌هایی را با موضوع جمعیت جوان کشور در دستور کار دارد«خلیل بهروزی‌فر» در پاسخ به این پرسش که نهادهای قانونگذار و اجرایی چگونه باید در برابر بحران فرسودگی جمعیت و کاهش نرخ زاد و ولد بایستند و برنامه‌ریزی کنند عنوان کرد: مقام معظم رهبری در مورد جمعیت جوان تاکیدات بسیار فراوانی دارند و باید قوانینی برای تحکیم بنیاد خانواده در دولت و مجلس مصوب شود.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس از مطرح شدن طرحی در این کمیسیون با موضوع جمعیت جوان کشور خبر داد و با اشاره به اینکه طرح مذکور هنوز به شکل کامل مورد بررسی و کارشناسی قرار نگرفته است تصریح کرد: در حال حاضر کمیسیون اجتماعی با برگزاری جلسات متعددی در حال بررسی موضوع این طرح است.

وی تعریف یکسری سازوکارها و استفاده از کارشناسان خبره و مجرب برای تدوین و پیاده‌سازی طرح‌هایی با موضوعیت استحکام بخشی به بنیاد خانواده و افزایش جمعیت را ضروری خواند و گفت: برخی از کشورها برای اینکه بتوانند جلوی فرسایش و فرسودگی جمعیت را بگیرند سیاست‌هایی مانند افزایش زاد و ولد را در پیش می‌گیرند.

نماینده مردم فومن و شفت در مجلس قائل شدن یکسری امتیازات توسط دولت برای تشویق جامعه به افزایش جمعیت و مصوب کردن طرح‌هایی در همین راستا توسط مجلس را راهگشا خواند و یادآور شد: در بسیاری از کشورها وقتی نوزادی متولد می‌شود از همان ابتدا حقوق مستمری برایش مشخص و خدمات لازم تا وقتی به سن بلوغ برسد را رایگان در اختیارش قرار می‌دهند.

بهروزی‌فر با بیان اینکه ما باید به مراتب بیشتر از این‌ها به چنین اموری توجه داشته باشیم مشارکت و همکاری دولت با مجلس را برای ایجاد سازوکارهای تشویقی مورد تاکید قرار داد و افزود: بدون شک داشتن جمعیت جوان و مولد برای هر کشوری مانند ایران بسیار حائز اهمیت است بنابراین به هر نحوی که شده باید از فرسودگی آن جلوگیری به عمل آید.

مشکلات اقتصادی، بیکاری فزاینده جوانان و مهاجرت هر روزه خیل عظیمی ا‌ز افراد جویای کار از گیلان به سمت تهران و سایر استان‌ها برای اشتغال درد بزرگی است که سال‌ها است بر پیکره استان گیلان افتاده تا جایی که خود همین موضوع به مهم‌ترین عامل در کشیده شدن جمعیت گیلان به سمت پیری نقش داشت و زنگ‌های هشدار را بالاخره  برای آن به صدا درآورد.

تدوین و اعمال سیاست‌های نرم در کنار سیاست‌های سخت دو قوه محرکه‌ای هستند که باید برای مبارزه با چالش جدی پیری و کاهش نرخ زاد و ولد در کشور در پیش گرفته شود.

از طرفی همکاری دو قوه مجریه و مقننه و حتی قوه قضائیه می‌تواند در پیشبرد و اثرگذاری هر چه بیشتر این سیاست‌ها در کشور و گیلان مؤثر واقع شود بنابراین امیدواریم متولیان امر تا دیرتر از این نشده به خود آمده و با توجه به تاکیدات و دغدغه‌های مقام معظم رهبری اقداماتی جدی‌تری را در بحث کاهش موالید و افزایش سن ازدواج اتخاذ کنند.

پایان پیام/شبستان

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار