کد خبر : 61931
تاریخ انتشار : شنبه ۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۲

مدیر جهاد کشاورزی رشت:

اخطار به ۴۰۰ نفر از صاحبان شالیزارهای رشت

اخطار به ۴۰۰ نفر از صاحبان شالیزارهای رشت

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رشت از اخطار به ۴۰۰ نفر صاحبان شالیزارهای این شهرستان خبر داد که می‌خواستند شالیزار خود را از حالت کشاورزی خارج کنند.

به گزارش گیلانستان، مسعود اسدی‌پرور  گفت: حفاظت از شالیزارهای این شهرستان از اولویت‌های کاری این اداره است و ما همه توان خود را به کار می‌گیریم تا هیچ شالیزاری بلاکشت رها نشود.

وی با بیان اینکه شهرستان رشت بزرگترین شهرستان برنج‌خیز کشور و ۹۲ هزار نفر در این شهرستان به تولید برنج مشغولند، افزود: سال گذشته ۴۰۰ نفر از مالکان شالیزارهای شهرستان رشت که کشت برنج را در شالیزارشان انجام نداده بودند، اخطار گرفتند.

اسدی‌پرور خاطرنشان‌کرد: طبق قانون شالیزارها نباید طی سه سال متوالی بلاکشت بمانند و افرادی که بخواهند با کشت نکردن برنج، این اراضی ارزشمند را از حالت شالیزاری خارج کنند، اخطار دریافت خواهند کرد و در صورت بی‌توجهی به اخطار سوم، پس از ۵ سال جهاد کشاورزی از این حق قانونی برخوردار است که شالیزار را به فردی که متقاضی تولید برنج باشد، اجاره دهد.

وی تصریح کرد: هم اکنون شخم زمستانه در شالیزارهای رشت در حال انجام است و با توجه به پیش‌بینی های هواشناسی سال زراعی خوبی را در پیش داریم و امیدواریم کشاورزان با ورود به شالیزارها برای انجام شخم زمستانه هر چه سریع‌تر دست به کار شوند.

وی با بیان اینکه شخم زمستانه موجب کاهش هزینه تولید برنج می‌شود، افزود: افزایش ۱۵ تا ۲۰ درصدی راندمان آب از دیگر دستاوردهای انجام شخم زمستانه در شالیزارها است.

اسدی‌پرور ادامه داد: در بیش از ۶۵ درصد شالیزارهای شهرستان رشت این ظرفیت وجود دارد که شخم زمستانه در آنها انجام شود و شالیکاران هم امسال همت خوبی برای انجام این کار دارند.

وی از کشاورزان خواست بیمه‌کردن اراضی شالیزاری خورد را جدی بگیرند تا در صورت وقوع هر گونه حادثه‌ای در مراحل مختلف تولید برنج با مشکلات جدی مواجه نشوند و بتواند از خدمات پوشش بیمه‌ای بهره‌مند شوند.

مدیر جهاد کشاروزی رشت با بیان اینکه علاوه بر شخم زمستانه، کشت مکانیزه برنج موجب کاهش تمام شده هزینه برنج می‌شود، گفت: سال گذشته در ۷۳ درصد از شالیزارهای گیلان نشاء برنج به صورت مکانیزه انجام شد و پیش‌بینی می‌شود، امسال در ۷۵ درصد از شالیزارهای این شهرستان شاهد نشاء مکانیزه باشیم.

انتهای پیام/ایسنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار