کد خبر : 63423
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۸

ادامه التهاب مرغ در گیلان/ هنوز عده‌ای گوشت مرغ به دندان نکشیده‌اند

ادامه التهاب مرغ در گیلان/ هنوز عده‌ای گوشت مرغ به دندان نکشیده‌اند

بازار مرغ در گیلان علیرغم وعده وعیدهای ستاد تنظیم بازار گیلان ‌همچنان با التهاب روبرو است و بسیاری از مردم در تهیه این قلم از کالای اساسی خود با دشواری مواجه هستند.

به گزارش گیلانستان، کمبود مرغ سرد و گرم در بازار گیلان در حالی رقم می‌خورد که این استان به‌زعم مسؤولان و توان اسمی مرغداری‌ها، قادر است علاوه بر نیاز داخل استان، بخش عمده‌ای از نیاز استان‌هایی پرمصرفی نظیر تهران را نیز تأمین کند.

مردم شهر رشت که عمده مصرف‌کننده مرغ در گیلان هستند در گفت‌وگو با خبرنگاران سطح شهر به‌شدت از مدیریت تولید و عرضه مرغ نگران‌اند و گفت‌وگوها که ادامه‌دار می‌شود، ابراز گله‌مندی آن‌ها بسیار عمیق می‌شود.

شهروندان مدعی هستند که در طول چندین روز در ساعات مختلف به مراکز عرضه مرغ در سطح شهر و آن‌هم در چندین فروشگاه مراجعه می‌کنند اما ظاهراً بوی مرغ نیز به مشامشان نمی‌خورد.

عده‌ای دیگر از شهروندان نیز به خبرنگار فارس گفته‌اند « مرغ فروشان می‌گویند تا ساعت ۹ صبح مرغ دولتی تمام می‌شود؛ اگر مرغ می‌خواهید قبل از ۹ مراجعه کنید» شهروندان می‌گویند حضور در این ساعات که به نظر نمی‌رسد در صورت مراجعه نیز مرغی در کار نباشد برایشان بسیار سخت و نگران‌کننده است.

برخی نیز مدعی هستند برایشان فرقی نمی‌کند و مدتی هست مرغ را به قیمت ۵۰ هزار تومان نیز تهیه‌کرده‌اند و می‌کنند.

همین چند روز پیش بود که فریاد پیرزنی در دم درب فروشگاه مرغی، پای جمعیت کثیری از مردم را به مغازه‌ای در محله رودباری رشت باز کرد و علت آن نیز حضور چندین‌باره پیرزن و پاسخ مرغ تمام شد از سوی صاحب فروشگاه بود!

مرغ فروشان و غالباً خورده فروشان مرغ نیز در بازار رشت مدعی هستند مردم درحالی‌که مرغ کم شده، به‌جای یک مرغ حداقل سه مرغ می‌خرند و این تقاضای کاذب از اصلی‌ترین دلایل کمبود مرغ است.

یکی دیگر از مرغ فروشان نیز گفته، سهمیه مرغ از کشتارگاه به ما کم شده و ما هم به‌ناچار در مقابل مردم قرارگرفته‌ایم و زودتر از روزهای پیشین درب مغازه را می‌بندیم.

البته از چند معتمد و فعالان صنعت مرغ در گیلان نیز شنیده‌شده که برخی از عمده مرغ فروشان به سبب تفاوت قیمت مرغ بین گیلان و استان‌هایی نظیر تهران، این کالای پرمصرف را از سفره گیلانیان برچیده و بر سفره پایتخت‌نشینان پهن می‌کنند.

از ۱۰ روز تجاوز نمی‌کند که زارع، استاندار گیلان در جلسه کارگروه تنظیم بازار و کمیسیون هماهنگی امور تعزیرات استان گفت: به‌عنوان یکی از استان‌های تولیدکننده، مردم نباید نگران تأمین مرغ باشند.

نماینده عالی دولت دوازدهم در گیلان در کنار نظارت دستگاه‌های ذی‌ربط و تشدید گشت‌های بازرسی گفته بود که باید از مشارکت مردم در حوزه نظارت از تولید تا توزیع نیز استفاده بهینه شود و علاوه بر آن به پرونده کسانی که بدون مجوز، مرغ را به خارج از استان می‌برند به قید فوریت رسیدگی شود.

اما نه‌تنها با تأکیدات استاندار گیلان بازار مرغ آرام نگرفت بلکه صفوف فشرده مردم برای تأمین بخشی از یک مرغ کامل در اوج بحران کرونا طولانی‌تر شد و این در حالی است که شخص استاندار در نشست‌های ستاد مدیریت بحران پیوسته بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی تأکید می‌کند.

حالا در گیلان علاوه بر اینکه مرغ کم یاب شده، برخی از مراکز عرضه نیز قیمت آن را با چند هزار تومان گران‌تر از قیمت مصوب عرضه می‌کنند و این شرایط نه‌تنها برای مصرف‌کنندگان بلکه برای مسئولان ستاد تنظیم بازار نیز پذیرفته نیست.

چندی پیش بود که مخاطبان فارس گزارش کرده بودند کنه چند مرغدار به جهت کسب حداکثر سود ناشی از تولید و فروش مرغ، تولیدات خود را به خارج از استان عرضه می‌کنند که این ادعا از سوی مسئولان جهاد به‌نوعی تکذیب شد. معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گیلان تصریح کرده بود که تا زمانی ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومان باشد، قیمت مرغ تغییر نخواهد کرد.

اما اکنون خبرها حکایت از عرضه کم‌تر از تعهد مرغ در چرخه توزیع از سوی شرکت‌های تولیدکننده آن است. اسناد نشان می‌دهد علیرغم اینکه جهاد تعهد کرده که روزانه ۶۰ تن بیشتر یعنی ۲۶۰ تن مرغ روزانه به بازار گیلان عرضه کند این تعهد محقق نشده است.

بر اساس مستندات، جهاد کشاورزی گیلان روز پنجم اسفند ۱۷۱ تن، ششم اسفند ۲۰۰ تن و یا هفتم ۲۴۶ تن مرغ به چرخه عرضه تحویل و در نهم اسفند یعنی روز گذشته نیز توانسته ۲۶۰ تن مرغ را به بازار عرضه کند.

گرچه تلاش جهاد نشان از افزایش تولید و عرضه مرغ به گیلان می‌دهد اما لازم هست ستاد تنظیم بازار با توجه به تقاضای کاذب، کمبود مرغ و کشش بازار علاوه بر حفظ تولیدات در داخل بازار، مرغ منجمد را نیز به بازار عرضه کند تا بازار مرغ به آرامش نسبی رسیده و از کمبود مرغ، توزیع خارج از شبکه، عرضه بیش از قیمت مصوب و نهایتاً تغییر نرخ مصوب عرضه مرغ در گیلان مجدداً بر مردم تحمیل نشود.

انتهای پیام/فارس

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار