کد خبر : 88248
تاریخ انتشار : یکشنبه 7 اسفند 1401- 07: 20

ارزیابان شورای جهانی صنایع دستی وارد رشت شدند

ارزیابان شورای جهانی صنایع دستی وارد رشت شدند

ارزیابان شورای جهانی صنایع دستی به منظور بررسی شاخص های رشت برای دریافت عنوان شهر جهانی صنایع دستی امروز یکشنبه وارد گیلان شدند.

به گزارش گیلانستان، ایتی سینگ، سوماش سینگ و آصف شیخ ارزیابان هندی و ویدا توحدی ارزیابانی هستند که به منظور بررسی موضوع یادشده وارد رشت شدند و قرار است در موزه میراث روستایی گیلان مورد استقبال قرار گیرند.

بیش از۲۷ هزار هنرمند صنایع‌دستی در۴۲ رشته مختلف تولید محصولات هنرهای سنتی گیلان مشغول به فعالیت هستند و هفت شهر و روستای استان نیز با برندهای ملی و جهانی به عنوان شهر و روستاهای صنایع‌دستی معرفی شده‌اند و اینک رشت با هفت رشته بسیار فعال شامل؛ خراطی، رشتی دوزی، معرق، منبت، البسه محلی، چرم و سفال نامزد دریافت عنوان شهر جهانی صنایع دستی شده و قرار است ارزیابان یونسکو طی یک سفر سه روزه به بررسی موضوع یاد شده بپردازند.

مهرماه امسال نیز ” نعیمه بن کاری” از کشور عمان بعنوان ارزیاب یونسکو در راستای انجام فرآیند ثبت جهانی ماسوله ششم مهرماه وارد گیلان شد و موارد مدنظر را بصورت زمینی و هوایی مورد ارزیابی قرار داد.

رشت از دی ماه ۹۳۶ هجری شمسی که به عنوان مرکز استان گیلان انتخاب شد فراز و فرود بسیاری را در طول این سده‌ها از سر گذرانده است و به گواه تاریخ رشت، مبنای اولین‌های بسیاری چون اولین کتابخانه ملی ایران، اولین راه آهن کشور، اولین تئاتر، اولین شعبه‌ بانکی ایران یا بانک سپه و نخستین داروخانه‌ شبانه ‌روزی در ایران شد تا سال ۱۳۹۴ که به عنوان نخستین شهر خلاق خوراک ایران به عضویت شبکه شهرهای خلاق جهان پیوست و اینک در سال ۱۴۰۱ نامزد دریافت عنوان شهر جهانی صنایع دستی شده است.

صنعت دست بواسطه جاری شدن ذوق و هنر در تولید یادمان‌هایی از گذشته حامیان خویش را بی‌ارمغان رها نمی‌کند بلکه اصالت و قدمت برآمده از صفای روستایی پاداشی است که در برابر این حمایت، نصیب خریداران تولیدات صنایع دستی می‌شود.

بنا به سیاست‌ها و اولویت‌های تعیین شده از سوی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان، پس از ثبت جهانی قاسم‌آباد رودسر با محوریت چادر شب‌بافی، برندسازی در سطح ملی با هدف رونق صنایع دستی در منطقه بیش از همیشه مورد اهتمام قرار گرفت و پس از معرفی “فشتکه خمام” با عنوان روستای ملی حصیر بافی، شهر رشت نیز بعنوان شهر ملی رشتی دوزی و چهار روستای گیلان روستای ملی اعلام شد.

رشتی دوزی (قلاب دوزی رشت) یکی از رودوزی‌های سنتی ایران و از صنایع دستی گیلان است که در فهرست آثار ملی ایران – میراث فرهنگی ناملموس (معنوی) – به ثبت رسیده‌است؛ در این کار زمینه پارچه به وسیله نخ‌های ابریشمین رنگین به گونه‌ای بسیار زیبا و چشم نواز تزئین می‌شود.

پانزدهم دیماه ۹۹ طی مراسمی در کاخ‌ موزه نیاوران شهر رشت به عنوان شهر ملی هنرهای سنتی ایران با محوریت رشتی‌دوزی، روستای ارده شهرستان رضوانشهر با محوریت شال‌بافی، روستای جیرده شهرستان شفت با محوریت سفالگری سنتی، روستای عنبران‌ محله شهرستان آستارا با محوریت گلیم‌بافی و روستای شالما شهرستان ماسال با محوریت چوب‌تراشی موفق به دریافت گواهی‌نامه ملی شدند.

انتهای

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار