کد خبر : 1237
تاریخ انتشار : شنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۴

از رکود گذشتیم اما ممکن است دوباره به سراغمان بیاید

از رکود گذشتیم اما ممکن است دوباره به سراغمان بیاید

رئیس‌جمهور گفت: سال گذشته شاهد رشد اقتصادی بودیم، بنابراین از رکود خارج شدیم، اما دوباره ممکن است به رکود بازگردیم.

به گزترش “درگیلان” ، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان صبح امروز در همایش بین‌المللی روز صنعت و تجارت که در سالن همایش‌های صدا و سیما برگزار شد گفت: برای اینکه کشوری بتواند از لحاظ اقتصادی در مسیر رونق قرار گیرد و شاهد ثبات در حرکت اقتصادی باشد، نیازمند است شرایط مناسبی را فراهم کند که دولت یازدهم ضروری بود قدم‌های مهم و محکم و باثباتی را برای رفع مشکلات اقتصادی بردارد.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: آنچه که دولت تاکنون انجام داده در سایه امید و اعتماد و همچنین مشارکت مردم در مسائل اقتصادی بوده است.

روحانی با بیان اینکه این دولت معتقد است شرط حرکت مستمر در زمینه اقتصادی فراهم کردن محیط مناسب اقتصادی و کسب و کار است، افزود: بر همین اساس بنای دولت بر تقویت بخش خصوصی در اقتصاد و ایجاد یک رقابت سالم در اقتصاد است.

وی ادامه داد: اگر این دو مولفه محقق شود ما می‌توانیم حمایت لازم را از بخش خصوصی انجام داده و موانع تولید را برداشته و فضای رقابتی ایجاد و از موانع عبور کنیم.

رئیس‌ دولت یازدهم تاکید کرد: یک مسئله بسیار مهم فراهم کردن فضای بین‌المللی برای حرکت‌های اقتصادی داخلی بود.

روحانی افزود:اقتصادی به فکر صادرات و واردات نباشد و اقتصادی که بخواهد درون‌نگر باشد و به بیرون توجه نداشته باشد، اقتصادی که نخواهد انحصار را در شرکای اقتصادی کنار بگذارد آن اقتصاد نمی‌تواند رو به جلو باشد. به همین دلیل ما قصد داریم تحریم‌هایی که دیواری برای پیش روی فعالان اقتصادی ما بود برداریم و به قولی که به مردم در سیاست خارجی دادیم یعنی تعامل سازنده با جهان، جامعه عمل بپوشانیم.

وی با بیان اینکه امروز شرایط ما با سه سال گذشته کاملا متفاوت است گفت: ما اکنون در شرایطی هستیم که تحریم‌ها به زودی از جلوی پای فعالان اقتصادی برداشته خواهد شد.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: امروز دوران ایران‌هراسی سپری شده و امروز دورانی است که با توجه به نمایان شدن فضای سودآور فعالیت اقتصادی در ایران ما شاهد استقبال از کشورهای آسیایی، اروپایی، آمریکایی و دیگر کشورهای جهان هستیم.

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سفر اخیرش به نیویورک و شرکت در جلسه عمومی سازمان ملل، گفت: در جریان این سفر جلسه‌ای با فعالان اقتصادی- آمریکایی داشتم و آنها را برای حضور در ایران به جهت سرمایه‌گذاری دعوت کردم. البته در صورتی که بتوانند موانع داخلی خودشان را بردارند.

روحانی ادامه داد: در برخی از رسانه‌ها از مشکلات حضور کارآفرینان آمریکایی در ایران سخت گفته می‌شود که باید تاکید کنم این مشکل از طرف ایران نیست بلکه مشکل از طرف آمریکا است.

وی افزود: اتفاقا یکی از کارآفرینان و مدیران معروف آمریکایی از من خواست که دولت ایران نیز دولت آمریکایی را برای برداشته شدن موانع از پیش روی آنها تشویق کنند تا این کارآفرینان بتوانند در ایران حضور یابند.

رئیس‌جمهور با تاکید براینکه ایران هیچ زمانی مانع حضور سرمایه‌گذاران آمریکایی در کشورش نبوده است بیان کرد: تحریم‌ها همواره از طرف مقابل آغاز شده و مشکل اصلی از سوی آنهاست.

روحانی افزود: امروز هم اگر آنها بتوانند موانع را بردارند راه در پیش پای همه باز است، ما به دنیا گفتیم که در شرایط جدید آماده میزبانی خوب و دعوت از همه کارآفرینان خارجی برای ورود سرمایه‌گذاری و تکنولوژی هستیم تا بخشی از بازار 80 میلیونی ایران در اختیار آنها قرار گیرد. در حالی که بازار صادراتی مشترک برای هر دو طرف ایجاد شود.

وی با بیان اینکه حضور برای سرمایه‌گذاران خارجی و ایرانیان خارج از کشور در ایران فراهم است تاکید کرد: دنیای اقتصاد باید دنیای رقابت‌های سالم باشد.

رئیس دولت یازدهم با بیان اینکه ما در کشور به دنبال تحرک جدید برای تجارت خارجی، صادرات غیرنفتی و در پی اشتغال هستیم، افزود: امروز یک فرصت بسیار مناسب در اختیار ملت ایران و همه علاقمندان به کار در ایران وجود دارد.

روحانی با بیان اینکه از آغاز به کار دولت یازدهم ما چند هدف را در بخش اقتصاد دنبال می‌کردیم خاطرنشان کرد: ایجاد ثبات و ‌آرامش در بازارهای متنوع اقتصادی و برداشتن موانع متعدد برای تولید و صادرات غیرنفتی و ایجاد چارچوبی مناسب در اقتصاد کلان که امیدبخش باشد از جمله اهداف ما بود.

وی تاکید کرد: دولت یازدهم تاکنون در زمینه انضباط پولی و مالی، تحرک در زمینه فعالیت بانک‌ها، کنترل پایه پولی، مهار تورم و ایجاد رونق اقتصادی و خروج از رکود قدم‌های بسیار مهمی برداشته است.

رئیس‌‌جمهور با بیان اینکه از ابتدای دولت مهار تورم و کاهش مستمر تورم در دستور کار قرار گرفته است ادامه داد: موضوع کاهش نرخ تورم هم برای تولید و مردم و هم در ارزش پول ملی اهمیت فراوان دارد. همچنین این موضوع برای پیش‌بینی در انجام برنامه‌ریزی‌های آینده نیز بسیار حائز اهمیت است.

روحانی تاکید کرد: هدف ما این است که تا پایان دولت یازدهم نرخ تورم را یک‌رقمی کنیم. البته امکان دارد قبل از پایان این دولت به این هدف برسیم یا حتی ممکن است در تورم نقطه به نقطه تا پایان امسال نیز به نرخ تک‌رقمی برسیم.

وی خاطرنشان کرد: کاهش نرخ تورم در سال جاری و هم در سال‌های 95 و 96 و تا پایان دولت یازدهم تداوم خواهد داشت.

رئیس‌جمهور با اشاره به وجود برخی نقدها نسبت به این سیاست دولت گفت: شاید بزرگ‌ترین نقد این باشد که بگویند این سیاست دولت انقباضی است و این سیاست انقباضی نمی‌تواند برای خروج از رکود کمک کند.

روحانی تاکید کرد: ما در سال گذشته از رکود مستمری که 8 فصل به طور مداوم با آن روبرو بودیم خارج شدیم.

وی با بیان اینکه برخی سوال می‌کنند که آیا ما واقعا از رکود خارج شدیم یا خیر؟ اظهار داشت: خروج از رکود و رونق تعریف‌های مشخصی دارد، اگر در دو دوره سه ماهه شاهد رشد اقتصادی باشیم یعنی رونق و خروج از رکود محقق شده. بر همین اساس ما در سال گذشته شاهد رشد اقتصادی در سه ماهه اول، دوم و سوم بودیم و در مجموع در سال گذشته نیز رشد اقتصادی سه‌ درصدی داشتیم پس ما از رکود خارج شدیم.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: البته شرایط ما به نحوی است که امکان دارد دوباره به رکود برگردیم که باید حواسمان جمع باشد و باید تلاش‌های فراوانی انجام بگیرد و مشکلات تولید را حل و فصل کنیم.

روحانی با بیان اینکه تولیدگران و کارآفرینان ما با مشکلاتی مواجه هستند ادامه داد: بخش‌های تولیدی از یک طرف در زمینه تسهیلات مالی و پولی و از طرف دیگر به دلیل کاهش تقاضا دچار برخی مشکلات هستند.

وی با اشاره به کاهش قیمت نفت گفت: کاهش قیمت نفت در ایران و بر اقتصاد ما به خصوص در بخش دولتی و بخش‌های خصوصی وابسته به صنعت نفت و گاز تاثیر فراوانی دارد که طبیعتا این کاهش قیمت نفت یک فشار اقتصادی را به کشور وارد می‌کند.

رئیس دولت یازدهم افزود: در این شرایط بسیاری از کشورهای صادرکننده نفت که درآمد اصلی‌شان از فروش نفت تامین می‌شد دچار تنش در بازار ارز و همچنین با تورم بالا مواجه شدند اما در کشور ما تنشی در بازار ارز رخ نداد و تورم هم بالا نرفت اما در عین حال با برخی از مشکلات مواجه هستیم.

روحانی ادامه داد: به هر حال وزارتخانه‌های ما برای ارائه خدمات به جامعه به دلیل درآمد کم با مشکلاتی مواجه هستند. همچنین بخش‌های تولیدی مشکلاتی دارند اما علاقمند به همه این مسائل دولت توانسته اهداف و مسیری که از قبل داشته را ادامه دهد.

روحانی با اشاره به مذاکرات هسته‌ای و دلایل انجام این مذاکرات گفت: انجام مذاکرات هسته‌ای به خاطر این بود که شرایط جدیدی در روابط بین‌الملل و منطقه به وجود بیاوریم.

وی با بیان اینکه توافق هسته‌ای یکی از فرازهای بزرگ در سیاست خارجی و تاریخ دیپلماسی جهان است،‌ افزود: در یک مسئله پیچیده و مهم در عرصه بین‌الملل کشوری مانند ایران با 6 قدرت جهانی مواجه بود که بعد از دو سال تلاش و انجام مذاکره به همان نقطه‌ای رسیدیم که در روز اول این دولت اعلام و وعده کرده بود.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: ما در گذشته گفته بودیم که هدفمان در انجام این مذاکرات رسیدن به یک نتیجه برد- برد است که خوشبختانه ما به این هدف خود دست یافتیم.

روحانی با بیان اینکه میز دیپلماسی برای نخستین بار در دهه‌های اخیر نشان داد که قدرت منطق می‌تواند بر قدرت تحریم و فشار به خوبی پیروز و موفق شود تاکید کرد: جز یک رژیم غاصب در منطقه هیچ کشوری در دنیا نیست که نسبت به این توافق اظهار خوشحالی نکرده باشد و به این 7 کشور تبریک نگوید.

وی افزود: البته برخی گروه‌های افراطی در گوشه‌ و کنارها هستند که هیچ زمان از تعادل، اعتدال و آرامش و … خوشحال نیستند، آنها نانشان در دعواست. البته تعداد اندکی هستند و باید تحملشان کرد.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: برای این گروه‌های افراطی آسمان تپیده و شرایط سختی است که ببینند ایران روابطش با جهان یک روابط احترام‌آمیز است.

روحانی با بیان اینکه حل مشکل هسته‌ای تنها بخشی از اهداف ما در انجام مذاکرات بود، گفت: ما با این توافق در پی ایجاد فضای جدید در منطقه و جهان بودیم و این فضا برای ما اهمیت دارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در کنار مشکل کاهش قیمت نفت ما با مشکلات دیگری روبرو شدیم اظهار داشت: ما زمان کوتاه‌تری را بین انجام توافق تا اجرایی شدن توافق پیش‌بینی می‌کردیم که فاصله و دوران این اقدام طولانی شده.

رئیس‌جمهور افزود: با توجه به اینکه چارچوب توافق در لوزان انجام گرفت و در تیرماه به توافق رسید. انتظار این بود که پس از چند هفته شاهد اجرای توافق باشیم. البته این موضوع پیش‌بینی همه کشورها بود.

روحانی با اشاره به سنگ‌اندازی آمریکایی‌ها در اجرای توافق تاکید کرد: افراطیون آمریکا یک سنگی را دراین راه انداختند و موضوع هسته‌ای که موضوع بین‌المللی بود را به یک موضوع حزبی در آمریکا تبدیل کردند و این اقدام آنها یکی از خطاهای بزرگ در سیاست خارجی آمریکا است.

وی ادامه داد: البته انتخابات با تمام زیبایی‌هایش دردسرهایی هم دارد، در آمریکا چون در آستانه انتخابات قرار گرفتند دچار این فراز و نشیب شدند و در ایران هم اگر فراز و نشیب مختصری وجود دارد به دلیل انتخابات است.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: موضوع انتخابات باعث شد که مسئله هسته‌ای به یک مسئله حزبی تبدیل شود و بخواهند که این توافق به کنگره ارجاع شود که اصلا ربطی به کنگره نداشت و همین داستان باعث شد که موضوع چند ماه به تاخیر بیفتد و آنها این توافق را به کنگره بردند و جاهای دیگری هم اعلام کردند ما هم به کنگره می‌بریم.

روحانی افزود: در همین فراز و نشیب‌ها ما معطل شدیم و فاصله میان انجام توافق تا اجرای توافق زیاد شد که البته این فاصله زمانی برای اقتصاد دردسرآفرین است و دو انتظار را به وجود می‌آورد، انتظار برای خریدار داخلی و دیگری انتظار برای روابط با فعالان اقتصادی در دنیا،‌ که این دو انتظار در بازار تولید و تحرک و بازار سرمایه تاثیرگذار بوده است.

وی تاکید کرد: تقاضاهای بسیار زیادی از طرف فعالان خارجی برای ورود به بازار سرمایه و بورس ایران وجود دارد و منتظرند که روز اجرای توافق برسد تا وارد بازار بورس شوند.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه به روز اجرایی شدن توافق نزدیک‌تر می‌شویم گفت: ان‌شاءالله بی‌تردید ما شاهد یک جهشی در حرکت و رونق اقتصادی، تعامل با دنیا و حضور سرمایه‌گذاران خارجی در ایران و ورود فناوری‌های نوین در کشور خواهیم بود.

روحانی با بیان اینکه ورود فناوری‌های نوین به دلیل تحریم‌ها از جمله مشکلاتی بود که در چند سال اخیر با آن مواجه بودیم، اظهار داشت: امروز این دروازه‌ها باز می‌شود تا فناوری‌های نوین وارد کشور شود تا بتوانیم حرکت جدیدی را در بخش‌های مختلف اقتصادی آغاز کنیم.

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه یکی از اهدافمان در انجام مذاکرات هسته‌ای و فعالیت‌های اقتصادی ایجاد اشتغال بوده است تصریح کرد: در دهه 60 نرخ رشد جمعیت در ایران افزایش یافته است و به تبع آن باید در دوره 80 شرایط مناسبی برای اشتغالزایی آنها فراهم می‌شود.

روحانی افزود: خوشبختانه در آن دوران درآمد نفتی بیش از حد انتظار افزایش یافت و قیمت نفت به 143 دلار رسید و بهترین فرصت برای ایجاد اشتغال بود که متاسفانه در نیمه دوم 80 که وضع درآمدی نفتی ما بسیار خوب بود اشتغال خالص ما صفر بود.

وی ادامه داد: یعنی از سال 85 تا 90 اشتغال خالص صفر بود در حالی که باید حرکت‌های رو به جلویی انجام می‌گرفت.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه دولت از ابتدای آغاز به کارش با مسئله تورم، رکود و خیل بیکاران روبرو بود، اظهار داشت: ترکیب نیروی کار در آن زمان کاملا عوض شده بود یعنی ما با بخش بزرگی از جوانان تحصیل‌کرده و همچنین بانوان آماده به کار مواجه بودیم. به همین جهت تصمیم ما برای ایجاد اشتغال توسعه و رونق پایدار بود.

روحانی با بیان اینکه تنها راه دولت برای ایجاد اشتغال توسعه و رونق پایدار بود افزود: همواره به وزرا توصیه می‌کردم به صنایع کوچک و پایین‌دستی توجه ویژه‌ای داشته باشد زیرا با این اقدام بتوانیم اشتغال بیشتری ایجاد کنیم.

وی خاطرنشان کرد: این اقدام درسال 92 و 93 شروع شد. همچنین دولت برای خروج از رکود و ایجاد رونق لایحه‌ای را تقدیم مجلس کرد و مصوبات متعددی هم در دولت تصویب شد و در این شرایط و در تابستان 93 با کاهش قیمت نفت و طولانی شدن فاصله انجام تا اجرایی شدن توافق مواجه شدیم.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: علی‌رغم این اتفاقات تلاش دولت بر این است که همان مسیری را که برای رونق اقتصادی، اشتغال و صادرات غیرنفتی در پیش گرفته بود ادامه دهند.

روحانی با بیان اینکه رئیس‌جمهور موظف است با توجه به وعده‌هایی که به مردم داده به سوالات تولیدگران، کارآفرینان پاسخ دهد، گفت: قوای سه‌گانه و رهبر معظم انقلاب همواره از کارآفرینان و تولیدکنندگان حمایت می‌کنند و یکی از معانی ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی حمایت نظام از تولید درون‌نگر و صادرات غیرنفتی است.

وی با تاکید براینکه سیاست ما افزایش صادرات غیرنفتی است، تصریح کرد: این دولت معتقد است نباید از هیچ اقدامی برای هر گونه کمک و حمایت و ارائه تسهیلات به تولیدکنندگان دریغ داشت.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه از ابتدای تابستان تیم اقتصادی دولت را در چند جلسه فراخواندم، گفت: گزارش‌ها به ما نشان می‌داد که در سه ماهه نخست امسال به دلیل کاهش قیمت نفت و تاخیر در اجرای توافق ممکن است درادامه راه در رونق اقتصادی با مشکلات زیادی مواجه شود. بر همین اساس از تیم اقتصادی خواستم که یک بسته سیاست جدیدی برای 6 ماهه دوم امسال برای رونق اقتصادی تهیه کند.

روحانی تاکید کرد: این اقدام از سوی دولت انجام گرفته و  در دو هفته گذشته جلسات مداومی برای نهایی کردن این بسته سیاسی تشکیل شده است.

وی با بیان اینکه اجرای سیاست‌های این بسته جدید می‌تواند حرکت خوبی در رونق اقتصادی ایجاد کند، گفت: در روزهای آینده تیترهای اصلی این بسته سیاستی را اعلام خواهم کرد و تیم اقتصادی نیز جزئیات این طرح را به اطلاع مردم می‌رساند.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد:  امیدوارم با اجرای این طرح شاهد یک تحرک مثبت در اقتصاد باشیم تا بتوانیم رشد اقتصادی مثبتمان را ادامه دهیم.

روحانی گفت: مسیر آینده کشور ما به خاطر امنیت، انرژی، جوانان تحصیل‌کرده و سیاست پایدار و درایت رهبری‌اش مسیری روشن با رونق اقتصادی، صادرات غیرنفتی، جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی و در نهایت ایجاد اشتغال برای نسل تحصیل‌کرده خواهد بود./مشرق

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار