کد خبر : 67398
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۲

دکتر شفیعی در گفتگو با گیلانستان:

اصولگرای ولایتمدار هستم/ گرایشم را در داخل شورا به هیچ وجه دخالت نمی‌دهم/ اعتقادی به حذف نیروهای مازاد شهرداری ندارم/ هیچ سرمایه گذار بیرونی قابل رقابت با شهرداری نیست

اصولگرای ولایتمدار هستم/ گرایشم را در داخل شورا به هیچ وجه دخالت نمی‌دهم/ اعتقادی به حذف نیروهای مازاد شهرداری ندارم/ هیچ سرمایه گذار بیرونی قابل رقابت با شهرداری نیست

کاندیدای انتخابات شورای شهر رشت گفت: شهرداری یک سرمایه گذار بزرگی هست که هیچ سرمایه گذار بیرونی قابل به رقابت با او نیست در قانون هم پیش بینی شده شهرداری ها قدرت این کار را دارند باید شرکت هایی اقماری درست کنند که این ها را در اینجا به کار بگیرند من موافق حذف نیروهای حجمی نیستم حتی اعتقاد به ارتقاء حقوق و دستمزد هم دارم.

دکتر سید شمس شفیعی کاندیدای انتخابات شورای شهر رشت در گفتگو با گیلانستان به سوالات خبرنگاران پاسخ داده که بخش پایانی آن در زیر آماده است:

گیلانستان:نظرتان در رابطه با استیضاح‌های شهرداران رشت طی سالهای گذشته چیست؟

شفیعی:استیضاح‌های متعدد موجب جلوگیری کردن از حرکت شهرداران می‌شود

استیضاح برای اعضای شورا یک حق است. اما استفاده از استیضاح میتواند تهدید و یا فرصت باشد من همین الان میگویم ما شهردار چهارساله در نظر گرفتیم ولی در فرایند کار شاید این توان و کشش را نداشته باشد و آن برنامه ای که ما طراحی کردیم را نتواند اجرایی کند و نارضایتی عمومی را به دنبال داشته باشد. در اینجا استیضاح یک فرصت است با یک همگرایی نه برای مطامع شخصی، باند بازی و واقعیت مثل وزیر مجلس اگر در مسیر راه نمی تواند با برنامه ما جلو برود.
ولی عموما مخالف این هستم که شما هر یکسال سه بار بخواهید از ابزار استیضاح برای گرفتن پوهن استفاده کنید من از خیلی استیضاح ها متوجه شدم که وقتی این را به جلو میبرند پشت این استیضاح در واقع خیلی از امتیاز ها گرفته میشود
استیضاح اگر برای پیشبرد و اهداف امور و عمران شهری هست میتواند یک فرصت باشد وگرنه استیضاح های متعدد جلوگیری کردن از حرکت شهرداران است.

گیلانستان:درباره ورود اعضای شورا به بحث انتصابات شهرداری چه دیدگاهی دارید؟

شفیعی:دخالت اعضای شورای شهر در انتصاب مدیران شهرداری خلاف است

ورود اعضای شورای شهر برای انتصاب مدیران بلندپایه شهرداری از نظر من خلاف قانون است.
شورای شهر نقش قوه مقننه را دارد اصلی ترین وظیفه اش تقنین، قانون گذاری و برنامه نوشتن برای شهرداران است، نظارت بر حسن اجرای این برنامه ها، قوانین، پروژه ها است.
نظارتی باید عمل شود اگر احیانا در جایی یک شهرداری خلاف مقررات و خلاف اجرای برنامه یا کند عمل میکند آنوقت اعضای شورا با ابزاری به نام استیضاح یا تذکر میتوانند در این مورد دخالت کنند اما اینکه مستقیما وارد این قضیه بشوند و منصوب بکنند این خلاف است.

گیلانستان:با تخلفات برخی پیمانکاران در ضعیف اجرا کردن پروژه‌ها و حتی عده‌ای از مدیران و کارکنان شهرداری در اخذ رشوه چه باید کرد؟

شفیعی:ضعف دستگاه های نظارتی در وجود رانت در برخی پروژه‌های شهری

اینکه بعضی از پیمان کاران پروژه ها را ضعیف اجرا میکنند علت اصلی آن این است که رانتی وجود دارد که پروژه را دریافت کردند.
مهم ترین کاری که میتواند این قضیه را سد کند دستگاهای نظارتی موجود در شهرداری باید تقویت شود من این را ضعف پیمان کار نمیدانم بلکه ضعف دستگاه های نظارتی میبینم. مثلا شما وقتی که برای یک پروژه بیست میلیاردی قرار است به یک نفر بدهید در قوانین و مقررات فهرست بهاء گرفته به اضافه قرار داد پیمان گرفته است همه این ها لازمه اش این است که طرف شرکت مورد نظرش مثلا گرید ۵ یا گرید ۴ را داشته باشه گرید ها در بخش اخذ پروژه ها دارای یک استانداردی هستند اما من خبر دارم که مثلا اگر قرار است یک پروژه ای را مثلا شرکتی که بایستی از توانایی بالایی برخوردار باشد با چهار پله پایین تر دریافت کرده است که این خلاف قرار داد پیمان هست و نباید این کار صورت بگیرد بنظر من چشمان نظارتی آن دستگاه ها از جمله بازرسی موجود در شهرداری و حراست شهرداری باید تقویت شوند.

گیلانستان:مافیای ساخت و ساز در شهر را چگونه دیده اید و برای مشکلات ایجاد شده چه برنامه‌ای دارید؟

شفیعی:ضرورت اصلاح و تغییر ساختار در ساخت و سازهای شهری

اینکه در شهر مافیای ساخت و ساز وجود دارد و ساختمان های غیر قانونی را درچند طبقه می سازند متاسفانه این کار بصورت غیر معمول درآمدی برای شهرداری شده که فرض کنید که اجازه میدهد خلاف ساخته شود تا بعد برای ماده صد برود و از خلاف ساخته شده عوارضی دریافت کند و درآمدی برای شهرداری شود مجبورا به این شکل کسب درآمد کنند ولی علت اصلی این کار نقص در قوانینی هست که وضع نشده من یکی از برنامه هایی که دنبال میکنم اصلاح ساختار و تغییر ساختار است من میگویم مثلا یک فردی که قرار است شهردار منطقه پنج یا یک شود شهردار منطقه پنج شده باشد بایستی معاون عمرانی و معاون معماری و قبل از آن طی کرده باشد این شاخصه الان وجود ندارد یک نفر سه سال سابقه دارد و شهردار میشود ولی همان کسی که شهردار همان فرد شده پانزده سال کسی آن جا هست که با تخصص بالا است این نقص است و راه حل آن این است که بنده اعتقاد دارم من به عنوان قوه مقننه قوانین تعریف میکنم مثلا میگوییم در حاشیه شهر یا در فلان اتوبان یا خیابان ساختمان های با ارتفاع دو طبقه است و این پروانه ها صادر میشود دیگر اگر قرار باشد بالاتر از این صادر شود دنبال خلاف در ماده صد نباشیم.
اولا تبیین تخریب قوانین و مقررات بایستی نوشته شود و بر مبنای آن قوانین وقتی اجرا صورت میگیرد دستگاه های نظارتی کمک حال باشند و میتوانیم با در واقع تقنین و قانون گذاری صحیح جلوی این فساد را بگیریم.

گیلانستان:با تخلفات برخی اعضای شورا، مدیران شهرداری و دلالان در کمیسیون ماده صد شهرداری چه باید کرد؟

شفیعی:کمیسیون ماده صد ناخواسته به درآمدی برای شهرداری تبدیل شده و این چیزی نیست که هدف اصلی ماده صد باشد

کمیسیون ماده صد اصل و ماهیتش این است که در یک جایی مشکلی برای سازنده به وجود آمده است روان سازی میکند و گره از مشکل باز بکند این فلسفه وجودی ماده صد است.
حالا نماینده فرماندار، دادستان، مدیر شورا در کمیسیون مینشینند که مشکل را برطرف بکنند اما کمیسیون ماده صد الان بخاطر مشکلات مالی که شهرداری دارد ناخواسته به درآمدی برای شهرداری تبدیل شده است و این چیزی نیست که هدف اصلی ماده صد باشد ما برای رفع این مشکل باز هم در خود شورا قوانینی را بایستی تنظیم و تبیین کنیم که ماده صد به وظیفه اصلی خودش که در قانون برایش پیش بینی شده برگردد.
بنده فکر میکنم که نقص از قوانین است که این مشکلات را ایجاد کرده موردی که شما میفرمایید بعضی از افراد پشت دست نه در قانون سهولت قانون صحیح است در اینجا مشغول پول شویی قرار میگیریم یعنی پول شویی داستانش همین است که صورت قضیه، قرار دادها صحیح است اما در پشت این قضیه خلاف هایی را مرتکب میشود که باز هم دستگاه های نظارتی بایستی قوی تر عمل بکنند که این فساد های پشت پرده اتفاق نیفتد وگرنه حتی اگر قوانین خوب بخواهیم تبیین و قانون گذاری بکنیم همیشه ایام این تخلفات محتمل هست.
اعضای شورا باید با شاخصه های شایستگی و صلاحیت لازم ورود بکنند و هیچ گاه مرتکب مافیای ماده صد نمیشوند ولی فلسفه ماده صد در واقع این است که بد در جامعه مصطلح شده و خیلی ها سعی میکنند از این مشکلات سوء استفاده بکنند.

گیلانستان:طبق اعلام شهرداران بیش از نصف نیروهای مازاد شهرداری مازاد می‌باشند، نظرتان چیست؟

شفیعی:اعتقادی به حذف نیروهای مازاد شهرداری ندارم/ هیچ سرمایه گذار بیرونی قابل رقابت با شهرداری نیست

مطالعاتی که من انجام دادم این هست که شهرداری تقریبا چهار الی پنج هزار پرسنل دارد این نیروها از جمله حجمی، قراردادی، رسمی و پیمانی هستند از نظر تعداد بنظر میرسد که ممکن است زیادتر از نیاز شهرداری باشد ولی من هیچ گاه اعتقاد به حذف نیروهای مازاد ندارم. اعتقاد دارم شهرداری آنقدر قدرت دارد که شرکت های اقماری و کارهای اشتغال زایی و از این قبیل ایجاد بکند که برای اینان کار تولید بکند نه اینکه بیکار باشند و حقوق بگیرند همین بحث تراموای که من میگویم اگر مثلا تراموای ایجاد شود کلی اشتغال ایجاد میکند یا مثلا شرکت آسفالت برای شهرداری است.
شهرداری یک سرمایه گذار بزرگی هست که هیچ سرمایه گذار بیرونی قابل به رقابت با او نیست در قانون هم پیش بینی شده شهرداری ها قدرت این کار را دارند باید شرکت هایی اقماری درست کنند که این ها را در اینجا به کار بگیرند من موافق حذف نیروهای حجمی نیستم حتی اعتقاد به ارتقاء حقوق و دستمزد هم دارم.

گیلانستان:توزیع ناعادلانه منابع شهرداری در مناطق پنجگانه موجب نارضایتی مردم شده است، چرا هیچ زمان توجه به مناطق حاشیه نشین همانند بالاشهر نمی‌باشد؟

شفیعی:لزوم اولویت و توجه بودجه ۱۴۰۱ به مناطق کم برخوردار و کمتر توسعه یافته رشت

یکی از معضلات اصلی که من در برنامه هایم اعلام کردم توزیع ناعادلانه امکانات و خدمات شهری در مناطق پنج گانه شهرداری است و اعتقاد جدی دارم که امکانات و خدمات در شهرداری توزیعش ناعادلانه است برای این کار اعتقاد داریم که در قالب قوانین و مقرراتی که شاخص است در قالب مناطق محروم، مناطق برخوردار و نیمه برخوردار با آمایشی که در حواشی شهر و کل مناطق پنج گانه انجام خواهیم داد تعریف میکنیم. در قالب آن شاخص ها مثلا اگر قرار است بودجه ای به ۱۴۰۱ نوشته شود با اولویت توجه به مناطق محروم، کم برخوردار و مناطق کمتر توسعه یافته بایستی این بودجه هارا تخصیص بدهیم این ها به کمیسیون بودجه برمیگردد و در واقع آن کمیسیون هایی پنج گانه ای که در شورا وجود دارد آن جا بایستی این عدالت در توزیع باشد باز هم به اعضای شورا بر میگردد که در آن جا نطفه بی عدالتی و توزیع ناعادلانه خدمات و امکانات شهری اتفاق می افتد ما ان شاءالله امیدواریم که این را تکرار نکنیم.

گیلانستان:گرایش سیاسی‌تان چیست و نحوه برخوردتان با همکاران شورانشین که گرایش دیگری دارند چطور خواهد بود؟

شفیعی:اصولگرای ولایتمدار هستم/ گرایشم را در داخل شورا به هیچ وجه دخالت نمی‌دهم

گرایش سیاسی بنده، اصولگرا هستم چون من دبیر کل جامعه اسلامی دانشجویی و دبیر جامعه اسلامی فرهنگیان بودم و الان هم عضو شورای مرکزی جامعه اسلامی دانشگاهیان هستم گرایشم اصولگرایی و ولایت مداری است. شورای شهر چون در واقع امور شهر است و شورای شهر فنی و تخصصی است گرایش را در داخل شورا به هیچ وجه دخالت نمیدهم البته در برنامه های فرهنگی ممکن است اما در بحث امور تخصصی گرایش خیلی در اداره امور شهر تاثیری نخواهد داشت عملا امیدوارم که هم گرایش های من رای اکثریت را داشته باشند حالا اگر اتفاقی افتاد غیر از گرایش من باشند ما در تعاملی ان شاءالله به اداره امور شهر میپردازیم.

سخن پایانی؟

شفیعی:ضرورت ثبات در مدیریت شهری

خب من ضمن تشکر از جنابعالی باید عرض بکنم که بنظرم تمام این گرفتاری هایی که وجود دارد مثلا برای دو رودخانه زرجوب و گهر رود و ترافیک کشنده شهر مردم ناراحت هستند و مثلا تالاب عینک خیلی کشنده هستند همه این ها را من معلول میدانم و علتش را در جای دیگر میبینم علتش به شهردار آن شهر شهردار هم به اعضای شورا و اعضای شورا هم به انتخاب مردم برمیگردد.
عرض بکنم این قسمت وظیفه مردم هست که افراد شایسته انتخاب بکنند افرادی که واقعا تجربه لازم، تخصص، تدبر و هم تعهد لازم را داشته باشند تا بتوانند برای اداره شهر موثر باشند.
من ثبات مدیریت شهری را میخواهم به مردم اعلام بکنم. اولا در طول بیست سال اخیر ما بیست و دو شهردار داشتیم این در حالی هست که استان های دیگر مثل اصفهان در همین بازه زمانی آقای سقاییان نژاد دوازده سال شهردار اصفهان بودند در همین بازه زمانی تهران آقای قالیباف دوازده سال شهردار تهران بودند و تبریز و مشهد و جاهای دیگر را بررسی کردم در واقع در همین دوره زمانی بیست ساله پنج یا چهار شهردار داشتند و معضل دوم واگرایی بودن ادارات مربوطه به امور شهر است اگر یک کوچه ای مثلا آسفالت شود دستگاه های خدمات رسان مثل آب و برق و گاز و تلفن و اینها یک کنده کاری انجام میدهند و شهرداری برای اینکه دوباره بیاید این را انجام بدهد هم اتلاف منابع و هم اتلاف وقت است من اعتقاد دارم یکی دیگر از کارهایی که باید انجام دهم مدیریت یکپارچه حوزه شهرداری هست که الان خلع را میبینم و معضل سوم درآمد ناپایدار است من دنبال درآمد پایدار شهری از قبیل همین اقتصاد شهری از طریق درآمدهایی که ما برای شهرداری ایجاد خواهیم کرد برای برون رفت از مشکلات شهرداری به قراردادهای فاینانس و بای پک اعتقاد دارم اگر خارجی شد بهتر اگر در خارجی مشکل داریم شرکت های بزرگی مثل خاتم الانبیاء بیاوریم در این جا قراردادهای بزرگی مثل رودخانه های زرجوب و گهر رود یا لندفیل است یا سراوان الان مردم رشت در معرض آسیب هستند وقتی هزار تن زباله در روز در این مکان ریخته میشود و شیرآبه هایی وارد رودخانه های گهررود و زرجوب میشود و این سفره های زیر زمینی برنج و سبزی و همه را تحت تاثیر خودش قرار میدهد آب شرب ناسالم به مواد خوراکی و گیاهی میرسد و مردم مصرف میکنند اینجا نیازمند بودجه ای کلان است که من اعتقاد دارم که آن شرکت های بزرگ را که در قالب فاینانس انجام دهیم اما فاینانسی که با آنها قرار داد ببندیم که شرکت های ساکن در گیلان بهره مند شوند اینطور نیست که شرکت های بزرگ و کوچک ما اینجا آسیب ببینند با آنها قرارداد ببندیم که پروژه، فاینانس و تامین مالی برای شما اما در اجرای کار بایستی از مهندسین، مشاورین و شرکت های گیلان استفاده شود که اشتغال زایی داخلی داشته باشیم.

با شنیدن عبارات زیر اولین کلمه‌ای که به ذهنتان می‌آید را بفرمایید؟

کلانشهر رشت: رویای دست یافتنی
شورای پنجم: ناکارآمد
ثابت قدم: اصلاح شده آن خوب است
پسماند: فوری رسیدگی باید بشود
زرجوب: رویایی که باید به سالیان قبل خودش برگردد
سید علی آقازاده: آدم پاک و متعهد
جبار کوچکی نژاد: سیاست مداری قهار
احمدی: خیلی تلاش میکند که کاری انجام دهد
ارسلان زارع: خوش اخلاق
دانشگاه پیام نور: نیاز به توجه بیشتر
دانشگاه آزاد سما: آینده خوبی دارد
ترافیک: معضل آزار دهنده
شهدا: راه آنها هدف اصلی ماست
دکتر شفیعی: خادم بی منت برای مردم
گیلانستان: رسانه ای که برای پول و خوش خدمتی فعالیت نمیکند و عدالت محوری سر لوحه کارش است

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار