کد خبر : 59377
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۹

اعزام ۲۰۰ تیم غربالگری کرونا در سطح محلات گیلان در قالب طرح «شهید سلیمانی»/ بسیج تمام‌قد وارد میدان شد

اعزام ۲۰۰ تیم غربالگری کرونا در سطح محلات گیلان در قالب طرح «شهید سلیمانی»/ بسیج تمام‌قد وارد میدان شد

در فاز نخست اجرایی طرح شهید سلیمانی در گیلان با مشارکت بسیج و سپاه ۲۰۰ تیم عملیاتی به جهت بیماریابی و غربالگری بیماران عازم محلات در سراسر استان شدند.

به گزارش گیلانستان، صبح امروز دومین نشست مشترک مدافعان سلامت و مدافعان مردم در گیلان در دفتر فرمانده سپاه قدس استان برگزار و در خصوص نحوه اجرای طرح بزرگ و عملیاتی سردار شهید حاج قاسم سلیمانی رایزنی شد.

سپاه و بسیج تمام‌قد در خدمت مردم و کادر سلامت است

فرمانده سپاه قدس گیلان در این نشست مشترک با اشاره به طرح بزرگ شهید سلیمانی، اظهار کرد: برخی از بخشنامه‌های تدوین‌شده در مرکز قابلیت اجرایی در گیلان ندارند زیرا زندگی مردم حاشیه مرکز استان با رشت گره‌خورده و نمی‌توان ارتباط مردم شهرستان‌ها با رشت را کاملاً متوقف کرد.

محمد عبدالله پور با اشاره ظرفیت بی‌نظیر بسیج در اجرایی کردن طرح‌های بزرگ و عملیاتی، افزود: گیلان در تجهیزات بهداشت و درمان گرچه از سایر استان‌های کشور عقب است اما ما در داشتن پایگاه‌های مقاومت بسیج در کشور رتبه اول را داریم و می‌توانیم اپیدمی کرونا را به‌صورت قابل‌توجهی کنترل کنیم.

فرمانده سپاه قدس گیلان با بیان اینکه سپاه همیشه در خدمت مردم و انقلاب بوده، گفت: همه تجهیزات سپاه اعم از مقاومت، لشکر، نیرو دریایی و حتی دانشجویان دوره‌های افسری این یگان مردم پایه در خدمت طرح شهید قاسم سلیمانی هستند و هیچ مأموریتی بالاتر از این طرح مهم برای ما در حال حاضر مهم‌تر نیست.

عبدالله پور از تشکیل کمیته‌های اجرایی و آمادگی کامل سپاه‌های نواحی استان تا سطح پایگاه‌های مقاومت به‌منظور اجرای کامل طرح شهید سلیمانی خبر داد و افزود: کمیته‌های پنج‌گانه در طرح شهید سلیمانی برای فرماندهان سپاه‌های نواحی، حوزه‌های مقاومت و پایگاه‌های بسیج با مشارکت بسیج جامعه پزشکی تبیین و پایه‌گذاری شده و امید داریم با همکاری همه جانبه به‌ویژه بخش بهداشت و درمان استان این طرح بزرگ به‌صورت کامل اجرایی شود.

وی با بیان اینکه تمرکز طرح شهید سلیمانی بیشتر در سطح محلات و پایگاه‌های مقاومت متمرکز است، تصریح کرد: در کمیته محله محور طرح شهید سلیمانی، نواحی ، حوزه‌های مقاومت و پایگاه‌های بسیج پای‌کار هستند و کاملاً بر جغرافیای طبیعی و نیروی انسانی منطقه اشراف دارند.

فرمانده سپاه قدس گیلان با اشاره به اینکه حداقل دو هزار پایگاه مقاومت در سطح استان وجود دارد، خاطرنشان کرد: باید تمام تمرکز ما در جهت اقناع مردم و جلب اعتماد آن‌ها منجر شود تا با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در جهت تحقق اهداف سلامت پیروز شویم.

عبدالله پور بر لزوم غنیمت شمردن فرصت تا پیش از وقوع بحرانی بزرگ‌تر تأکید کرد و گفت: باید از فرصت باقی‌مانده نهایت استفاده را برد زیرا به اذعان وزیر بهداشت فرصت کنونی از آخرین فرصت‌ها برای مهار ویروس مهاجم کرونا در کشور است و معلوم نیست پس از پشت سر گذاشتن این موج چه پیش خواهد آمد.

تحقق اهداف طرح شهید سلیمانی درگرو عشق و خدمت به خلق‌الله است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان در این نشست مشترک ضمن تشکر از زحمات سپاه در نواحی گیلان از آغاز شیوع ویروس کرونا تاکنون، اظهار کرد: سپاه و بسیج به‌صورت میدانی در کنترل شیوع کرونا نظیر گندزدایی، توزیع اقلام بهداشتی و طرح غربالگری بیماران با مدافعان سلامت مشارکت فعالانه داشتند و گاها مشاهده می‌شد که برخی از بسیجیان در عمل دغدغه‌شان بیش از ما بود.

ارسلان سالاری با اشاره به نقش پررنگ سپاه در تمامی بحران‌های انقلاب و کشور، افزود: حضور سپاه و بسیج در کنار کادر سلامت به ما در بخش سلامت دلگرمی می‌دهد و موجب می‌شود آحاد جامعه  نیز کمک‌کار دانشگاه باشند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان گیلان با بیان اینکه نیازمند تداوم همراهی‌های ایجادشده لشکر عظیم بسیج و سپاه به‌صورت مستمر هستیم، گفت: حمیت و هم‌دلی ایجادشده در طرح شهید سلیمانی نباید تهاجمی و موقتی باشد بلکه باید علاوه بر ستاد تا سطح خانه‌های بهداشت و پایگاه‌های مقاومت بسیج مستمراً دنبال شود.

سالاری تحقق تمامی مفاد طرح بزرگ شهید سلیمانی را درگرو همکاری همه جانبه و تلاش مجدانه دانست و افزود: راهبرد اساسی واصلی ما برای موفقیت در طرح شهید سلیمانی عاشقانه کار کردن و  تنها برای جلب رضایت خدا و خدمت خالصانه به مردم ممکن می‌شود.

وی با اشاره به ظرفیت بی‌نظیر خیران در جهت تأمین بخش عمده‌ای از طرح مردم پایه شهید سلیمانی، گفت: خیرین علاوه بر خرید تجهیزات حدود ۳۰ میلیارد تومان به حوزه سلامت گیلان از ابتدای شیوع کرونا تاکنون کمک کرده‌اند و همچنان نیز آمادگی دارند تا کمک‌های نوع‌دوستانه خود را استمرار ببخشند.

اعزام ۲۰۰ تیم عملیاتی در فاز نخست طرح شهید سلیمانی در گیلان

دکتر آبتین حیدر زاده، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز در این نشست با اشاره به ابعاد فنی و اجرایی طرح سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، اظهار کرد: وزارت بهداشت به دو صورت کالایی، تجهیزاتی و تأمین اعتبار برای خرید ملزومات مصرفی از یک‌سو  و از سوی دیگر برای تأمین بخشی از حق‌الزحمه نیروهای درگیر در این طرح مساعدت خواهد کرد.

وی با اشاره به زیرساخت‌های بهداشتی گیلان برای اجرای طرح شهید سلیمانی، افزود: یک هزار خانه بهداشت و ۲۰۰ مرکز جامع سلامت در سراسر استان داریم که بخشی از این مراکز برای کووید ۱۹ هم‌اکنون آماده‌شده‌اند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان، با اشاره به نیروهای مشارکت‌کننده و تأمین‌شده بهداشتی پیش از اجرای طرح شهید سلیمانی نیز، گفت: ۵۸۰ هزار سفیر سلامت فعلاً در استان حضور دارند که هر ۲۰ نفر از آن‌ها با یک رابط بهداشت در ارتباط هستند.

حیدرزاده با اشاره به ظرفیت بسیج و استفاده از نیروهای این رده مردمی به جهت تأمین سفیران سلامت در راستای طرح شهید سلیمانی، گفت: بسیج می‌تواند در تأمین نیرو به‌عنوان سفیر سلامت کمک‌کار کادر سلامت باشند که با ارتباط مستمر، دوجانبه و به‌صورت شبکه‌ای اهداف تدوین‌شده را در این طرح ملی تحقق ببخشد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر روزانه حدود ۳۰۰ تست کرونا در استان گرفته می‌شود، گفت: با اجرایی شدن طرح بزرگ شهید سلیمانی در گیلان روزانه پنج هزار تست از بیماران و اطرافیان آن‌ها گرفته می‌شود که بسیار می‌تواند کمک‌کننده و در مهار ویروس کرونا مؤثر باشد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به تعطیلی دوهفته‌ای کشور به جهت کنترل ویروس کرونا، گفت: به مدت دو هفته کشور کاملاً تعطیل است و به نظر می‌رسد این طرح بزرگ با اجرای کامل آن نتایج قابل قبولی در استان داشته باشد.

حیدر زاده از اعزام ۲۰۰ تیم در قالب طرح شهید سلیمانی در سراسر گیلان از امروز خبر داد و گفت: این تیم ها به‌منظور تب سنجی، پالس اکسی متر(اکسیژن سنج خون)، و در صورت لزوم ارجاع بیماران به مراکز ۱۶ ساعته و بیمارستان‌ها در سطح محلات و در خانه‌ها به‌صورت سازمان‌یافته و همراه با حکم مسئولیت حضور خواهند یافت.

نخستین نشست مشترک سپاه و بهداشت گیلان چهار روز پیش (۲۸ آبان) در سالن اجلاس حوزه ریاست دانشگاه علوم پزشکی گیلان برگزار شده بود.

گفتنی است طرح ملی «شهید حاج قاسم سلیمانی» به‌منظور مدیریت و کنترل اپیدمی کووید ۱۹ به شیوه “محله و خانواده محور” مبتنی بر برنامه «هر خانه؛ یک پایگاه سلامت» در سراسر کشور اجرا خواهد شد.

اهداف کلی اجرای این طرح بزرگ و ملی، مدیریت و کنترل اپیدمی کووید ۱۹ از طریق مشارکت مردمی و هماهنگی بین بخشی است و اهدافی ازجمله قطع زنجیره انتقال ویروس و افزایش رعایت پروتکل‌های بهداشتی، کاهش میزان بستری و مرگ‌ومیر و همچنین پوشش حمایتی از گروه‌های در معرض خطر را دنبال می‌کند.

ارائه مراقبت‌ها و خدمات ضروری بهداشتی به‌صورت حضوری و غیرحضوری،  شناسایی زودهنگام بیماران، افراد در معرض تماس نزدیک و پاسخ سریع، قرنطینه خانگی و غیر خانگی و مراقبت از گروه‌های در معرض آسیب، توسعه درمان سرپایی و همچنین ارتقای کیفیت مراقبت‌های بستری از سیاست‌های تعریف‌شده در طرح ملی سردار شهید حاج قاسم سلیمانی است.

همچنین تشدید نظارت بر پروتکل‌های بهداشتی و اعمال قانون، تست گسترده و هدفمند و هوشمند، قرنطینه خانگی و ره‌گیری هوشمند، آموزش، اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی، حفاظت از گروه‌های آسیب‌پذیر، ایجاد محدودیت هوشمند و هدفمند و  تقویت فرایند درمان سرپایی و کاهش موارد بستری ازجمله راهبردهایی تعریف‌شده برای این طرح ملی است.

انتهای پیام/فارس

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار