کد خبر : 39655
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۷

اعلام جرم و افشاگری دستگاه قضا علیه دست‌اندرکاران بایوجمی

اعلام جرم و افشاگری دستگاه قضا علیه دست‌اندرکاران بایوجمی

به گفته دادستان بندرانزلی که روز گذشته علیه دست‌اندرکاران طرح بایوجمی اعلام جرمی کرد، ماده بایوجمی بر خلاف ادعای ارزیاب آن، ماهیت نانویی دارد. همچنین اجرای این طرح بر خلاف ادعای سازمان محیط زیست بارها با مخالفت سازمان بین‌المللی جایکا مواجه شده است.

به گزارش گیلانستان طرح موسوم به بایوجمی که موفق شد از سازمان حفاظت محیط زیست مجوز اجرا اخذ کرده و با دریافت اعتبار سالانه 900 میلیارد تومان، فعالیت خود را در تالاب انزلی آغاز کند از همان آغاز از سوی متخصصان و استادان دانشگاه مورد انتقاد قرار گرفت. هشدار صاحبنظران نسبت به پیامدهای جبران‌ناپذیر اجرای این طرح در اکوسیستمی چون تالاب انزلی سبب شد اجرای این طرح، ماه گذشته با دستور دادستان عمومی انقلاب بندرانزلی متوقف شود اما اصرار مجریان طرح و مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست بر ادامه اجرای این طرح که با ارائه اطلاعات و توضیحات ضد و نقیض همراه بود و نتوانست مراجع قضایی را قانع کند سرانجام روز گذشته به اعلام جرم دادستان عمومی انقلاب بندرانزلی علیه دست‌اندرکاران اجرای این طرح انجامید.

رحمان سید زاده دادستان انزلی، که روز گذشته علیه عیسی کلانتری، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، قربانعلی محمدپور، مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان، فرشید سهیلی، مدیرعامل شرکت نانو صنعت پرشیا و مجری طرح بایوجمی و عبدالرضا کرباسی، عضو هیئت علمی دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران و ناظر و ارزیاب طرح بایوجمی به اتهام تخریب محیط زیست، تضییع حقوق بیت المال و نشر اکاذیب اعلام جرم کرده می‌گوید: پس از 2 ماه بررسی نظرات اساتید دانشگاه شهید بهشتی و دانشگاه تهران و برخی از کارشناسان زیست محیطی در خصوص اجرای طرح بایوجمی در  تالاب بین المللی انزلی دستور توقیف این طرح را صادر کردم اما سازمان حفاظت محیط زیست  به جای اینکه به نظرات دلسوزانه کارشناسان توجه کند، نظرات را نپذیرفت و اعلام کرد سازمان بین المللی جایکا با این موضوع موافق است.

سوء استفاده از  نام جایکا برای اجرای طرح بایوجمی

دادستان عمومی و انقلاب بندرانزلی با بیان اینکه از سازمان حفاظت محیط زیست مدارکی مبنی بر صلاحیت اجرای این طرح درخواست شده که از سوی سازمان حفاظت محیط زیست فرستاده نشده است می‌گوید: در حالی که سازمان حفاظت محیط زیست مدعی است سازمان بین‌المللی جایکا با اجرای این طرح موافق است، متوجه شدیم که سازمان بین المللی جایکا طی نامه‌ای مورخ 27 آذر 97 مخالفت خود را با اجرای این طرح به صراحت اعلام کرده بوده است. در این نامه قید شده که 2 سال پیش هم این سازمان مخالفت خود را با اجرای طرح بایوجمی اعلام کرده است.

سیدزاده همچنین با بیان مضرات اجرای طرح بایوجمی نظیر هدررفت زیاد هزینه ، خسارت اکولوژیک و مخاطرات فراوان برای مردم انزلی ، گیلان و مردم کشورمان می‌گوید: وظیفه قوه قضاییه جلوگیری از این موارد است.

هشدار ستاد نانو نسبت به مخاطرات زیست محیطی اجرای طرح بایوجمی

دادستان عمومی و انقلاب بندر انزلی ادامه می‌دهد: در استعلام نظرات ستاد نانو به صراحت گفته شده که این طرح به 4 دلیل نباید اجرا شود زیرا مخاطرات زیست محیطی دارد.

ادعای کذب ارزیاب پروژه بایوجمی مبنی بر «نانو» نبودن ذرات / ذرات ماده بایوجمی، «نانو» است

سیدزاده اضافه می‌کند: در نظرات کارشناسان و اساتید مبنی بر خطرناک بودن طرح بایوجمی به وضح گفته شده که کلرید نقره و دی اکسید تیتانیوم استفاده شده در این طرح بر اساس نظرات آنالیز آزمایشگاه های تهران جزء مواد نانو است و این خلاف صحبت های مطرح شده مجری طرح و مشاور طرح در مصاحبه است.

دادستان عمومی انقلاب بندرانزلی با اشاره به اینکه ما از مجریان طرح خواستیم که این مواد را به دلیل خطرناک بودن در تالاب انزلی نریزند و آن ها برای اجرای این طرح بیش از حد اصرار داشتند می‌گوید: بر مبنای دستورات قوه قضاییه و درخواست فعالان محیط زیست و تاکید ریاست محترم دادگستری گیلان برای جلوگیری از هرگونه خسارت به محیط زیست و بیت المال علیه رئیس سارمان محیط زیست کشور و مدیر کل حفاظت محیط زیست گیلان ، مجری و مشاور طرح و برخی افراد دیگر که در اجرای طرح معاونت داشتند اعلام جرم کردم و موضوع برای دادسرای کارکنان دولت در تهران که صلاحیت رسیدگی به موضوع را دارد ارسال شد و قرار هم صادر شد.

به گزارش تسنیم؛ مرداد سال گذشته عیسی کلانتری، رئیس سازمان محیط زیست طی نامه‌ای خطاب به محمد باقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه و با رونوشت به وزیر علوم، تحقیقات و فن‌آوری از ارائه طرحی مطالعاتی تحت عنوان طرح احیای تالاب انزلی به روش زیست پالایی با فناوری‌های بومی خبر داد و بر لزوم تعیین بودجه مناسب برای آغاز عملیات اجرایی این طرح تاکید کرد و دی ماه 97،  تفاهمنامه‌ای 900 میلیارد تومانی به مدت یک سال میان شرکت مجری این طرح و سازمان حفاظت محیط‌زیست به امضا رسید!‌

شرکتی به نام “نانو صعت پرشیا” که مدعی است با استفاده از ماده‌ای تحت عنوان بایوجمی رسوبات تالاب انزلی را کاهش داده و به عمق تالاب اضافه می‌کند؛ شرکتی که دستکم دو نفر از اعضای هیئت مدیره آن به نمایندگی از خانه کشاورز در این شرکت عضویت دارند؛ خانه کشاورز، یک نهاد غیر دولتی که ریاست آن بر عهده عیسی کلانتری است!

هدف از اجرای طرح موسوم به بایوجمی، از بین بردن رسوبات آلی تالاب انزلی و در نتیجه افزایش عمق این تالاب با استفاده از دی‌اکسید تیتانیوم عنوان شده است. هرچند مجریان طرح، ابتدا مدعی شدند، دی‌اکسید تیتانیوم به کار رفته در این طرح، ماهیت نانویی دارد اما پس از آنکه عوارض استفاده از نانو دی‌اکسید تیتانیوم از سوی متخصصان شرح داده شد، ارزیاب طرح بایوجمی مدعی شد که ذرات دی‌اکسید تیتانیوم به کار رفته در ماده بایوجمی، ماهیت نانویی ندارند و به اشتباه، از سوی مجریان طرح، نانودی‌اکسید‌تیتانیوم نامیده شده‌اند. ادعایی که حالا دادستان عمومی و انقلاب بندرانزلی با استناد به نتایج آزمایش‌های صورت‌گرفته مبنی بر نانویی بودن ذرات مورد استفاده در طرح بایوجمی، آن را تکذیب می‌کند.

انتهای پیام/تسنیم

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار