کد خبر : 26484
تاریخ انتشار : شنبه 2 تیر 1397- 09: 17

افزایش ۴ درصدی تولید برگ چای در گیلان/۹۳ درصد چای کشور در گیلان تولید می‌شود

افزایش ۴ درصدی تولید برگ چای در گیلان/۹۳ درصد چای کشور در گیلان تولید می‌شود

معاون بازاریابی و تنظیم بازار سازمان چای کشور از افزایش چهار درصدی تولید برگ چای در گیلان خبر داد.

به گزارش گیلانستان، گودرز خردادپور صبح امروز در سومین نشست مطالبه‌گری تخصصی «به‌وقت مردم» در سالن اجتماعات بسیج دانشجویی رشت اظهار کرد: چای کالای استراتژیک و اساسی در استان گیلان و تمامی سطح کشور است و می‌تواند یک مکمل برای یک وعده غذایی باشد.

 وی میانگین تولید سالانه محصول چای در کشور را ۲۵ هزار تن اعلام کرد و افزود: سالانه در سطح کشور ۱۱۰ هزار تن چای مصرف می‌شود که ۵۵ هزار تن آن وارداتی است.

معاون بازاریابی و تنظیم بازار سازمان چای کشور گفت: اگر ۲۵ هزار تن چای در کشور تولید نشود ۴۰۰ میلیون دلار هزینه برای کشور به بار می‌آید.

خردادپور با بیان اینکه ۹۳ درصد چای کشور در گیلان تولید می‌شود افزود: در سال‌های اخیر چهار هزار هکتار از باغات رهاشده چای به عرصه تولید بازگشته است.

وی با بیان اینکه ایجاد انگیزه برای کارخانجات و صنعت چای از اهداف سازمان چای در کشور بوده و صندوق توسعه چای با این هدف در کشور تشکیل‌شده است خاطرنشان کرد: این‌ صندوق با هدف ایجاد انگیزه و پرداخت تسهیلات به چای‌کاران و کارخانه‌داران در جهت توسعه و تجهیز کارخانجات و بهسازی باغات چای در کشور ایجاد شده است.

 معاون بازاریابی و تنظیم بازار سازمان چای کشور گفت: سال ۹۵ بیش از ۱۸ میلیارد تومان تسهیلات به‌منظور استفاده از تجهیزات نوین و ماشین‌آلات بهداشتی به کارخانجات چای کشور پرداخت شد.

خردادپور با تأکید بر اینکه در چند دهه اخیر ذائقه مصرف‌کننده به سمت چای خارجی سوق پیدا کرده است بیان کرد: سال ۷۳ به ازای هر هکتار باغ چای به چای‌کاران ۷۰۰ هزار تومان وام بلاعوض پرداخت شد که این اقدام برای توسعه و رونق تولید چای در کشور بود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۲۰ هزار تن چای سنواتی در انبارهای تعاون روستایی موجود و ۲۷ هزار تن چای سنواتی دیگر که مربوط به باغات چای زیر نظر بانک ملی است در کشور انبار شده افزود: چای‌های سنواتی برای مصارف صنعتی به خارج از کشور صادر می‌شود.

معاون بازاریابی و تنظیم بازار سازمان چای کشور با بیان اینکه طی امسال تاکنون ۵۰ هزار و ۵۰ تن برگ سبز چای با ارزش ریالی ۱۱۶ میلیارد و ۷۲۰ میلیون تومان از چای‌کاران کشور خریداری شده است گفت: تاکنون ۴۵ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان از این میزان به چای‌کاران پرداخت شده است.

خردادپور با بیان اینکه میزان تولید برگ سبز چای امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته چهار درصد افزایش داشته است خاطرنشان کرد: چین اول فصل برداشت چای در گیلان به پایان رسیده و چای‌کاران فصل دوم برداشت را آغاز می‌کنند.

 وی با اشاره به نامه اخیر استاندار گیلان به معاون اول رئیس‌جمهور در خصوص افزایش نرخ خرید تضمینی برگ سبز چای تصریح کرد: با گذشته فصل چین نخست محصول چای هنوز در خصوص این درخواست هیچ‌گونه ابلاغی از سوی دولت به سازمان چای ارسال نشده است.

خرداد‌پور با بیان اینکه عمده کشاورزان در عرصه چای به‌طور تک‌محصولی فعالیت می‌کنند و در این راستا به‌منظور افزایش درآمد چای‌کاران طرح «مجتمع باغ چای و کارخانه» در سطح کشور طراحی شده است گفت: هدف این طرح افزایش خدمات‌رسانی به چای‌کاران و کارخانه‌‌داران با افزایش درآمد است.

وی با بیان اینکه چای ایرانی بهترین و سالم‌ترین چای در سطح جهان است افزود: برای تولید این چای از هیچ سمی استفاده نمی‌شود و استاندار‌های چای ارگانیک به سازمان چای کشور ابلاغ و شرکت‌های خصوصی تولید‌کننده چای‌های ارگانیک باید توسط این استاندار‌ها ارزیابی شوند.

معاون بازاریابی و تنظیم بازار سازمان چای کشور با اشاره به ادعای نماینده مردم لاهیجان در مجلس شورای اسلامی در خصوص عرضه چای غیر ارگانیک با عنوان چای ارگانیک به بازار بیان کرد: پژوهشکده چای باید خود با ارائه اسناد و مدارک علمی پاسخگوی این ادعا باشد.

خردادپور با بیان اینکه در باغات چای کشور از ماشین‌های برداشت یک‌نفره و دونفره استفاده می‌شود گفت: سال گذشته نزدیک به هزار ماشین برداشت یک‌نفره و دونفره چای در کشور به‌وسیله وام‌های صندوق توسعه چای خریداری شد./ فارس

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار