کد خبر : 44758
تاریخ انتشار : شنبه 23 آذر 1398- 04: 17

رئیس دانشگاه گیلان:

اولویت پژوهشگران مشکلات جامعه باشد/کمبود اعتبارات گیلان در حوزه پژوهش

اولویت پژوهشگران مشکلات جامعه باشد/کمبود اعتبارات گیلان در حوزه پژوهش

رئیس دانشگاه گیلان با اشاره به شاخص‌های مقاله و کارهای پژوهشی مناسب گفت: مقاله و پژوهش خوب باید در سایت و همایش‌های بین‌المللی چاپ و ارائه شود و در دانشگاه گیلان سالانه دو هزار و ۳۰۰ مقاله به چاپ رسیده که ۶۵ درصد آن دارای درجه عالی است.

به گزارذش گیلانستان احمد رضی عصر امروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه دانشگاه مسیر رشد و تکامل انسان است، اظهار کرد: جوانان پس از گذراندن دوران مدرسه وارد دانشگاه شده و در آنجا به رشد و تکامل علمی رسیده و برای اداره کشور آماده شوند.

وی با اشاره به جایگاه پژوهشی جمهوری اسلامی ایران در بین کشورهای دنیا گفت: سرمایه‌گذاری خوبی در جمهوری اسلامی در حوزه پژوهش انجام‌شده و جایگاه ایران در بین کشورهای دنیا ۱۵ در منطقه و کشورهای اسلامی اول و در بین کشورها بعد از هند دوم است.

رئیس دانشگاه گیلان با تأکید بر ظرفیت جمهوری اسلامی در حوزه پژوهش، بیان کرد: بر اساس آخرین آمار که در سال ۹۸ اعلام شد ۱۲ پژوهشگر ایرانی در بین پژوهشگران قابل استناد وجود دارد که یک نفر آن عضو هیئت‌علمی دانشگاه گیلان است.

رضی با اشاره به جایگاه علمی دانشگاه گیلان در حوزه پژوهش در بین دانشگاه‌های دنیا تصریح کرد: دانشگاه گیلان به‌عنوان بزرگ‌ترین دانشگاه شمال کشور در حوزه پژوهش در بین دانشگاه‌های جوان دارای رتبه ۵۰۰ و در بین کل دانشگاه‌های دنیا در رتبه ۸۰۰ تا هزار، در بین دانشگاه‌های علوم پزشکی در رتبه ۳۰۰ قرار دارد که جایگاه بسیار خوبی است.

وی لازمه رشد علمی جامعه را انجام کارهای پژوهشی عنوان کرد و گفت: پژوهش یعنی به اشتراک گذاشتن علم برای استفاده در صنعت و دیگر عرصه‌ها که باید بیشتر در جامعه موردتوجه قرار گیرد.

رئیس دانشگاه گیلان با اشاره به شاخص‌های مقاله و کارهای پژوهشی مناسب بیان کرد: مقاله و پژوهش خوب باید در سایت و همایش‌های بین‌المللی چاپ و ارائه شود و در دانشگاه گیلان سالانه دو هزار و ۳۰۰ مقاله به چاپ می‌رسد که ۶۵ درصد آن دارای درجه عالی است.

رضی یکی از ویژگی‌های پژوهش‌ها را حل مشکلات جامعه دانست و افزود: پژوهش باید به جامعه و کشور کمک کند و به همین دلیل دانشگاه گیلان تاکنون ۲۰۰ قرارداد با شرکت‌های خصوصی نهادها و شرکت‌های دولتی بسته تا بتواند بخشی از مشکلات جامعه را با انجام کارهای پژوهشی مشکلات جامعه را حل کند.

وی از رسالت دانشگاه گیلان برای حل مشکلات جامعه خبر داد و تصریح کرد: اخیراً در هیئت‌امنای دانشگاه گیلان مصوبه‌ای را به تصویب رساندیم که در آن دانشجویان دکترا مکلف هستند تا موضوع رساله خود را به حل مشکلات جامعه و استان اختصاص دهند.

رئیس دانشگاه گیلان با تأکید برداشتن امکانات لازم برای انجام کارهای پژوهشی بیان کرد: برای انجام کارهای پژوهشی باید نیروی انسانی کارآمد و آزمایشگاه‌های خوب در اختیار داشته باشیم که در دانشگاه گیلان ۱۹۰ آزمایشگاه و کارگاه وجود داشته که نیاز به نوسازی دارند.

رضی با اشاره به اولویت‌های دانشگاه گیلان در سال جدید گفت: سعی داریم در سال جدید آزمایشگاه‌ها را نوسازی و با شرکت‌هایی قرار داد بسته تا از خرید دستگاه‌های تکراری جلوگیری کنیم.

وی مهم‌ترین مشکل پژوهش را فراهم آوردن اعتبار لازم در این حوزه دانست و تصریح کرد: فراهم آوردن اعتبار لازم برای پژوهش مشکل کشوری است اما در قانون آمده که درآمد سه درصد از تولید ناخالص ملی به بخش پژوهش تعلق گیرد که فقط نیم درصد آن اجرایی شده لذا از نمایندگان مجلس درخواست دارم در بودجه ۹۹ به این امر توجه کنند.

رئیس دانشگاه گیلان با بیان اینکه مردم گیلان ارزش بسیار زیادی به علم و فناوری قائل هستند، افزود: بعد از استان البرز استان گیلان دارای بیشترین مرکز پژوهش در کشور است اما از کمبود اعتبار رنج می‌برند زیرا ۲۰ میلیارد اعتبار سال گذشته با هیچ افزایشی مواجه نبوده است.

رضی با گله‌مندی از مدیران اجرایی در کشور گفت: در قانون ششم توسعه به‌صراحت اعلام‌شده که یک درصد از درآمدهای نهادهای اجرایی باید به حوزه پژوهش تعلق گیرد که متأسفانه این امر محقق نشده و باید مدیران اجرایی کشور توجه و حساسیت ویژه‌ای به تعلق گرفتن این اعتبار داشته باشند.

انتهای پیام/فارس

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار