کد خبر : 27285
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۹:۴۷

ایجاد مرکز “واکنش سریع نسبت به تهدیدات فضای مجازی” در گیلان/ عدم بهره گیری از فضای مجازی کمال بی‌عقلی است

ایجاد مرکز “واکنش سریع نسبت به تهدیدات فضای مجازی” در گیلان/ عدم بهره گیری از فضای مجازی کمال بی‌عقلی است

معاون دادستان کل کشور گفت: برنامه ریزی نکردن و استفاده غلط کردن از فضایی که کنترلش را به دست دشمن داده ایم، باعث شده تبدیل به قتلگاه جوانان شود.

به گزارش گیلانستان، عبدالصمد خرم آبادی، معاون دادستان کل کشور در امور مربوط به فضای مجازی عصر چهارشنبه، ۳ مرداد در همایش «بررسی فرصت ها و تهدیدهای شبکه های اجتماعی و فضای مجازی در چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی» در سالن اجتماعات کارگاه هنر سروش شهر رشت با بیان اینکه مقام معظم رهبری اهمیت فضای مجازی را به اندازه اهمیت انقلاب اسلامی می دانند، اظهار کرد: برگزاری این همایش در راستای منویات رهبر انقلاب است، زیرا رهبری اهمیت زیادی برای فضای مجازی قائل هستند.

وی با اشاره به وضعیت فعلی فضای مجازی کشور، افزود: با توجه به اینکه شبکه های اجتماعی فرصت زیادی از جامعه را به خودشان جلب کرده اند لذا به جرات می توان گفت که شبکه های اجتماعی مساوی با فضای مجازی است و تاثیری که شبکه های اجتماعی در جامعه ما دارند، به مراتب نسبت به سایر بخش های فضای مجازی بیشتر است و این تاثیرات شامل تاثیرات اخلاقی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، امنیتی و سایر جنبه های زندگی اجتماعی می شود.

معاون دادستان کل کشور، با بیان اینکه فضای مجازی در همه ابعاد زندگی انسان نفوذ کرده است، گفت: کمتر زاویه ای از زندگی بشر وجود دارد که تحت تاثیر فضای مجازی واقع نشده باشد و شبکه های اجتماعی بیشترین نقش را در این زمینه داشته اند.

خرم آبادی ادامه داد: ویژگی انسان نسبت به سایر موجودات این است که دستیابی به علم و دانش پیدا می کند و همواره در حال پیشرفت است و هر روز دریچه جدیدی به روی او باز می شود. این روند در طول تاریخ ادامه داشته و براساس روایات اسلامی، در زمان ظهور حضرت ولی عصر(عج) پیشرفت علم و دانش به اوج خودش می رسد.

بایستی از فضای مجازی در جهت تکامل انسان استفاده کنیم

وی پدیده فضای مجازی را یکی از جلوه های پررنگ علم و تکنولوژی در زمان حاضر دانست که در گذشته وجود نداشته و تصریح کرد: در وهله اول فضای مجازی برای انسان یک موهبت است و خداوند این توان را به انسان بخشیده که بتواند به این اختراع بزرگ دست پیدا کند لذا ما بایستی از این ابزار در جهت تکامل انسان استفاده کنیم.

معاون دادستان کل کشور، با بیان اینکه فناوری اطلاعات یک انقلاب در زندگی انسان به وجود آورده است، عنوان کرد: انقلاب های زیادی در طول تاریخ بشر به وقوع پیوسته که یکی از آنها انقلاب صنعتی است لذا فناوری اطلاعات آنقدر در زندگی بشر تاثیر داشته که از آن تعبیر به انقلاب می شود و عصر حاضر را عصر اطلاعات نامیده اند.

جامعه ای که تبادل، پردازش و تحلیل اطلاعاتش دست بیگانگان باشد، جامعه ای ضعیف است

خرم آبادی، فضای مجازی را یک محصول عصر اطلاعات دانست و یادآور شد: سایر انقلاب های بشر تک بعدی یا چندبعدی بودند، اما انقلاب فضای مجازی در همه ابعاد زندگی بشر اعم از ملی، بین المللی، خانوادگی و فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی نفوذ کرده است. با توجه به اینکه عصر ما عصر فناوری اطلاعات است لذا هر کسی که کنترل و تسلط بیشتری در زمینه تولید، ذخیره سازی، تبادل، پردازش، تحلیل، کنترل و مدیریت اطلاعات داشته باشد موفق تر بوده و در مقابل، جامعه ای که تبادل، پردازش و تحلیل اطلاعاتش دست بیگانگان باشد، جامعه ای ضعیف است.

وی خاطرنشان کرد: ما شاید از جهت زیرساختی و توان تکنیکی نتوانیم به آمریکا و کشورهای پیشرفته برسیم، اما می توانیم از جهت تبادل اطلاعات و در اختیار گرفتن کنترل و مدیریت تحلیل اطلاعات خودمان ارتقا پیدا کنیم و از دیگران جلو بزنیم.

معاون دادستان کل کشور، با بیان اینکه کتاب «جرائم سایبر» را ترجمه کرده ام، گفت: این کتاب تحلیلی است و نویسنده آن تعبیر بسیار زیبایی درباره اطلاعات دارد و می گوید «همانگونه که در عصر کشاورزی گندم و سایر محصولات کالای استراتژیک محسوب می شد، در عصر صنعت نیز تکنولوژی در کنار فولاد و سایر فلزات همین نقش را داشت، اما در عصر اطلاعات هر کسی که بتواند اطلاعات بیشتری را در اختیار بگیرد و دست برتری در زمینه ذخیره سازی، پردازش و مدیریت اطلاعات داشته باشند، قدرتمندتر است».

.

اطلاعات راهبردی ترین کالای عصر حاضر است

خرم آبادی، اطلاعات را راهبردی ترین کالای عصر حاضر دانست و اظهار کرد: در این عصر اگر ملتی بر فضای مجازی خودش کنترل و حاکمیت نداشته باشد و مدیریت اطلاعاتش در دست بیگانگان باشد، مانند این است که حاکمیت کشورش را به بیگانگان واگذار کرده است.

وی شبکه های اجتماعی را ابزارهای تبادل اطلاعات دانست و اضافه کرد: زمانی که یک شبکه اجتماعی در اختیار یک ملت است، هر کسی که سرورهای این شبکه ها را داشته باشد، در واقع به اطلاعات کلان(Big Data) آن ملت دسترسی پیدا کرده و می تواند آن مردم را مدیریت کند.

معاون دادستان کل کشور، با بیان اینکه مقام معظم رهبری در مسئله فضای مجازی بر شبکه ملی اطلاعات تاکید فرمودند، عنوان کرد: شماری از کشورها با ایجاد شبکه ملی اطلاعات ضمن رعایت خطوط قرمز خود و کنترل صحیح فضای مجازی، از اینترنت برای تامین منافعشان بهره می گیرند لذا رهبر انقلاب خواستار استفاده همه مردم از منافع فضای مجازی هستند و فرمودند «اداره فضای مجازی کشور نیازمند حرکتی انقلابی است».

خرم آبادی، با بیان اینکه شبکه های اجتماعی می تواند منافع بسیار زیادی برای کشور داشته باشد، تصریح کرد: یکی از فرصت های شبکه های اجتماعی این است که می تواند در شفاف سازی مسائل کشور نقشی مانند قوه مقننه و قوه قضاییه داشته باشد و نظارت همگانی مردم بر حاکمیت و مردم بر مردم را بر عهده بگیرد. همچنین شبکه های اجتماعی باعث می شود مردم به راحتی با هم تبادل اطلاعات داشته باشند و در کسری از ثانیه از مهمترین و ریزترین مسائل جامعه اطلاع پیدا کنند.

با موضوعی تحت عنوان «اعتیاد به اینترنت و شبکه های اجتماعی» مواجه هستیم

وی جامعه پیشرو را جامعه ای دانست که دانش و اطلاعاتش بیشتر باشد و ادامه داد: شبکه های اجتماعی در عین حال می تواند هم از جهت فردی و هم از جهت اجتماعی بسیار مضر باشد. از جهت فردی با موضوعی تحت عنوان «اعتیاد به اینترنت و شبکه های اجتماعی» مواجه هستیم که از سوی روان شناسان و جامعه شناسان مطرح می شود. در واقع اگر استفاده درست از این فضا نداشته باشیم و برای میزان گذراندن وقت زندگی خود در شبکه های اجتماعی برنامه ریزی نکنیم، می تواند زندگی را مختل کند و به تولید و دانش لطمه بزند.

درست استفاده کردن از فضای مجازی می تواند یک ملت را به اوج برساند

معاون دادستان کل کشور، با اشاره به بیانات رهبر انقلاب درباره مزایا و معایب فضای مجازی، افزود: درست استفاده کردن از فضای مجازی می تواند یک ملت را به اوج برساند و در مقابل، آن ملت را ضعیف کند لذا باید تهدیدات فضای مجازی را در کنار فرصت های آن ببینیم و برنامه ریزی فردی و اجتماعی داشته باشیم. بایستی در مدارس و دانشگاه های ما چند واحد درسی به آموزش فضای مجازی و نحوه استفاده کردن از آن اختصاص داشته باشد.

خرم آبادی، با بیان اینکه شبکه های اجتماعی می توانند روابط خانوادگی را تحکیم کنند، متذکر شد: گاهی اعضای خانواده آنقدر سرگرم شبکه های اجتماعی داخل گوشی های تلفن همراه خود هستند که در طول روز همدیگر را نمی بینند. ما در دادگستری شاهد بودیم که بنیان بسیاری از خانواده ها با همین اعتیاد به شبکه های اجتماعی و بازی های اینترنتی از هم پاشیده است.

.

در کشور ما تهدیدات فضای مجازی بیشتر از فرصت های آن است

وی فرصت یا تهدید بودن فضای مجازی را وابسته به نحوه برنامه ریزی ما در جامعه دانست و عنوان کرد: خانواده ها، دانشمندان، اساتید دانشگاهی و معلمان نباید به سادگی از کنار این مسئله بگذرند. متاسفانه در کشور ما تهدیدات فضای مجازی بیشتر از فرصت های آن است، زیرا به عنوان یک کالای وارداتی بدون برنامه ریزی وارد خانواده ها شده و از شبکه های اجتماعی خارجی شروع کردیم. امروز گوگل و فیس بوک بیش از ۸۰ درصد فضای مجازی کشورها را در اختیار دارند لذا از وزارت علوم، آموزش و پرورش و فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی و حوزه های علمیه می خواهیم از این مسئله غفلت نکنند.

دشمن با تهاجم فرهنگی سبک زندگی ما را تغییر داده است

معاون دادستان کل کشور، با ابراز تاسف از اینکه به مقوله فضای مجازی به عنوان یک مسئله حاشیه ای نگاه می کنیم، افزود: با توجه به فرمایش رهبر انقلاب، برخی فضای مجازی همه وجودشان را در بر گرفته است و ما به عنوان دستگاه قضایی، شاهد از هم پاشیدن خانواده ها هستیم. همچنین با سوء استفاده از فضای مجازی، بسیاری از مردم اموال خود را از دست می دهند و برخی هتک حیثیت می شوند، گاهی نیز اطلاعات کشور در اختیار بیگانگان قرار می گیرد. امروز دشمن با تهاجم فرهنگی سبک زندگی ما را تغییر داده و جوانان ما روز به روز بیشتر به جرائم روی می آوردند.

عدم بهره گیری از فضای مجازی کمال بی‌عقلی است

خرم آبادی، تعبیر رهبر انقلاب از فضای مجازی به عنوان «قتلگاه جوانان» را به معنی مخالفت ایشان با این فضا ندانست و یادآور شد: برنامه ریزی نکردن و استفاده غلط کردن از فضایی که کنترلش را به دست دشمن داده ایم، باعث شده تبدیل به قتلگاه جوانان شود. البته عدم بهره گیری از فضای مجازی کمال بی عقلی است.

برخی از مسئولان استفاده از شبکه های اجتماعی بیگانه را افتخار می دانستند

وی با بیان اینکه فضای مجازی ما در اختیار بیگانگان قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: یک جوان یهودی ساکن روسیه تلگرام را ایجاد کرد تا علیه دولت روسیه اقدام کند، اما متاسفانه اکثر مردم ما تلگرام و اینستاگرام دارند. همچنین اطلاعات کشور توسط وی.چت به شرکت های تجاری فروخته می شد لذا وی.چت را به امید تقویت شبکه های اجتماعی داخلی فیلتر کردیم، اما شاهد بودیم که برخی از مسئولان استفاده از شبکه های اجتماعی بیگانه را افتخار می دانستند.

 کسی را نمی‌شناسم که همانند مقام معظم رهبری به ابعاد مختلف فضای مجازی آگاه باشد

معاون دادستان کل کشور، رساله دکترای خود را در زمینه جرائم فناوری اطلاعات دانست و عنوان کرد: ۱۴ سال است که صرفا روی فضای مجازی و حقوق فضای مجازی کار می کنم و لذا هیچ کسی را ندیدم که همانند مقام معظم رهبری به ابعاد مختلف فضای مجازی آگاه باشد. ایشان تاکید فرمودند که کنترل این وسیله را به دست دشمن ندهیم.

نباید فضای مجازی به ابزار نفوذ و سلطه فرهنگی دشمنان مبدل گردد

خرم آبادی یادآور شد: زیرساخت های مخابراتی برای ماست، اما پاول دوروف ۲۸ ساله با نوشتن چند نرم افزار مردم ما را وادار به تبادل اطلاعات در بستر ارتباطی تلگرام کرده که یکی از تبعات آن، تهدیدات امنیتی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی و مشکل کشف نشدن جرائم است. البته این تهدیدات ناشی از شبکه های اجتماعی نیست، بلکه از واگذاری کنترل شبکه های اجتماعی مملکت به بیگانگان نشات می گیرد. با توجه به فرمایشات رهبری، دشمن در بستر فضای مجازی با تولید و ترویج شبهات و همچنین تولید محتوای ضد عفت و حیا به دنبال انحراف جوانان مومن و دریدن پرده های حیاست و هر روز بهمنی از مسائل ضد ارزشی و مخالف منافع ملی بر ذهن جامعه ما فرود می آید و لذا نباید این فضای غیر قابل کنترل و غیر منضبط در اختیار دشمن رها شود تا به ابزار نفوذ و سلطه فرهنگی آنان مبدل گردد.

وی با بیان اینکه بیگانگان نباید رادیو، تلویزیون و اینترنت ما را در اختیار داشته باشد، اظهار کرد: یکی دیگر از تهدیدات فضای مجازی، نقض حریم خصوصی آحاد ملت است؛ در حالی که براساس فتوای رهبر انقلاب، کسی حق ندارد وارد حریم خصوصی افراد شود. ما در دستگاه قضایی جز در مواردی که صراحتا جرم ارتکاب پیدا می کند هرگز به خودمان اجازه نمی دهیم حریم خصوصی افراد را نقض کنیم، اما بیگانگان از همه اطلاعات مردم برای سرویس های جاسوسی و موسسات اقتصادی، امنیتی و اجتماعی بهره برداری می کنند.

.

خارج شدن اطلاعات از کشور، بزرگترین ضربه برای یک ملت است

معاون دادستان کل کشور، خارج شدن اطلاعات از کشور را بزرگترین ضربه برای یک ملت دانست و عنوان کرد: هزینه هایی که برای بارگیری و بارگذاری اطلاعات در شبکه های اجتماعی خارجی پرداخت می کنیم، کمترین اثر اقتصادی است، اما آسیب های امنیتی فراوانی دارد. در واقع اهمیت اطلاعات یک کشور به اندازه اهمیت انبارهای مهمات و آمار تسلیحات جنگی آن کشور است. ما اجازه نمی دهیم دشمن از مسائل دفاعی ما آگاهی پیدا کند، اما امروز شبکه های اجتماعی در همه ابعاد زندگی ما هستند و همه مسائل مهم کشور در این شبکه ها بازخورد دارد و دشمن به راحتی نتیجه اقدامات ضد امنیتی اش را می بیند. یک نسخه از اطلاعات ما در تلگرام در مرکزی در آمریکا و یک نسخه در مرکزی در اسرائیل ذخیره می شود که دشمن سرسخت ما هستند. به عنوان ناظر بر حسن اجرای قوانین می بینیم که قوانین کشور در فضای مجازی لگدمال می شود و لذا می خواهیم با فیلتر کردن شبکه های اجتماعی، منبع جاسوسی دشمن را که به رایگان در اختیار دارد، ببندیم.

وی خواستار برخورد غیر سیاسی با فضای مجازی شد و خاطرنشان کرد: دشمن با تحلیل اطلاعات (Data Mining) همه چیز را درباره کشور ما به دست می آورد لذا باید اطلاعاتی که مربوط به کشور است، در داخل کشور نگهداری شود. از ابتدا تا انتهای حمله تروریستی سال گذشته به مجلس شورای اسلامی از طریق تلگرام هماهنگ شده بود؛ در حالی که ما بر شبکه های اجتماعی داخلی در موارد ارتکاب جرم کنترل و نظارت داریم و شبکه های مخابراتی را به یک سری کلمات حساس کردیم تا در مقابل نقض امنیت، عکس العمل به موقع نشان دهیم، اما سرورهای شبکه های اجتماعی بیگانه در اختیار ما نیست و لذا اقدام تروریستی سال گذشته به وقوع پیوست.

خرم آبادی، مدیریت افکار عمومی را یکی دیگر از تهدیدات فضای مجازی دانست و افزود: در فتنه دی ماه ۹۶ از طریق فضای مجازی، ۸۶ شهر ما را به آتش کشیدند، در حالی که مردم مطالبات اقتصادی به حق داشتند و هنوز با مشکلات دست به گریبان هستند، اما این مطالبات تبدیل به شورش و اغتشاش شد و مجبور بودیم همه شبکه های اجتماعی را فیلتر کنیم. امروز هجمه ای که توسط شبکه های اجتماعی برای بی اعتماد کردن مردم نسبت به حاکمیت، ارکان نظام و مسئولان و ناکارآمد جلوه دادن جمهوری اسلامی به راه افتاده، بر کسی پوشیده نیست.

دشمن می خواهد در چهلمین سال پیروزی انقلاب، نظام را ناکارآمد جلوه دهد و مردم را ناامید کند

وی تصریح کرد: کسی که در داخل خاک ایران است، خودش را مقید به رعایت قوانین می داند، اما افراد در تلگرام و اینستاگرام خود را تابع قوانین نظام نمی دانند. دشمن می خواهد در چهلمین سال پیروزی انقلاب، نظام را ناکارآمد جلوه دهد و مردم را ناامید کند لذا از طریق فضای مجازی ورود کرده و هجمه هایشان بی تاثیر نیست، اما به کوری چشم دشمن جشن چهل سالگی انقلاب را باشکوه تر از گذشته برگزار خواهیم کرد.

معاون دادستان کل کشور، فیلترینگ را به مثابه اعمال قوانین جمهوری اسلامی ایران در فضای مجازی دانست و خاطرنشان کرد: نباید این فضا در اختیار عده ای قرار بگیرد که قصد خراب کردن دارند.

خرم آبادی، با بیان اینکه جنگ نرم بر روی دستگاه محاسباتی ما تغییر ایجاد می کند، متذکر شد: مقام معظم رهبری فرمودند «نگذارید دستگاه محاسباتی مسئولان تغییر پیدا کند». امروز آمریکا بودجه کلانی را در سه بخش برای جنگ نرم علیه نظام اختصاص داده که ۲۰ درصد آن برای تغییر فکر مسئولان، ۲۰ درصد دیگر برای تغییر اندیشه نخبگان جامعه و مابقی برای مردم است.

جنگ امروز، جنگ اندیشه است

وی جنگ امروز را جنگ اندیشه دانست و ادامه داد: اگر دشمن بتواند کاری کند که جوان ما، مسئول ما و کارمند ما همان چیزی را بگوید که او می خواهد، همه نیروی دشمن می شوند. در این راستا دشمن از تکنیک تبلیغی «دیدن» و «شنیدن» استفاده می کند که به تعبیر رهبری، مانند بهمنی از اطلاعات بر روی مردم می ریزد. از آنجایی که اختیار شبکه های اجتماعی در دست دشمن است، مردم تفاوت خبرهای درست و غلط را نمی دانند و لذا در ذهن مردم گاهی شهید به جای قاتل و قاتل به جای شهید جلوه می کند.

معاون دادستان کل کشور، با اشاره به حضور خود در چندین اجلاس بین المللی حقوقی، عنوان کرد: هیچ کشوری اجازه نخواهد داد دشمن آزادانه در داخل خاک کشورش همه چیز را مورد هجمه قرار دهد. قبل از فیلتر تلگرام حدود ۵ میلیون نفر عضو شبکه های اجتماعی داخلی بودند و خوشبختانه اکنون مجموع کاربران ما به ۲۹ میلیون نفر رسیده است لذا از دولت می خواهیم در جهت اجرای منویات مقام معظم رهبری درخصوص فضای مجازی گام بردارد، زیرا این مملکت راحت به دست ما نرسیده و هر روز شهید مدافع حرم و مدافع امنیت داریم.

ایجاد مرکز «واکنش سریع نسبت به تهدیدات فضای مجازی» در گیلان

خرم آبادی، با بیان اینکه در گیلان مرکزی تحت عنوان «واکنش سریع نسبت به تهدیدات فضای مجازی» ایجاد شده است، اظهار کرد: نیروی انتظامی، وزارت اطلاعات و سپاه پاسداران تحت نظارت دادستان استان انجام وظیفه می کنند لذا اقدامات دولتی و حاکمیتی کافی نیست و دست نیاز به سوی نخبگان جامعه دراز می کنیم تا با هر وسیله ای به رونق و پیشرفت شبکه های اجتماعی داخلی کمک کنند، زیرا اگر شبکه های اجتماعی داخلی پا بگیرد، فرصت های فضای مجازی چندین برابر شده و از تهدیدهای آن کاسته می شود.

وی با اشاره به فرارسیدن چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب، یادآور شد: دشمن هیچ غلطی نمی تواند بکند و آرزوی خودش مبنی بر اینکه می تواند نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را نابود کند، به گور خواهد برد. شهدایی که از همه وجودشان در مرزهای ما چه در دوران انقلاب و دفاع مقدس و چه در دفاع از حرم گذشتند، دشمن را به زانو درآورده اند؛ تا جایی که همه دنیا منتظر مذاکره با جمهوری اسلامی بودند و این قدرت ما را نشان می دهد.

انتهای پیام/ گیل شورا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار