کد خبر : 56723
تاریخ انتشار : سه شنبه 25 شهریور 1399- 07: 17

بازگشایی مدارس گیلان در هاله ای از ترس و تردید

بازگشایی مدارس گیلان در هاله ای از ترس و تردید

با وجود اینکه ۱۰ شهرستان گیلان در وضعیت قرمز کرونا قرار دارند اما با تاکید بر باز بودن مدارس، دانش آموزان، اولیا و معلمان در هاله ای از ترس و تردید، سال تحصیلی را آغاز کرده اند.

به گزارش گیلانستان، مائده اسفندمز: با اینکه از اسفند سال گذشته به دلیل نگرانی از شیوع ویروس کووید ۱۹، مدارس شهرها و روستاهای استان های مختلف، یک به یک تعطیل شدند تا دانش آموزانی که آینده سازان کشور و مهمترین ثروت هر جامعه ای محسوب می شوند در کنار بزرگترین خانواده دولت یعنی معلمان در امان و سلامت بمانندT اما با نزدیک شدن به پاییز و دستورات و ابلاغیه های ناگهانی وزارت آموزش و پرورش مبنی بر بازگشایی مدارس،  نگرانی ها به اولیا و کادر آموزشی مدارس بازگشت.

در استان گیلان که از نخستین استان های بحرانی درگیر ویروس ناشناخته کرونا بود و روزهای بسیار سختی را در اسفند سال گذشته و بهار امسال از سر گذراند، هنوز هم وضعیت ۱۰ شهرستان آن خطرناک و در سطح قرمز قرار دارد و هیچ شهرستانی در گیلان نیست که درگیر این بیماری هزارچهره نباشد.

 

*تصمیمات ناگهانی و تحمیلی آموزش و پرورش
با اینهمه به تبعیت از دستورات کشوری و ابلاغیه های وزارت آموزش و پرورش، مدارس در سطح استان گیلان هم از نیمه دوم شهریور بازگشایی شده است.

مدیرکل آموزش و پرورش گیلان که به تازگی منصوب شده پیش از بازگشایی به خانواده ها اطمینان داد که زمینه آموزش حضوری دانش آموزان با رعایت تمامی پروتکل های بهداشتی در مدارس استان فراهم است و خانواده ها نگران آموزش حضوری فرزندان خود در مدارس نباشند.

«محمد رحمتی» گفت: بازدید روزانه از واحدهای آموزشی برای رصد و بررسی رعایت دستورالعمل های بهداشتی بازگشایی مدارس شامل فاصله گذاری فیزیکی، استفاده از ماسک و ضدعفونی انجام می گیرد و در مدارسی که پروتکل ها رعایت نمی شود، پیگیری های لازم انجام می شود، بنابراین خانواده ها نگران نباشند.

در راستای همین اطمینان خاطر مدیرکل آموزش و پرورش، استاندار گیلان هم بر حفظ سلامت و نظارت بر عملکرد بهداشتی مدارس تاکید و اظهارکرد: هدف، حفظ سلامت در کنار فعالیت است.

«ارسلان زارع» گفت: با نظارت گروه‌های بازرسی بیش از هزار مدرسه در استان مورد بازدید و بررسی قرار گرفته و حفظ سلامت دانش آموزان برای مسئولان، هدف اول است.

استاندار علاوه بر اینکه بر اعمال نظارت بر مدارس تاکید کرده، بر برخورداری دانش آموزان از ماسک برای حضور در مدارس هم اصرار داشته است. زارع گفته است: هیچ دانش آموز علاقمند به آموزش نباید به دلیل نداشتن ماسک، از حضور در مدرسه محروم شود و تمام تلاش ما فراهم سازی شرایط مناسب برای حضور دانش آموزان در مدارس است.

با اینهمه، هنوز هم این پرسش بزرگ در اذهان اولیا و کادر آموزشی مدارس و افکار عمومی جولان می دهد که چطور این امکان وجود دارد که بتوان در شهرستان هایی که وضعیت آن ها در سطح قرمز قرار دارد، مدارس میزبان حضور دانش آموزان هرچند به صورت زوج و فرد باشد؟

با اینکه مدیرکل آموزش و پرورش اعلام کرده بود که در شهرستان های با وضعیت قرمز، مدارس بازگشایی نمی شوند اما باز به تبعیت از دستورات باری به هر جهت وزارتخانه، این اقدام نیز صورت گرفت تا دانش آموزان و معلمان در احاطه ای از ترس و تردید در مدارس حضور یابند. هرچند این اختیار به دانش آموزان و اولیاء آنها داده شده که بین آموزش حضوری و غیرحضوری انتخاب کنند اما این تاکید و دستور بر معلمان و کادر آموزشی مدارس تحمیل شده که در هر صورت حتی با حضور تعداد اندک دانش آموزان حضوری در مدارس، بر سر کلاس درس بروند و تدریس حضوری را ارائه کنند.

 

*۶۰ درصد دانش آموزان از ماسک استفاده نمی کنند

از سوی دیگر، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان هم پس از بازگشایی مدارس اعلام کرده است: طبق گزارش های دریافتی فقط ۴۰ درصد دانش آموزان از ماسک استفاده می کنند و ۶۰ درصد بدون رعایت اصول بهداشتی وارد کلاس های آموزشی می شوند.

«آبتین حیدرزاده» تاکید کرد: اگر وضعیت در مدارس به همین منوال پیش رود به آموزش پرورش گزارش خواهیم داد، عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در فضای آموزشی سبب عقب افتادگی دانش‌آموزان از مباحث می شود.

به نظر می رسد با وجود اینکه شرایط در اکثر شهرستان های استان قرمز اعلام شده و همچنان روند ورود و حضور مسافران و گردشگران به گیلان ادامه دارد و زدن ماسک برای عموم مردم هنوز نهادینه نشده، اما باز هم تصمیمی جدی در استان برای تعطیلی مدارس گرفته نمی شود.

 

اگرچه اختیارات استانی در اسفندماه هم می توانست تا حدود زیادی مانع از شیوع بحرانی کرونا در سطح استان شود اما اتخاذ نشد، باز در چنین موقعیتی هیچ وقعی از استفاده از این اختیارات در مسئولان گیلان دیده نمی شود.

 

اختیاراتی که در برخی استان ها حتی در زمان بازگشایی مدارس هم از سوی مسئولان به کار گرفته شد تا با تاخیری چند هفته، درب مدارس به دانش آموزان علاقمند به آموزش حضوری باز شود. تصمیماتی که می تواند به طور مستقیم حافظ جان و سلامت مردم و کادر درمان استان باشد و نشان دهد که تا چه میزان، دلسوزی و ارزش جان گیلانی ها برای مسئولان دارای اهمیت است.

پایان پیام/شبستان

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار