کد خبر : 39866
تاریخ انتشار : دوشنبه ۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۶

بازرس کل استان گیلان:

«بایوجمی» در تالاب انزلی مورد تایید هیچ یک از نهادهای علمی نیست

«بایوجمی» در تالاب انزلی مورد تایید هیچ یک از نهادهای علمی نیست

مدیرکل سازمان بازرسی گیلان با اشاره به اینکه اقدامات دادستان بندرانزلی مورد تایید سازمان بازرسی است گفت: بایوجمی در تالاب انزلی مورد تایید هیچ یک از نهادهای علمی نیست.

به گزارش گیلانستان سیف‌الله مسرور صبح امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه در رشت با اشاره به دلایل کم بودن مصاحبه وی با رسانه‌ها اظهار داشت: با توجه به دستورالعمل‌های سازمانی اطلاع رسانی سازمان بازرسی بایستی از طریق سخنگو یا روسای سازمان بازرسی باشد و بنده باید به شرط اجازه، با رسانه‌ها مصاحبه کنم.

مدیرکل سازمان بازرسی استان گیلان با بیان اینکه دستگاه‌های نظارتی وظیفه دارند مشکلات دستگاه‌های اجرایی را به دستگاه قضایی یا نهادهای اجرایی منعکس کنند گفت: سازمان بازرسی باید حیثیت حقیقی و حقوقی افراد را درنظر داشته باشد و تا زمانی که امری قطعی نشده آن را در جامعه مطرح نکند زیرا برای اشخاص و دستگاه‌ها مشکل‌ساز می‌شود.

وی ترجیح سازمان بازرسی را پرداختن به امور بدون درنظر گرفتن جنبه تبلیغی آن عنوان کرد و افزود: سازمان بازرسی به جای مصاحبه با رسانه‌ها، سعی دارد کار خود را طبق قوانین به درستی انجام دهد و نتایج را به رسانه‌ها اعلام کند و ترجیح می‌دهیم به دور از جنجال‌های جامعه وظایف قانونی محوله را انجام دهیم و شاهد بازتاب آن در جامعه باشیم.

مسرور نقش رسانه‌ها در شفاف سازی جامعه را مهم دانست و خاطرنشان کرد: اگر رسانه‌ها نقش خود را به‌درستی انجام دهند، بخشی از مشکلات موجود در دستگاه‌های اجرایی حل می‌شود و سازمان بازرسی گزارشات متعددی را صرفا” بر اساس اخبار منعکس شده در رسانه‌ها پیگیری می‌کند و از اطلاعات نشر یافته به‌درستی استفاده می‌کند.

مدیرکل سازمان بازرسی استان گیلان با بیان اینکه وظیفه اصلی سازمان بازرسی نظارت است بیان کرد: سازمان بازرسی نقش نظارتی و پیشگیرانه دارد و در بسیاری از مواقع قبل از آنکه دستگاه‌های اجرایی دچار خطا شوند به آنان تذکر می‌دهد و این کار را با دادن گزارش‌های هشداری به سازمان‌های مختلف انجام می‌دهد.

وی تصریح کرد: در سال گذشته 17 مورد گزارش پیشگیرانه از سوی سازمان بازرسی گیلان در حوزه بهداشت و درمان، جلوگیری از تغییر کاربری اراضی، دریافت شهریه اضافی در مدارس، جلوگیری از دخالت شورای شهر در کار شهرداری، مدیریت پسماند و نحوه اجرای نظام سلامت در بیمارستان‌های دولتی برای جلوگیری از وقوع خلاف داده شده است.

مسرور با اشاره به عضویت سازمان بازرسی گیلان در 20 کمیسیون عنوان کرد: سازمان بازرسی استان گیلان با وجود کمبود نیرو، در 20 کمیسیون و کارگروه مختلف در رابطه با تغییر کاربری اراضی، معاملات دولتی، طرح هادی و سایر امور عضویت دارد تا اگر تصمیمی مغایر با قوانین باشد از اجرایی شدن آن جلوگیری کرده یا آن را اصلاح کند.

وی تدابیر اتخاذ شده در رابطه با مدیریت پسماند در گیلان را نامناسب دانست و گفت: بالغ بر 300 صفحه گزارش مستند و مستدل توسط سازمان بازرسی گیلان تهیه شده است که در آن نقاط ضعف 7 دستگاه را برشمردیم و در اختیار افرادی که به‌طور مستقیم مسئول ساماندهی پسماند گیلان هستند قرار دادیم و منتظر اجرای پیشنهادهای خود توسط این سازمان‌ها هستیم و اگر به تکالیف خود عمل نکنند، با خاطیان برخورد می‌کنیم.

مسرور با تاکید بر اینکه دستگاه‌های اجرایی گیلان توانایی کافی برای مقابله با حوادثی همچون سیل را ندارند ابراز داشت: وضعیت آمادگی دستگاه‌های اجرایی گیلان برای مقابله با حوادث طبیعی را بررسی کردیم و گزارشی در این رابطه آماده است که در آن نقاط ضعف سازمان‌ها همراه با پیشنهاد برای رفع آنان را به دستگاه‌ها ابلاغ کردیم و منتظر تایید گزارش هستیم.

مدیرکل سازمان بازرسی استان گیلان افزود: اگر بارش تندی در ارتفاعات گیلان ببارد، از آنجایی که اعتبارات کافی برای طرح‌های آبخیزداری اختصاص داده نشده است به مشکل برمی‌خوریم همچنین سدهایی که برای مهار سیلاب‌ها قرار بود ساخته شوند هنوز تکلیفشان مشخص نیست و به تکمیل سدهای نیمه‌کاره نیز خوشبین نیستیم.

وی با اشاره به اقدامات سازمان بازرسی گیلان در خصوص تغییر اراضی کشاورزی بیان کرد: با کمک بنیاد مسکن گیلان در طرح هادی بازنگری کردیم که طی آن 58 هزار هکتار از اراضی کشاورزی گیلان از طرح هادی خارج شدند همچنین بالغ بر 7 هزار و 400 هکتار از اراضی یکپارچه نیز شناسایی و از طرح هادی خارج شدند و از دستگاه‌ها خواستیم تا این اراضی را به چرخه کشاورزی برگردانند.

مسرور خاطرنشان کرد: در طول سال 97 در طی بازرسی خود، از پرداخت بالغ بر 21 میلیارد و 700 میلیون تومان پولی که قرار بود به‌طور غیرقانونی به پیمانکاران پرداخت شود جلوگیری کردیم همچنین برخی افراد متمول معوقات بانکی داشتند که بسیاری از وجوه مربوطه را برگرداندیم یا از پرداخت پول‌های بیشتر به آنها جلوگیری کردیم.

مدیرکل سازمان بازرسی استان گیلان با بیان اینکه ما از لغزش مسئولان و خارج شدن آنها از چرخه خدمتگزاری متاسف می‌شویم افزود: سازمان بازرسی گیلان در سال گذشته 43 بازرسی برنامه‌ای از دستگاه‌ها داشت که نتیجه آن 115 گزارش اصلی بود و در آن 475 مورد پیشنهاد اصلاحی به دستگاه‌ها دادیم که این پیشنهادها لازم‌الاجرا است و عدم اجرای آن جرم بوده و مجازات حبس دارد.

وی با اشاره به اینکه معرفی متخلفان به دستگاه قضا به معنی نابودی فساد نیست و برای این کار باید ساختارها اصلاح شوند تاکید کرد: سازمان بازرسی استان گیلان در سال 97، تعداد 36 پرونده کیفری و 83 پرونده مربوط به تخلفات اداری را به مراجع قضایی ارسال کرد که در آن 96 نفر برای پرونده کیفری و 219 نفر برای تخلفات اداری به دستگاه قضا معرفی شدند.

مسرور خاطرنشان کرد: در سال 98 تاکنون، 3 گزارش اختصاصی و 16 پرونده تخلفاتی را به مراجع قضایی ارسال کردیم که برای 16 نفر حکم صادر شد که طی آن 13 نفر محکوم و 3 نفر تبرئه شدند و آرای صادر شده از سوی مراجع قضایی شامل مجازات مختلفی از جمله تنزل مقام، اخراج، توبیخ شفاهی و کتبی، حبس و انفصال از خدمت است.

مدیرکل سازمان بازرسی استان گیلان با بیان اینکه اقدامات دادستان بندرانزلی در رابطه با اتفاقات پیرامون طرح بایوجمی در تالاب بندرانزلی مورد تایید سازمان بازرسی استان گیلان است تصریح کرد: کارگروه تخصصی بررسی احیای تالاب انزلی تشکیل شده است؛ طرح بایوجمی مورد تایید هیچ یک از نهادهای علمی نیست و بررسی‌ها درباره نقش افراد مختلف در این قضیه ادامه دارد.

وی با اشاره به اقدامات سازمان بازرسی گیلان در رابطه با جذب و تبدیل وضعیت غیرقانونی برخی افراد در شهرداری رشت بیان کرد: تحقیق و بررسی در رابطه با این افراد شروع شده است و تا چند روز آینده نظر نهایی خود را اعلام می‌کنیم و اگر تخلفی احراز شود از ادامه کار افراد خاطی جلوگیری می‌شود.

مسرور با بیان اینکه بیشترین شکایات مربوط به شهرداری‌ها، سازمان منابع طبیعی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، بانک‌ها و سازمان ثبت احوال است اظهار داشت: البته باید توجه کنیم که ثبت شکایت با فساد متفاوت است اما تمام عزم خود را جزم کردیم تا با تمام تخلفات و شکایات مطرح شده به‌طور قانونی برخورد کنیم.

مدیرکل سازمان بازرسی استان گیلان به تحصن کارگران و پاکبانان شهرداری رشت در چند روز گذشته اشاره کرد و عنوان داشت: پرداخت به‌موقع حقوق به این افراد زحمتکش حق مسلم آنان است اما کشاندن این کارگران به صحنه تحصن نشانگر اتفاقات پشت پرده است و به برخی از اعضای شورای شهر رشت هشدار می‌دهم که از اقدامات هنجارشکنانه خود دست بکشند.

وی با بیان اینکه اعضای شورای شهر رشت حق دخالت در عزل و نصب‌ها و امور اجرایی را به‌طور قانونی ندارند گفت: دخالت آنها در امور مذکور تخلف و جرم است و اعضای شورای شهر رشت نباید کاری خلاف شئونات انجام دهد زیرا در این صورت برای آنها پرونده تشکیل شده و قاطعانه با آنان برخورد می‌شود.

انتهای پیام/تسنیم

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار