کد خبر : 6142
تاریخ انتشار : دوشنبه 26 مهر 1395- 06: 10

با احداث کدام کارخانه جدید یا آزمون استخدامی، نرخ بیکاری در گیلان تقلیل پیدا کرده است؟!

با احداث کدام کارخانه جدید یا آزمون استخدامی، نرخ بیکاری در گیلان تقلیل پیدا کرده است؟!

مگر در استان چه اتفاقی ویژه ای در خصوص اشتغال افتاده است که مدام این نرخ بیکاری تقلیل پیدا میکند و چرا این نرخ در کف جامعه ملموس نیست و نحوه احتساب این آمار چگونه است؟!

به گزارش گیلانستان، استاندار گیلان مدتی است که آمارهایی را از کاهش نرخ بیکاری در استان اعلام می کند. آمارهایی که معمولاً از سوی رسانه های اصولگرا با دیده شک به آن نگریسته و در مقابل رسانه های اصلاح طلب آن را حسابی در بوق و کرنا کرده سندی بر موفقیت عملکرد دوبت تدبیر و امید در گیلان بر می شمارند.

نجفی در آخرین اظهار نظر خود در همایشی که به مناسبت روز جهانی استاندارد در سالن غدیر استانداری گیلان برگزار شد، با بیان اینکه نرخ بیکاری بهار امسال در گیلان تک رقمی شده است، افزود: نرخ بیکاری استان از ۱۵ و شش دهم درصد در سال ۹۱ به ۱۱ درصد متوسط کشوری در پایان سال ۹۴ رسیده بود و  در فصل بهار امسال به زیر ۱۰ درصد کاهش یافت.

نخستین سوالی که ممکن است به ذهن خوانندگان پس از خواندن و شنیدن این اظهارات خطور کند، اینست که مگر در استان چه اتفاقی ویژه ای در خصوص اشتغال افتاده است که مدام این نرخ بیکاری تقلیل پیدا میکند و چرا این نرخ در کف جامعه ملموس نیست و نحوه احتساب این آمار چگونه است؟!

بی تردید برای رفع بیکاری و ایجاد اشتغال مکانیزم هایی وجود دارد و رشد آمار اشتغال و کاهش میزان بیکاری مترادف با احداث کارخانه، جذب نیرو و یا استخدام از طریق آزمون های استخدامی و … می باشد. البته نوع دیگری از اشتغال زایی یعنی همان خوداشتغالی هم وجود دارد که مستلزم بسترسازی از سوی دولت میباشد.

اما برای نگارنده این سوال است که چندین کارخانه در گیلان احداث و چه تعدادی از افراد جذب این کارخانه ها و شرکت ها شده اند که چنین تغییر شگرفی در کاهش نرخ بیکاری استان به وجود آمده است؟! کدام آزمون استخدامی گسترده صورت گرفته و تحصیلکردگان جذب شده اند که به این شدت آمار بیکاری تقلیل یافته است؟!

حتی در لحظه نگارش همین گزارش، چندین کارخانه در گیلان با مشکلات عدیده مواجه بوده و شاید به زودی مجبور به تعدیل نیرو شوند. بعید نیست اگر همین گونه پیش برود برخی کارخانه ها مجبور شوند تعداد زیادی از کارگران را اخراج کنند و خیلی از شرکت ها که به صورت خصوصی اداره میشوند با مشکل مواجه شوند.

در بحث دولتی هم که  آزمون استخدامی و جذب انچنانی نیز دیده نمی شود مگر اینکه چند مشاور آن هم از جمع حامیان دولت انتصاب شده باشند که آن را هم نمی توان به حساب اشتغالزایی دولتی گذاشت!

شاید اگر نرخ بیکاری را از مردم و مخصوصا پدران و مادران و حتی جوانان تحصیلکرده بپرسیم، نمودار ارائه شده از سوی آنها بسیار با نمودار فعلی متفاوت و حتی در جهت عکس نمودار ارائه شده از سوی مسولین استان باشد!!

منبع: برداشتی آزاد از صریح خبر

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار