کد خبر : 2221
تاریخ انتشار : سه شنبه 10 آذر 1394- 50: 16

برخی در صدد بهره برداری سیاسی از پیاده راه فرهنگی رشت هستند

برخی در صدد بهره برداری سیاسی از پیاده راه فرهنگی رشت هستند

اخیراً طی انجام مراحل پیاده راه سازی شاهد کشف آثار و بقایای بجا مانده از دوران های قدیم بودیم، که همین موضوع می طلبد سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری استان گیلان، با جدیت تمام در این زمینه ورود کند.

به گزارش درگیلان، آرش شعاع شرق رونامه نگار و پژوهشگر گیلانی با بیان اینکه وظیفه همه ما حفاظت و صیانت از آثار، ابنیه و تاریخ و فرهنگ آبا و اجدادی است، تصریح کرد: “همه به ویژه مسئولان باید پاسخگوی نسل آینده باشند.”

وی با بیان اینکه پروژه پیاده راه سازی در رشت این روزها حرف و حدیث هایی را به همراه داشته اذعان نمود: “برخی برای احداث این پروژه عجله بسیار زیادی دارند! و تاکید بدون ضوابط آنها بر اتمام هرچه سریع تر پیاده راه، شائبه هایی را به وجود آورده است.”

این روزنامه نگار گیلانی به تاریخ افتتاح پیاده راه در ششم اسفندماه سال جاری اشاره و خاطرنشان کرد: “از آنجایی که هفتم اسفند دو انتخابات بزرگ مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری را در پیش داریم، برخی افراد بانفوذ که موضوع کاندیداتوری آنها نیز مطرح است اصرار فراوانی بر افتتاح این پروژه در تاریخ ششم اسفند دارند که دلیل اصرار اینها به خوبی روشن است!”

شعاع شرق ادامه داد: “اخیراً طی انجام مراحل پیاده راه سازی شاهد کشف آثار و بقایای بجا مانده از دوران های قدیم بودیم، که همین موضوع می طلبد سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری استان گیلان، با جدیت تمام در این زمینه ورود کند و قبل از انجام پروژه پیاده راه کاوش های لازم را جهت حفاری و کشف بقایای دیگر اشیاء تاریخی به دست آمده انجام دهد و این موضوع را جدی بگیرد.”

این پژوهشگر تاریخ رشت ادامه داد: “بعد از شکل گیری شهرِ رشت در دوران صفویه عمده این شهر در بخش جنوب شرقی فعلی آن متمرکز بوده و ورودی این شهر از ناحیه پل عراق و باربند محله آغاز می گردید و به خمیران زاهدان و یهودی تپه و چند محل دیگر ختم می شد.”

وی افزود: “به تعبیری محل فعلی ساختمان شهرداری رشت و اطراف آن که مطابق اسناد موجود از غرب وادی اسکندریه و جنوب ناصریه نام داشت جزئی از محدوده خارج از شهر محسوب می شد و در ازمنه ماضیه نیز مردم، متوفای خود را جهت دفن به بیرون از شهر می بردند، به همین دلیل امکان اینکه محدوده ی فعلی ساختمان شهرداری گورستان بوده باشد نیز وجود دارد.”

آرش شعاع شرق ادامه داد: “البته نظریه های دیگری نیز می توان در این بین ارایه داد، بطور مثال بنا به نوشته نشریات قدیمی زمانی که کلنگ ساختمان شهرداری رشت به زمین خود، هنگام گود برداری یک فقره لنگر بزرگ کشتی کشف و از زیر خاک بیرون کشیده شد! بر این اساس از آنجایی که طبق مسکوکات ضرب شده در دوران قاجاریه ، پیربازار به عنوان بندر شناخته می شد امکان اینکه تا قرون قبل تر از آن سطح پیش رویی آب تا نزدیکی محل فعلی شهرداری رشت می رسیده نیز وجود دارد.”

وی دلیل شهرت رشت به عنوان دروازه اروپا را نیز همین موضوع عنوان و تاکید کرد: “آنهایی که می گویند انزلی دروازه اروپا بوده و استدلال شان بر این است که سیاحان و گردشگران برای رسیدن به مقصد روسیه و اروپا می بایست از مسیر پایتخت به رشت می آمدند و از انزلی خارج می شدند شدیداً غلط است، چرا که مسیر ورود و خروج سیاحیان از طریق بندر پیربازار صورت می گرفته. نه اینکه از انزلی رفت و آمد نمی شد، بلکه بندرپیربازار به واسطه بُعد کمتر مسافت به رشت و مرکز کشور محل آمد و شد گردشگران بوده و انزلی بیشتر محلی برای کشتی های تجاری و ترانزیت کالا به شمار می رفت.”

این فعال رسانه در خاتمه تاکید کرد: “افتتاح این پیاده راه آنهم یک روز قبل از برگزاری انتخابات خبرگان رهبری، مجلس شورای اسلامی و اصرار برخی خواص بر روز یادشده، شائبه هایی را به وجود آورده که بهتر است، مسئولین مربوطه و اعضاء شورای شهر جهت جلوگیری از هرگونه سو استفاده احتمالی زمان افتتاح این پروژه را به روز بعد از انتخابات موکول کنند.”/گیلان نوین

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار