کد خبر : 46032
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۹

معاون شرکت آب منطقه‌ای گیلان:

برداشت 5363 مترمکعب مصالح از کف رودخانه سیاهمزگی شفت/ شیب 1640 متر از رودخانه سیاهمزگی اصلاح‌شده است

برداشت 5363 مترمکعب مصالح از کف رودخانه سیاهمزگی شفت/ شیب 1640 متر از رودخانه سیاهمزگی اصلاح‌شده است

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای گیلان گفته گرچه شرکت پیمانکار 5363 مترمکعب مصالح مازاد از کف رودخانه سیاهمزگی برداشت کرده اما در قبال آن شیب و دیواره 1640 متر از رودخانه نیز اصلاح‌شده است.

به گزارش گیلانستان دقیقاً در یک سال گذشته و پس از برگزاری ۱۱ جلسه کارشناسی و تصمیم‌گیری، با مشارکت و حضور ۱۲ دستگاه اجرایی و نهادهای نظارتی دستورالعمل طرح ساماندهی آب‌بندان ها و تالاب‌های استان گیلان نهایی و توسط سالاری استاندار سابق ابلاغ شد.

طرح ساماندهی آب‌بندان ها، به‌منظور لایروبی، دیوار سازی، دریچه سازی و سردهنه سازی و به‌کارگیری چندمنظوره آن‌ها در تأمین آب کشاورزی و توسعه فعالیت‌های اقتصادی و اشتغال‌زا در زمینه‌های گردشگری، آبزی‌پروری، ورزش‌های آبی، پرورش پرندگان آبی و امثالهم به اجرا درآمد.

افزایش 400 میلیون مترمکعب آب به ظرفیت ذخیره منابع آبی گیلان با ساماندهی آب‌بندان ها

قرار بود، با اجرای این شیوه‌نامه ۴۰۰ میلیون مترمکعب آب تنظیمی در ۱۸۰۰ قطعه شامل ۸۷۰ پهنه آب‌بندان به وسعت ۹۰۰۰ هکتار به حجم کلی مخازن آبی استان اضافه شود اما به‌طورکلی قرار بود شرکت‌های پیمانکار با تشریفاتی که طرح مشخص می‌کرد، در پهنه‌های آب‌بندان های سود آورد، در قبال بهره‌برداری از مصالح و استخراج خاک پیت حاصلخیز رودخانه‌ای نسبت به ساماندهی رودخانه‌ها، سردهنه ها و خوشه‌های آب بر اقدام کنند اما آنچه در ادامه گزارش به آن اشاره می‌شود، به نظر می‌رسد در سایه غفلت متولیان امر و اجرای ناصحیح ساماندهی آب‌بندان لپوندان شفت، شرکت پیمانکار صرفاً علاوه بر تخریب رودخانه، تنها به برداشت مصالح از کف رودخانه اقدام کرده است.

هرچند اجرای پرطمطراق ساماندهی آب‌بندان ها گرچه فاز مطالعاتی آن یک سال به طول انجامید و در اساس اقدامی بسیار ارزشمند محسوب می‌شد، اجرای آن در ابعاد مختلف دارای ابهاماتی باشد که بی‌سروسامان کردن رودخانه و سردهنه ها در بخش احمدسرگوراب شفت گواه بر این ادعا است.

پس از انتشار یک دوره گزارش میدانی از محل اجرای طرح ساماندهی رودخانه لپوندان که به گفته مسئولان آب منطقه‌ای از سیاهمزگی شروع و به رودخانه‌های پایین‌دست کشیده می‌شود، با بررسی و مرور اجمالی اجرای این طرح در پهنه سردهنه لپوندان بخش احمدسرگوراب شفت با توجه به تعهدات پیمانکار و میزان برداشت مصالح و خاک حاصلخیز، مشاهدات نشان می‌دهد شیوه‌نامه ساماندهی آب‌بندان که شرکت سهامی آب منطقه‌ای مجری آن بوده به‌درستی اجرانشده است.

ساماندهی رودخانه سیاهمزگی به دلیل کنترل سیلاب و تقویت کرانه‌های رودخانه

مرتضی میرزایی، معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت سهامی آب منطقه‌ای گیلان امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت با اشاره به گزارشی از فعالیت‌های انجام‌شده در پروژه ساماندهی رودخانه سیاهمزگی در محدوده روستای لپوندان شفت اظهار کرد: نظر به بارندگی‌های فصلی و طغیان رودخانه در حوزه شهرستان شفت که منجر به وقوع سیلاب و تخریب پل‌ها و جاده‌ها و آسیب به مردم منطقه شد، اقدام با ساماندهی رودخانه سیاهمزگی کردیم.

وی با تأکید بر اینکه ساماندهی رودخانه سیاهمزگی با توجه به فصل آبیاری و لزوم آب‌رسانی بهینه و به‌موقع به اراضی شالیزاری کشاورزان نیز انجام‌شده، افزود: بازگشایی مسیر رودخانه و تقویت و دیواره سازی کرانه‌های رودخانه جهت جلوگیری از آب شستگی اراضی مجاور بر اساس شیوه‌نامه ساماندهی و کنترل سیلاب رودخانه‌ها، ابلاغی استانداری و پیرو مصوبات جلسه ساماندهی رودخانه با حضور کلیه دستگاه‌های اجرایی و نظارتی شهرستان عضو کارگروه ساماندهی شهرستانی ساماندهی در رودخانه سیاهمزگی در محدوده روستای لپوندان به دو بخش انجام‌شده است.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت سهامی آب منطقه‌ای گیلان با بیان اینکه این ساماندهی در دو بخش انجام‌شده، تصریح کرد: بخش اول این ساماندهی در محدوده روستای لپوندان تا منزل آقای سلطان‌پور طی توافق‌نامه منعقدشده با پیمانکار، به شرکت ایمن بنای نواندیش واگذارشده که این شرکت اقدام به دیواره سازی خاکی در دو سمت و بازگشایی مسیر رودخانه کرده است.

وی با بیان اینکه بخشی از برداشت در حال خروج از محدوده تعیین‌شده طبق مجوز صادرشده و با نظارت دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط است، گفت: درمجموع با توجه به کارکرد، شرکت ایمن بنای نواندیش در این محدوده و پروژه ساماندهی رودخانه در محدوده روستای زردکام تاکنون مقدار دو هزار و 25 مترمکعب مجوز برداشت مصالح مازاد رودخانه‌ای در جهت جبران هزینه‌های اجرایی پیمانکار صادرشده است.

احداث 7 سردهنه خاکی توسط شرکت لاتوم در محدوده لپوندان تا شالما

میرزایی با بیان اینکه در محدوده روستای لپوندان تا پل شالما شامل دو فاز طی توافق‌نامه منعقدشده با پیمانکار به شرکت لاتوم واگذارشده، خاطرنشان کرد: این شرکت ابتدا به دلیل قرار گرفتن در فصل آبیاری و لزوم آب‌رسانی اراضی کشاورزی با توجه به ابلاغ کارفرما و با نظارت دستگاه‌های نظارتی اقدام به احداث هفت عدد سردهنه خاکی و آبگذاری انهار کشاورزی کرد.

دیواره سازی و اصلاح شیب 1640 متر از رودخانه

وی با اشاره به شروع به کار ساماندهی رودخانه پس از مجوز محیط‌زیست نیز گفت: بعد از مجوز شروع به کار سازمان محیط‌زیست، شرکت اقدام به بازگشایی مسیر رودخانه و دیواره سازی خاکی و اصلاح شیب کرانه‌های راست و چپ رودخانه به طول یک هزار و 640 متر کرده که در حال حاضر نیز خشکه‌چینی با قلوه‌سنگ دیواره‌های رودخانه در محدوده فوق در حال اجرا است.

معاون حفاظت و بهره‌برداری منطقه‌ای گیلان همچنین با اشاره به بخش دوم ساماندهی رودخانه لپوندان نیز بیان کرد: شرکت لاتوم علاوه بر پروژه فوق در بخش ساماندهی رودخانه به‌عنوان پیمانکار طرف قرارداد با شرکت بهره‌برداری در اجرای پروژه سردهنه گابیونی نهر سونگ که به‌صورت اعتباری بوده در بخش احداث کف بند، در دو ردیف (ردیف اول به طول 41 متر و ردیف دوم به طول 18 متر) اقدام به گابیون بندی کرده که به دلیل اختلافات فی‌مابین آن شرکت و شرکت بهره‌برداری در حال حاضر ادامه عملیات اجرایی توسط شرکت بهره‌برداری در حال اجرا است.

برداشت 5636 مترمکعب مصالح مازاد رودخانه‌ای طی 9 ماه اخیر

میرزایی همچنین به مقدار کلی برداشت مصالح کف رودخانه‌ای طی 9 ماهه اخیر توسط شرکت لاتوم اشاره کرد و افزود: درمجموع با توجه به کارکرد شرکت لاتوم تاکنون پنج هزار و 363 مترمکعب مجوز برداشت مصالح مازاد رودخانه‌ای از اسفندماه سال گذشته در جهت جبران هزینه‌های اجرایی پیمانکار صادرشده که بخشی از آن نیز در حال خروج از محدوده تعیین‌شده طبق مجوز صادرشده و با نظارت دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط است.

بنا بر گفته معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت سهامی آب منطقه‌ای گیلان طبق توافق انجام‌شده با پیمانکار در راستای شیوه‌نامه ساماندهی رودخانه، عملیات اجرایی انجام‌شده بر اساس نقشه و مشخصات توسط پیمانکار به شرح جدول زیر است.

درمجموع اصلاح شیب رودخانه در ساحل راست و چپ رودخانه در محدوده طرح به طول یک هزار و 640 متر انجام‌شده است که پیمانکار می‌بایست عملیات خشکه‌چینی بر روی دیواره رودخانه را جهت جلوگیری از آب شستگی انجام دهد.

البته پیمانکار مربوطه در فصل آبیاری به گفته میرزایی توسط یک دستگاه بیل مکانیکی اقدام به بازسازی، احداث و آبگذاری سردهنه های کشاورزی در محدوده لپوندان به شرح زیر کرده است.

انتهای پیام/فارس

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار