کد خبر : 60270
تاریخ انتشار : شنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۵

برف امسال شهرهای قرمز گیلان را روسفید نکرد

برف امسال شهرهای قرمز گیلان را روسفید نکرد

با وجود اعمال قرنطینه دو هفته ای، کنترل بیماری کرونا در گیلان مطلوب نیست و وضعیت شهرها قرمز و نارنجی است.

به گزارش گیلانستان، مائده اسفندمز:با گذشت بیش از ۱۰ ماه از شیوع ویروس کووید ۱۹ یا همان کرونای مشهور، حال کمتر کسی است که در میان آشنایان و دوستان دور و نزدیکش، کسی را از ابتلای این ویروس منفور از دست نداده باشد. از دست دادن کسانی که می شناختیم و در قعر زمین در تنهایی و سکوت به خاک سپرده می شوند و حتی هیچ آیین و مراسمی برایشان گرفته نمی شود.

با اینکه گیلان یکی از بحرانی ترین دوران ها را در اسفند ماه سال گذشته به دلیل شیوع مرگبار کرونا سپری کرد، اما با رعایت پروتکل ها و کاهش حضور گردشگران و همیاری مردم، در بهار امسال شاهد کاهش روند ابتلا و مرگ و میر ناشی از آن در استان بودیم اما با گذشت از نیمه نخست سال، پیش بینی های کارشناسان حوزه بهداشت و سلامت، درست از آب در آمد و با بی توجهی نسبت به هشدارها و سرد شدن هوا و غفلت از محدود کردن ورود مسافران در زمان شیوع فراگیر کرونا از استان هایی مانند تهران و البرز و قزوین و اصفهان، مجددا روزها و شب های بحرانی شهرها و روستاهای گیلان تکرار شد. روزها و شب هایی که اگرچه عادی به نظر می رسند اما رنگ شان قرمز است.

به طوری که با اعمال محدودیت و قرنطینه دو هفته ای که پس از اما و اگرهای فراوان، بالاخره دولت آن را در سرتاسر کشور اجرایی کرد، وضعیت شهرها و روستاهای گیلان نه تنها از حالت زرد و نارنجی به وضعیت سفید نرسید بلکه اوضاع بدتر شد و با افزایش آمار مبتلایان و به دنبال آن افزایش تلفات مرگ و میر گیلانی‌ها در گوشه و کنار استان، وضعیت در شهر رشت مرکز استان، به قرمز تبدیل شد.

هرچند طی ۷۲ ساعت گذشته، مسئولان ستاد کرونا در گیلان اعلام کردند که رشت از وضعیت قرمز به نارنجی رسیده اما همچنان شهرهای رودبار، آستارا، رودسر و تالش در وضعیت قرمز از لحاظ ابتلا و تلفات ناشی از کرونا قرار دارند. شهرهایی در شرق و غرب و جنوب استان که وضعیت قرمز آن ها، نشان از گستردگی ویروس منحوس کرونا در استان دارد.

*وضعیت نارنجی شهرهای گیلان شکننده است

با وجود این چهار شهر قرمز، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان اعلام کرده: وضعیت نارنجی شهرهای استان شکننده است و با کوچکترین سهل‌انگاری و بی‌توجهی، امکان بازگشت به وضعیت قرمز به راحتی وجود دارد.

بنا به گفته «آبتین حیدرزاده» به غیر از رودبار، تالش، آستارا و رودسر، همه شهرهای استان در وضعیت نارنجی هستند و هیچ شهری از گیلان در وضعیت زرد یا سفید قرار ندارد

وی با بیان اینکه بیش از ۵۶۰ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان های سراسر استان بستری هستند افزود: به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت، در شهرهای با وضعیت قرمز کرونایی به طور میانگین روزانه ۱۰ بیمار کرونایی، در شهرهای با وضعیت نارنجی ۶ تا ۱۰ بیمار و در شهرهای زرد چهار تا ۶ بیمار کرونایی بستری می شوند.

هرچند امید می رفت که اعمال قرنطینه دو هفته‌ای در سرتاسر کشور از جمله استان گیلان وضعیت را بهتر کند، اگرچه در سطح کشور پیامدهای مثبتی در کاهش روند ابتلا داشته اما به‌نظر می رسد در استان های شمالی چندان موفقیت آمیز نبوده است به طوری‌که این نگرانی از افزایش روند مبتلایان در استان‌های شمالی، در سخنان و هشدارهای وزیر بهداشت در هفته جاری هم نمود پیدا کرد.

با این اوصاف، با افزایش میزان ابتلا و قرمز و نارنجی شدن شهرهای گیلان، رییس شورای هماهنگی نظام پزشکی استان، طی نامه‌ای به استاندار، نگرانی از وضعیت موجود و غفلت و سهل انگاری از اعمال محدودیت ها را هشدار داده است.

«انوش برزیگر» با مطلوب ندانستن کنترل بیماری در گیلان به استاندار اعلام کرده است: با وجود اعمال محدودیت های دو هفته ای، گیلان هنوز در وضعیت قرمز قرار دارد و این مهم نباید مورد سهل انگاری قرار گیرد.‌

*کنترل جدی تری در مبادی ورودی و خروجی استان نیاز است

عضو شورای عالی نظام‌ پزشکی کشور که خود نیز در ماه‌های گذشته تجربه تلخ ابتلا به کرونا را از سر گذرانده تاکید کرد: برای بهبود وضعیت استان از لحاظ ابتلا و تلفات جانی، ضرورت استفاده از ماسک در همه مکان های عمومی باید اجرایی و پیگیری منظم آن از سوی نهادهای ذی ربط مورد توجه قرار گیرد.

برزیگر افزود: کنترل ترددهای غیرضروری به‌ویژه مبادی ورودی و خروجی استان باید جدی‌تر اعمال شود زیرا متاسفانه به نظر می‌رسد با تعطیلی پایتخت و استان های دیگر، تعداد زیادی از مسافران عازم گیلان شده اند و مشکلات تعددی برای سیستم بهداشت و درمان استان ایجاد کرده اند.

با این وجود هرچند همزیستی همراه با اکراه و اجبار با ویروس منحوس کرونا به روشی برای زندگی در ماه‌های اخیر تبدیل شده اما به نظر می رسد با فرارسیدن روزها و شب‌های سرد زمستانی که امسال نسبت به سال های پیش با کاهش دما و بارش‌های متناوب همراه بوده، طبق هشدارهای کارشناسان حوزه بهداشت و سلامت در صورت عدم اعمال محدودیت‌های جدی‌تر و رعایت همگانی پروتکل‌های بهداشتی، نوید خوبی از آینده وضعیت گیلان در کنترل کرونا را نمی‌دهد و شاید ارمغان برف سپید امسال برای شهرها و روستاهای گیلان، سفید شدن وضعیت آن‌ها از لحاظ کرونا نباشد.

پایان پیام/شبستان

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار