کد خبر : 8666
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۵

برف سنگین از ویژگی‌های گیلان است

برف سنگین از ویژگی‌های گیلان است

مدیرکل هواشناسی گیلان به افزایش قطر کابل‌های برق به دلیل نشستن یخ و برف روی آن از دو به 153 سانتی‌متر اشاره کرد و گفت: بارش برف سنگین از ویژگی‌های آب و هوایی اقلیم گیلان در 100 سال گذشته است.

به گزارش گیلانستان ، بهمن کمانگر در گفت‌وگویی با اشاره به اینکه بررسی‌های هواشناسی نشان می‌دهد در دهه گذشته برف سنگین همراه با کولاک و طوفان تنها در محدوده شهری گیلان اتفاق افتاده است اظهار کرد: بارش برف سنگین اخیر روی کابل‌های برق با توجه به وزش باد و بارش برف در محدوده شهری استان بود.

وی ادامه داد: اگر سطح مقطع کابل را دو سانتی‌متر مربع در نظر بگیریم سطح مقطع یخ و برف روی کابل 153 سانتی‌متر مربع اندازه‌گیری شده است.

مدیرکل هواشناسی گیلان با بیان اینکه اگر نیمی از قطر تشکیل شده روی کابل را یخ و نیمه دیگر را برف لحاظ کنیم وزن حاصل 83 نیوتن بر هر متر طول کابل برق است، تصریح کرد: سنگینی کابل برق بدون نیروی باد محاسبه شده در صورتی که سرعت باد 13 متر بر ثانیه در مناطق شهری استان گزارش شده است.

کمانگر متذکر شد: محاسبه وزن حاصل نیروی برآیند تنها دو نیروی باد با سمت 330 درجه و وزن برف و یخ روی کابل‌های برق عددی برابر 331.8 نیوتن بر هر متر طول کابل قوی را نشان می‌دهد و این عدد بسیار بالا است.

وی با اشاره اینکه برف‌های سنگین از ویژگی‌های آب و هوایی گیلان در 100 سال گذشته است، بیان کرد: در دهه 90 سه برف سنگین در منطقه داشتیم ضمن اینکه از سال 1212 تا سال 1395 در سه ماه دی، بهمن و اسفند با فراوانی برف مواجه بودیم.

مدیرکل هواشناسی گیلان به بارش سه متری برف در بهمن‌ماه سال 1328 در استان اشاره کرد و گفت: امر مذکور نشان می‌دهد برف سنگین جزو اقلیم گیلان است.

کمانگر با اشاره به تعداد ایستگاه‌های جمع‌آوری داده اطلاعات هواشناسی در گیلان، خاطرنشان کرد: 11 ایستگاه هواشناسی امر مذکور را در مناطق مختلف استان انجام می‌دهند.

وی به نبود ایستگاه‌های هواشناسی در بسیاری از شهرستان‌ها و مناطق گیلان اشاره کرد و یادآور شد: شهرستان‌های فومن، صومعه‌سرا، ماسال، رضوانشهر، آستانه‌اشرفیه، لنگرود، چابکسر و بسیاری از ارتفاعات جنوب و جنوب غربی استان ایستگاه هواشناسی ندارند و از هر گونه داده و اطلاعات هواشناسی بی‌بهره هستند.

مدیرکل هواشناسی گیلان با بیان اینکه برای تهیه نقشه‌های پیش‌یابی و صدور پیش‌بینی‌ها وابستگی کامل به خطوط اینترنت داریم، اظهار کرد: احتمال قطع ارتباط در هر لحظه وجود دارد.

گیلان نیازمند رایانه با قدرت پردازش بالای داده‌های هواشناسی

کمانگر به نیاز گیلان به رایانه با قدرت پردازش بالا برای استخراج اطلاعات پیش‌بینی هواشناسی اشاره کرد و افزود: ایجاد ارتباط با استفاده از بسترهای فیبرنوری برای استخراج پیش‌بینی هواشناسی در استان حائز اهمیت است./فارس

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار