کد خبر : 41633
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۶

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان:

بهره‌برداری ۱۲ طرح تعاونی به ارزش 213 میلیارد ریال/ ضرورت تسهیلات ارزان‌قیمت به بخش تعاون

بهره‌برداری ۱۲ طرح تعاونی به ارزش 213 میلیارد ریال/ ضرورت تسهیلات ارزان‌قیمت به بخش تعاون

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان از بهره‌برداری ۱۲ طرح تعاونی با سرمایه‌گذاری بالغ‌بر ۲۱۳ میلیارد ریال با ۵۵۸ عضو و اشتغال‌زایی ۱۲۰ نفر در استان خبر داد.

به گزارش گیلانستان عباس علیزاده با گرامیداشت هفته تعاون، با اشاره به اقدامات مهم حوزه تعاون در سال ۹۷ اظهار کرد: تشکیل ۱۲۰ شرکت تعاونی متعارف جدید با هزار و ۴۰۰ عضو و هزار و ۷۰۶ فرصت شغلی در بخش‌های تولید، خدمات و توزیعی از اقدامات مهم اداره کار تعاون و رفاه اجتماعی در سال ۹۷ بوده است.

 وی از هماهنگی در راستای تشکیل پنج تعاونی توسعه و عمران شهرستان‌های استان و تشکیل چهار شرکت تعاونی تأمین نیاز با ۸۵ عضو در سال ۹۷ خبر داد و افزود: ۳۲ میلیون دلار صادرات توسط ۱۷ شرکت تعاونی استان به مقصد کشورهای آسیایی و اروپایی و توزیع بخش عمده سبد کالای استان توسط فروشگاه‌های شرکت‌های تعاونی مصرف فرهنگیان و کارکنان دولت نیز از اقدامات این اداره کل محسوب می‌شود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان با بیان اینکه صادرات تعاونی‌ها در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶ رشدی معادل حدود ۸۰ درصدی داشته است، گفت: تعداد تعاونی‌های صادرکننده از ۱۴ تعاونی در سال ۹۶ به ۱۷ تعاونی در سال ۹۷ افزایش‌یافته و مقصد صادرات کالا به کشورهای آلمان، فرانسه روسیه ایتالیا، بلژیک سوئد، ترکیه، عراق، افغانستان، ازبکستان، آذربایجان، ارمنستان گرجستان، هنگ کنک، ژاپن، امارات، عمان، مالزی، هندوستان، استرالیا، ترکمنستان و چین بوده است.

 انجام بیش از هزار برنامه نظارتی در سال ۹۷

علیزاده با اشاره به اینکه مصنوعات فلزی و پلاستیکی، خاویار، مواد شوینده و محصولات کشاورزی از انواع  کالای صادراتی بودند، بیان کرد: انجام بیش از هزار برنامه نظارتی ازجمله نظارت الکترونیکی، بازدید میدانی، حسابرسی عمومی، نظارت بر مجامع و بررسی صورت‌های مالی و همچنین نظارت متمرکز اتحادیه‌های استانی و تعاونی‌های بزرگ در قالب بازدید مالی و حقوقی توسط اداره کل از برنامه‌های این اداره، در سال گذشته بوده است.

 وی با اذعان به پیگیری طرح روستا تعاون با هماهنگی استانداری و سازمان برنامه‌وبودجه تصریح کرد: طرح روستا تعاون طرحی در جهت رونق تولید و اقتصاد روستایی و استفاده از ظرفیت‌های محلی جهت توسعه اقتصادی است ازاین‌رو، تاکنون ۳۱ شرکت تعاونی جدید تشکیل و ۶۹ شرکت تعاونی با ماهیت روستا تعاون در روستاهای گیلان به‌روزرسانی گردیده که تعداد فرصت‌های شغلی جدید در این تعاونی‌ها مجموعاً هزار و ۴۶۶ نفراست.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان با اشاره به برگزاری ۴۳ هزار نفر ساعت دوره آموزشی، برای مدیران و اعضای تعاونی‌ها در قالب آموزش‌های حقوقی، مدیریتی و حرفه‌ای و مجازی گفت: مشاوره و توانمندسازی سه هزار نفر از کارجویان بخش تعاونی، برگزاری ۴۰ همایش، جلسه و گردهمایی ترویجی جهت ترویج و تشکیل تعاونی‌ها و واگذاری فعالیت‌های تصدی‌گری بخش تعاون به اتاق تعاون و اتحادیه‌ها ازجمله اقدامات این اداره کل در سال ۹۷ بوده است.

 علیزاده با تأکید بر اینکه جشنواره انتخاب تعاونی‌های برتر استان با مشارکت بیش از هزار و ۲۰۰ شرکت که اتحادیه تعاونی استان در سال ۹۷ برگزار شد، تصریح کرد: ازنظر تعداد تعاونی‌های ثبت‌نام کننده در جشنواره نسبت به سال گذشته حدود ۳۰۰ درصد رشد داشته که حدود سه برابر تعاونی‌های ثبت‌نام‌شده در سال ۹۷، پس از چند مرحله داوری و با نظر کارگروه داوری، تعاونی‌های برتر و برگزیده انتخاب‌شده و در استانداری گیلان موردتقدیر قرار گرفتند.

بهره‌برداری ۱۲ طرح تعاونی با موضوعات مختلف در سال جاری

 وی با اشاره به اینکه در هفته تعاون سال جاری ۱۲ طرح تعاونی با موضوعات مختلف به بهره‌برداری رسید، گفت: پرورش ماهیان خاویاری، مرغداری، فرآوری فندق، گردشگری و بومگردی (روستا تعاون)، مسکن، خدمات، صنعتی و معدنی، تعاونی اعتبار و سرویس مدارس با سرمایه‌گذاری بالغ‌بر ۲۱۳ میلیارد ریال با ۵۵۸ عضو و اشتغال‌زایی ۱۲۰ نفر در استان به بهره‌برداری می‌رسد که ۹۵ درصد سرمایه‌گذاری این طرح‌ها توسط سهم آورده اعضاء تعاونی‌ها تأمین شده است.

 مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان با بیان اینکه راه‌اندازی اتاق فکر تعاون با عضویت تعدادی از اساتید دانشگاه و نخبگان تعاون آسیب‌شناسی و نحوه توسعه بخش تعاون در حال بررسی است، افزود: ساخت ۱۴ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی در قالب ۱۳۲ تعاونی مسکن مهر ازجمله اقدامات، فعالیت‌ها و خدمات مهم بخش تعاون استان محسوب می‌شود که تاکنون ۱۲ هزار واحد مسکن مهر تحویل داده شده است.

وی به توزیع برگ سهام عدالت برای حدود یک‌میلیون و ۹۰۰ هزار نفر مشمولین عضو در استان اشاره کرد و افزود: توزیع برگ سهام توسط ۱۶ شرکت تعاونی سهام عدالت در سطح استان گیلان، به سه دهک اول جامعه شامل مددجویان دستگاه‌های امدادی، روستاییان، بازنشستگان، کارمندان و کارگران توزیع‌شده و لازم به ذکر است که توزیع برگه‌های سهام عدالت و فراخوان آن از سال ۸۶ آغاز و تا سال جاری ادامه داشته است و آخرین گروهی که ساماندهی شده، کارگران فصلی بوده‌اند.

 صید سالانه چهار هزار تن ماهی دریایی در گیلان

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان با تأکید بر اینکه توزیع بخش عمده سبد کالا توسط شبکه تعاونی‌های مصرف صورت گرفته است، گفت: فعالیت ۱۰۰ شرکت تعاونی مصرف با عضویت ۱۱۰ هزار نفر در استان در راستای توزیع کالا باقیمت و اقساط مناسب برای اعضای تعاونی‌ها فراهم شده است.

علیزاده ارائه بخش اعظم خدمات حمل‌ونقل بار و مسافر استان را حدود ۷۰ درصد دانست و افزود: در استان گیلان ۱۱۳ شرکت تعاونی فعال حمل‌ونقل بار و مسافر فعالیت داشته که شامل ۴۳ تعاونی برون‌شهری،۵۲ تعاونی درون‌شهری اعم از تاکسی‌رانی و آژانس، ۱۸ تعاونی حمل بار بوده که تعداد اعضای تعاونی‌های مذکور هفت هزار و ۷۳۵ نفربوده و برای پنج هزار و ۶۹۲ نفر نیز اشتغال ایجادشده است.

وی با بیان اینکه صید ۱۰۰ در صد ماهی دریایی توسط چهار هزار و ۵۰۰ عضو در ۵۱ تعاونی صید پره، با صید سالانه چهار هزار تن در گیلان انجام می‌گیرد، بیان کرد: تولید حدود ۴۰ درصد گوشت سفید استان توسط ۱۱۰ تعاونی مرغداری و فعالیت ۴۳ تعاونی دهیاری‌ها، با عضویت هزار و ۹۷ دهیاری گیلان در ۴۳ بخش استان با اشتغال ۴۸۵ نفر و نقش مؤثر آن‌ها در توسعه و عمران روستایی از فعالیت‌های قابل‌تقدیر تعاونی‌های گیلان محسوب می‌شود.

اولین و بزرگ‌ترین واحد تولید ماهیان خاویاری و شرکت تولیدی صادرکننده خاویار در تالش

علیزاده سازمان‌دهی حدود سه هزار تولیدکننده خرد و متوسط در قالب تعاونی‌های تأمین نیاز، با بیش از ۳۰ تعاونی تأمین نیاز را در قالب تعاونی‌های دامداران، پرورش‌دهندگان ماهی، مرغداران و تولیدکنندگان برنج دانست و افزود: اولین و بزرگ‌ترین واحد تولید ماهیان خاویاری و اولین شرکت تولیدی صادرکننده خاویار در قالب تعاونی پرورش ماهیان قروق تالش از نتایج مهم فعالیت‌های تعاونی‌ها در گیلان محسوب می‌شود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان با اذعان به اینکه تعاونی‌ها، بخش عمده مراکز تشخیص پزشکی استان را نیز به عهده دارند، بیان کرد: تعدادی از مراکز آموزش عالی استان و هفت واحد پرورش ماهی در قفس در دریای خزر با ظرفیت چهار هزار تن در قالب تعاونی مشغول به فعالیت می‌باشند.

بزرگ‌ترین باغ زیتون استان در قالب یک تعاونی فعالیت دارد

وی با بیان اینکه ۲۵ تعاونی اعتبار استان با عضویت پنج هزار نفر در سطح ادارات دولتی، کارخانجات و مؤسسات در سال ۹۷ حدود ۲۱۰ میلیارد ریال تسهیلات و وام‌های سهل‌الوصول به اعضا پرداخته است، تصریح کرد: حدود ۹۰ درصد عملیات امداد و نجات دریایی پهنه‌های آبی کشور؛ توسط یک تعاونی خدمات دریایی استان انجام می‌شود که امسال به‌عنوان تعاونی خدماتی برتر انتخاب‌شده است.

علیزاده با بیان اینکه بزرگ‌ترین باغ زیتون استان در قالب یک تعاونی فعالیت می‌کند، گفت: این تعاونی دارای ۵۵۰ عضو و ۶۵۰ هکتار زیتون‌کاری و اشتغال مستقیم هزار و ۵۰۰ نفر، تعاونی برتر بخش کشاورزی امسال منتخب شده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان با اشاره به نقش تعاونی‌ها در گردشگری خاطرنشان کرد: در بخش گردشگری دریایی نیز تعاونی‌ها نقش مؤثری داشته‌اند به‌عنوان‌مثال ۲۲ تعاونی قایقرانی با حدود ۵۰۰ قایق در سطح شهرستان بندرانزلی فعالیت دارند و دارای اتحادیه نیز هستند.

علیزاده با تأکید بر اینکه تعاونی‌ها در عرصه استارتاپ نیز فعالیت خود را شروع کرده‌اند، گفت: در هفته تعاون امسال از اپلیکیشن و وب‌سایت اولین تعاونی استارتاپی استان که دارای زیرساخت‌های پیشرفته است بهره‌برداری شد و در طی دو سال اخیر ۷۲ شرکت تعاونی جهت بهره‌مندی از تسهیلات اشتغال روستایی در سامانه کارا ثبت‌نام و ۳۸ طرح بااعتباری بالغ‌بر ۲۵۰ میلیارد ریال در بانک‌ها مصوب شده است.

مأموریت و برنامه‌های جدید اداره کل

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان با تأکید بر لزوم افزایش برنامه‌های ترویجی از طریق الگوسازی، شناسایی و معرفی تعاونی موفق و نمونه تصریح کرد: فرهنگ‌سازی از طریق دستگاه‌های ذی‌ربط، برگزاری جلسات در دانشگاه‌ها و مدارس به‌منظور آشنایی دانش آموزان و دانشجویان با کارآفرینی و ایجاد کسب‌وکار و همچنین تداوم پیگیری تأسیس تعاونی‌های توسعه و عمران شهرستانی به‌منظور جذب سرمایه‌های مردمی و هدایت آن به سمت فعالیت‌های اقتصادی به‌منظور ایجاد اشتغال، تولید و ارائه خدمات در دستور کار این اداره کل قرار دارد.

وی با بیان اینکه در تعاونی‌های توسعه و عمران شهرستان حداقل نیم درصد جمعیت شهرستان باید بدوا عضو تعاونی باشند، گفت: حداقل سرمایه این تعاونی‌ها ۳۰۰ میلیون تومان تعیین‌شده است ازاین‌رو، پیگیری، تشکیل و تقویت تعاونی‌های سهامی عام با رویکرد سرمایه محور در راستای قانون اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی، با مزیت عدم اتکای به تسهیلات بانکی در دست اقدام است.

علیزاده از لزوم پیگیری تشکیل تعاونی‌های متعارف جدید ازجمله تعاونی‌های دانش‌بنیان، تأمین نیاز بخصوص در بخش کشاورزی و مشاغل خانگی خبر داد و افزود: ضرورت این فزایش به‌منظور پایداری، افزایش اشتغال، کاهش هزینه‌های تولید و بازاریابی تولیدکنندگان مشهود و ملموس است.

وی با بیان اینکه افزایش نظارت بر تعاونی‌های بزرگ و اتحادیه‌ها از طریق برگزاری هرساله مجامع عمومی، بررسی صورت‌های مالی، بازدیدهای مالی و حسابرسی در دستور کار اداره کار و تعاون قرار دارد، گفت: ایجاد گفتمان و ارتباط داخلی بین تعاونی‌های تولیدی و توزیعی و اتحادیه‌ها و اتاق تعاون به‌منظور هم‌افزایی در بخش تعاون لازم و ضروری است.

علیزاده بر لزوم ادامه روند ساماندهی تعاونی‌های اعتبار و مرزنشینان تأکید کرد و افزود: اجرای تفاهم‌نامه‌های ملی و برگزاری جلسه و انعقاد تفاهم‌نامه با دستگاه‌های اجرایی استان با یازده تفاهم‌نامه ملی و استانی در جهت توسعه بخش تعاونی و ایجاد اشتغال و کاهش تصدی‌گری‌ها و افزایش واگذاری‌ها به تشکل‌های تعاونی را از برنامه‌های این اداره کل دانست.

ضرورت در نظر گرفتن تسهیلات ارزان‌قیمت به بخش تعاون

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان عدم همکاری برخی دستگاه‌های اجرایی با شرکت‌های تعاونی وعدم توجه به اولویت‌های قانون در بخش تعاونی را از مشکلات تعاونی‌ها عنوان کرد و گفت: ضعف کارگروهی و گاهاً ترجیح منافع شخصی به منافع عمومی تعاونی‌ها و گاها عدم پاسخ‌گویی بانک توسعه تعاون به نیاز تسهیلاتی روبه رشد تعاونی‌ها ازجمله موانع فعالیت‌های تعاونی‌ها محسوب می‌شود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان از ضرورت در نظر گرفتن تسهیلات ارزان‌قیمت به بخش تعاون در راستای ایجاد رشد و بالندگی خبر داد و افزود: برخی مشکلات تعاونی‌ها ازجمله تعاونی‌های مسکن به دلیل شرایط اقتصادی و بالا رفتن قیمت تمام‌شده و ضعف مالی اعضا، جهت تأمین سهم آورده است.

وی با تأکید بر ضرورت توجه بیشتر فرمانداران به تعاونی‌های توسعه و عمران شهرستان‌ها تصریح کرد: تعاونی‌های توسعه و عمران به‌عنوان یک نهاد اقتصادی توسعه محور، سرمایه پذیر و واگذاری‌ها در راستای اجرای قانون اجرای اصل 44 قانون اساسی، مطابق ابلاغیه مقام معظم رهبری تعریف‌شده است، اما هنوز به جایگاه این تعاونی‌ها به‌درستی توجه نمی‌شود ازاین‌رو، انتظارمی رود مسؤولین ارشد شهرستان‌ها پیش‌قدم شده و امکانات قابل‌واگذاری شهرستان را در اختیار این تعاونی‌ها قرار دهند.

انتهای پیام/فارس

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار