کد خبر : 33741
تاریخ انتشار : سه شنبه 23 بهمن 1397- 32: 11

بهره‌گیری از سوژه‌های روزنامه‌ها علیه رژیم/ با نام مستعار سخنرانی می‌کردم

بهره‌گیری از سوژه‌های روزنامه‌ها علیه رژیم/ با نام مستعار سخنرانی می‌کردم

قیام مردم گیلان در مخالفت با رژیم پهلوی از سال ۱۳۵۶ علنی شد و با شروع بهار ۵۷این قیام شکل گسترده تری به خود گرفت به نحوی که حرکاتی در رشت و صومعه سرا و لاهیجان و سایر نقاط این استان شکل گرفت که روز به روز فراگیرتر می‌شد.

به گزارش گیلانستان انقلاب اسلامی با وحدت و همدلی ملت ایران و هدایت و روشنفکری معمار کبیر انقلاب امام خمینی (رحمة الله علیه ) شکل گرفت. گیلان نخستین استان پیش‌قدم در مسیر پیروزی انقلاب بود که فعالیت‌های چشم‌گیری در بر اندازی رژیم پهلوی داشت.

قیام مردم گیلان در مخالفت با رژیم پهلوی از سال ۱۳۵۶ علنی شد و با شروع بهار ۵۷ این قیام شکل گسترده‌تری به خود گرفت به نحوی که حرکاتی در رشت و صومعه سرا و لاهیجان و سایر نقاط این استان شکل گرفت که روز به روز فراگیرتر می‌شد. مبارزاتی که امروز به خاطراتی تبدیل شده که باید برای همگان بیان شود تا بدانیم که جهت پیروزی این انقلاب چه سختی‌ها و مرارت‌هایی توسط جوانان دیروز تحمل شد و جوانان امروز باید تداوم دهنده راه شهدا و مسیر این انقلاب الهی باشند.

همزمان با ایام الله دهه فجر خبرنگار خبرگزاری شبستان با مراجعه به ستاد اقامه نماز گیلان گفتگوی ویژه‌ایی با حجت الاسلام ابوطالب حجازی یکی از یاران نزدیک امام خمینی (رحمة الله علیه ) و مبارز انقلابی انجام داده است.

*طلبه‌های جوان جذب امام (ره ) شدند

حجت الاسلام «ابوطالب حجازی» شکلگیری انقلاب اسلامی در کشور را بعد از ارتحال آیت الله بروجردی با هدایت و رهبری معمار کبیر انقلاب اسلامی دانست و گفت: بعد از ارتحال این شخصیت بزرگوار، رژیم درصدد بود که مرجعیت را از قم به نجف انتقال دهد.

رئیس ستاد اقامه نماز گیلان با بیان اینکه رژیم پهلوی درصدد بود که هیچ آثاری از مرجعیت در قم نباشد، افزود: بدین سبب مراجع تقلید ارزشمندی در ایران وجود داشت که از سیاست شاه باخبر بودند و به‌مبارزه علیه رژیم برخواستند.

این مبارز انقلابی تصریح کرد: امام خمینی (رحمة الله علیه ) درآن دوران بسیار فعال و روشنفکر بود و بدین سبب طلاب جوان جذبش می‌شدند.

حجازی به پخش اعلامیه‌ها علیه شاه اشاره کرد و افزود: در شکل‌گیری انقلاب، روحانیان جوان با الگوگیری از شخصیت بزرگوار امام(رحمة الله علیه ) سخنرانی و فعالیت می‌کردند.

رئیس ستاد اقامه نماز گیلان خاطرنشان کرد: خوزستان، کاشان، آبادان، داراب شیراز، بروجرد و گیلان از جمله استان‌های است که در آن فعالیت انقلابی داشتم و علیه رژیم پهلوی سخنرانی

کردم.

این مبارز انقلابی اذعان کرد: هنگام سخنرانی در ماه رمضان بود که در بروجرد دستگیر شدم و از من تعهد گرفتند که دیگر بالای منبر برای سخنرانی نروم.

حجازی تصریح کرد: بدین سبب از سخنرانی من در محافل جلوگیری شد و ساواک و شهربانی اسمم را منتشر کرده بودند که چنین شخصی حق سخنرانی ندارد.

*ملکه از کلاه پاریسی وگل هلندی استفاده می‌کرد

رئیس ستاد اقامه نماز گیلان اظهار کرد: در سال ۴۶ در آبادان با اسم مستعار به منبر رفتم و علیه رژیم طاغوت سخنرانی کردم.

این مبارز انقلابی به دیگر خاطراتش اشاره و خاطرنشان کرد: در کاروانسرای میخ‌چیی واقع در خیابان شریعتی رشت در ۱۲ محرم برابر با ۱۵ خرداد بالای منبر رفتمه و علیه ملکه سخنرانی کردم چرا که در آن زمان برای ملکه۲ هزار کلاه پائیزی از پاریس و همچنین برای یک جشنی از هلند سفارش گل داده بودند و موضوع سخنرانی حول این محور بود.

وی با بیان اینکه سخنرانی‌های بسیاری علیه طاغوت در کاروانسرای میخ‌چیی داشتم تصریح کرد: شهربانی در آن لحظه آمد که مرا دستگیر کند یکی از بانیان مراسم آقای چاوشی زمنیه فرارم را از در پشتی کاروانسرا فراهم کرد.

رئیس ستاد اقامه نماز گیلان خاطرنشان کرد: بعد از مدتی متوجه شدیم که در تهران و ورامین با تشکیل گروهک‌های در روز ۱۵ خرداد اعتراض‌های علیه رژیم انجام شده و بدین سبب شهربانی در گیلان حکومت نظامی تشکیل داده بود و از سخنرانی‌های روحانیان می‌ترسیدند که مبادا وابسته به آن گروهک‌های ۱۵ خرداد باشیم در صورتی که چنین نبود.

وی اضافه کرد: در آن زمان آیت الله احسانبخش در سوخته تکیه و من در ولیعصر دباغیان و مسجد منظیریه به منبر می‌رفتیم.

حجازی افزود: ماه رمضان در مسجد منظریه منبر بودم که صدای تیراندازی به گوش آمد و شهربانی مسجد را احاطه کرده تا با ایجاد رعب و وحشت زمینه فرار جمعیت را فراهم کند.

*مسجد انقلاب در شفت

 رئیس ستاد اقامه نماز گیلان تصریح کرد: در همان سال‌ها در اطراف شهرستان شفت در مسجد روستای بروز خندان که هم‌اکنون به بروز هندان معروف است در حال سخنرانی علیه رژیم بودم که ماموران رژیم  مسجد را احاطه کردند تا عملکرد و رفتارهای ما را در کنترل داشته باشند.

وی افزود: بعد از پیروزی انقلاب آن مسجد به اسم مسجد انقلاب نام گرفت چرا که فعالیت‌ها و سخنرانی‌های علیه رژیم از ساعت ۱۰ تا ۱۲ شب در این مسجد انجام می‌شد.

 این مبارز انقلابی با اشاره به محور سخنرانی‌ها در آن ایام اذعان کرد: از سوژه‌های روزنامه‌ها در آن دوران علیه رژیم طاغوت برای فعالیت‌های انقلابی و سخنرانی‌ها بهره گرفته می‌شد.

وی به یکی دیگر از خاطراتش در شهرستان سیاهکل اشاره و تصریح کرد: برای سخنرانی در مراسم ترحیم عده‌ای که در شهرستان سیاهکل مورد حمله قرار گرفته بودند، دعوت شدیم، من و مرحوم‌ جوادزاده از رشت شهادتین را خواندیم و راهی مسجد نیاکو شهرستان سیاهکل شدیم.

حجازی اظهار کرد: در آن مراسم چون جمعیت بسیار بود ساوکیان و شهربانی رژیم جرأت نزدیک شدن را نداشتند.

این مبارز انقلابی در پایان اذعان کرد: مبارزه علیه رژیم و پیروزی انقلاب هر لحظه‌اش خاطرات تلخ و شیرین بسیاری در خود نهفته دارد که بازگویی آن ساعت‌ها طول خواهد کشید امیدواریم همگان در حفظ و حراست از آرمان‌ها و ارزش‌های انقلاب بیش از پیش کوشا باشیم.

پایان پیام/شبستان

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار