کد خبر : 82837
تاریخ انتشار : چهارشنبه 18 آبان 1401- 13: 18

مدیر کل کتابخانه های عمومی گیلان:

بهره برداری از کتابخانه مرکزی رشت را معطل اختلافات بین دستگاهی نکنید

بهره برداری از کتابخانه مرکزی رشت را معطل اختلافات بین دستگاهی نکنید

مدیرکل کتابخانه های عمومی گیلان تاکید کرد: پروژه کتابخانه مرکزی رشت بزرگترین ظرفیت فرهنگی شمال کشور است و نباید درگیر اختلافات بین دستگاهی شود.

به گزارش گیلانستان، یاسر تقوا بعد از ظهر چهارشنبه در جلسه انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان رشت با بیان اینکه با وجود پیشینه غنی فرهنگی در حوزه همکاری های بین بخشی با مجموعه نهاد کتابخانه ها بدترین وضعیت را در کشور داریم، افزود: کتابخانه های عمومی گیلان هیچ بدهی به شهرداری ندارد.

وی اظهار داشت :بر اساس قانون، منابع حاصل از کمیسیون ماده ۱۰۰  به مالک برمی گردد ما هیچ مالکیتی به کتابخانه مرکزی رشت نداریم و هیچوقت مالک نخواهیم شد و فقط بهره بردار هستیم و مدیرکل راه و شهرسازی نیز صراحتا در قالب دو نامه اعلام کرده است این پروژه متعلق به این اداره کل است، اعتبارات و تخلف هم برای ماست که پرداخت می کنیم.

وی ادامه داد: نهاد کتابخانه ها از سال ۸۲ از شهرداری ها طلبکار است؛ نباید مطالبات را فریز کنیم و تکلیف قانونی را انجام ندهیم.

 

وی افزود :نگاهی که در مدیریت درون شهری و استان وجود دارد بر مبنای بده بستان است در صورتی که فرهنگ موضوعی فرابخشی است و اگر شما کمک نکنید وضعیت رشت از این شرایط سخت عبور نمی کند.

مدیرکل کتابخانه های عمومی گیلان بیان کرد:  مرکز استان گیلان در بین مراکز کشور کمترین سرانه فضای مطالعه را داراست درصورتی که با بهره برداری از این پروژه ظرفیت سرانه مطالعه کشور ۴ برابر می شود.

تقوا افزود: کتابخانه مرکزی رشت بزرگترین ظرفیت فرهنگی شمال کشور است چرا معطل گذاشتیم؟ بخاطر اختلافات بین دستگاهی؛ ما حاضریم هر جور که شما بگویید این مشکل را حل کنیم به هر نحوی این مشکل حل شود و این ظرفیت در اختیار مردم قرار بگیرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، گیلان به پیشینه وسیع فرهنگ و هنر و ویژگی هنرمند و نخبه پرور شناخته می‌شود؛ عرصه‌ای که سالهاست به دلیل محرومیت از زیرساخت‌های فرهنگی آماده بهره برداری با مشکلات بسیاری مواجه بوده و گرفتار تصمیمات، ناهماهنگی و اختلاف‌نظرهای میان دستگاهی است.

عملیات احداث کتابخانه مرکزی شهر رشت به عنوان بزرگ‌ترین کتابخانه عمومی شمال کشور با اسکلت بتنی در ۶ طبقه با مساحت هشت هزار و ۲۰۰مترمربع در سال ۱۳۸۳ آغاز شد و فارغ از همه آنچه در این سال‌ها از بازدیدها و وعده‌های مدیران وقت، ساخت آن از سال ۹۸ به طور جدی وارد فاز عملیاتی شد بطوریکه در مرداد ۱۴۰۰ توسط معاون رئیس جمهوری وقت افتتاح شد اما هیچ گاه به بهره برداری نرسید.

با روی کار آمدن دولت سیزدهم بار دیگر مطالبه بهره برداری از این پروژه مطرح شد؛ حال آنکه در پیگیری خبرنگار ایرنا یکی از مسئولان فرهنگی استان که نخواست نامش ذکر شود، گفت: اگرچه پیشرفت فیزیکی این کتابخانه بارز است و عملیات ساخت آن با حضور مقامات رسمی اعلام شد، اما درصد باقیمانده بسیار پیچیده و به دلیل تولیت چندین دستگاه، کار سخت است.

وی اظهار داشت: فضای مطالعه گیلان حدود ۲۷ هزار متر مربع است و فضای استاندارد مطالعه برای هر یکصد نفر، هشت متر مربع است حال آنکه این شاخص برای گیلان به ازای هر یکصد نفر یک متر مربع و در رشت کمتر از نیم متر مربع است اما افتتاح کتابخانه مرکزی رشت با هشت هزار متر مربع ظرفیت عظیمی برای رشد این شاخص در رشت و استان خواهد بود که به دلیل در نظر نگرفتن منفعت مردم از فضای فرهنگی شهر و استان، هنوز به بهره برداری نرسیده است.

این مسئول فرهنگی بیان کرد: کتابخانه مرکزی رشت به اصطلاح افتتاح شد اما هنوز با مشکلات زیادی دسته و پنجه نرم می کند. سالن اجتماعات، سالن های جنبی، محوطه سازی و بزرگترین مشکل عدم اجازه شهرداری برای انشعابات انرژی است و تجهیزات نیز مشکل بزرگ دیگری است که گریبانگیر بهره برداری کامل این پروژه است که فقط با تعامل و همکاری بین دستگاهی مرتفع می شود.

در زمان حاضر در استان گیلان ۸۵ کتابخانه نهادی که دو مورد آن سیار است، وجود دارد، همچنین این استان دارای ۱۹ کتابخانه مشارکتی و یک کتابخانه مستقل است و کتابخانه مرکزی شهر رشت به عنوان بزرگ ترین کتابخانه عمومی شمال کشور با اسکلت بتنی در ۶ طبقه با مساحت بیش از هشت هزار مترمربع، دارای بخش های مختلفی چون سالن آمفی تاتر، سالن های جلسات، مخزن کتاب، سالن های مطالعه مجزا ویژه آقایان و خانم ها، بخش ویژه گویا و بریل ویژه نابینایان، کتب مرجع، امانت، بخش ویژه و مستقل مادر و کودک و دیگر بخش های استاندارد کتابخانه ای است که عملیات احداث این پروژه از سال ۱۳۸۳ آغاز شد و تا کنون به ۹۱ درصد پیشرفت فیزیکی رسیده است.

انتهای پیام/

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار