کد خبر : 2884
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۹

بیشترین سهم در رد صلاحیت‌های گیلان به چه مواردی اختصاص داشت؟

بیشترین سهم در رد صلاحیت‌های گیلان به چه مواردی اختصاص داشت؟

سخنگوی هیئت نظارت بر انتخابات شورای نگهبان در گیلان گفت: مسائل مالی، فساد اقتصادی و اخلاقی و پایبند نبودن به مبانی اسلامی بیشترین موارد رد صلاحیت‌ها بوده است.

به گزارش درگیلان، احمد قنبریان در گفت‌وگویی با تاکید بر اینکه رعایت حق‌الناس در بررسی صلاحیت‌ها اهتمام جدی هیئت نظارت است اظهار کرد: طبق قانون احراز صلاحیت وظیفه هیئت‌های اجرایی و هیئت‌های نظارت است.

وی توصیه و رهنمودهای مقام معظم رهبری را مؤید اصل مذکور عنوان کرد و افزود: هیئت نظارت در بررسی احراز صلاحیت‌ها با استعلام از مراجع 4گانه و تحقیقات و بررسی‌های محلی بیشترین بهره‌برداری را انجام داده و تلاش کرده، حق‌الناس در بررسی صلاحیت‌ها رعایت شود.

قنبریان با بیان اینکه هیئت‌های نظارت توصیه مقام معظم رهبری مبنی بر سماحت در بررسی صلاحیت‌ها را مورد توجه قرار دادند، تصریح کرد: به لطف خداوند هیئت‌های نظارت تلاش کردند نخست آن‌که اصل احراز صلاحیت‌ها را رعایت کرده و دوم اینکه در احراز صلاحیت‌ها طبق رهنمودهای مقام معظم رهبری؛ «آنچه که موجب صلاحیت است، یک‌قدری سطح آن را با سماحت‌تر نگاه کنند» را پیش روی خود قرار دهند البته جدیت، قاطعیت و اهتمام در این فرآیند نیز مورد توجه قرار گرفته است.

*مسائل مالی بیشترین موارد رد صلاحیت‌شدگان گیلان

عضو هیئت نظارت بر انتخابات شورای نگهبان در گیلان، مسائل مالی و اخلاقی را بیشترین موارد رد صلاحیت‌ها خواند و بیان کرد: براساس تجزیه و تحلیل و بررسی دلیل رد صلاحیت‌شدگان مسائل مالی، فساد اقتصادی و اخلاقی و همچنین پایبند نبودن به مبانی اسلامی دارای بیشترین سهم در رد صلاحیت‌هاست.

وی استعلام از مراجع 4گانه مبنی بر وابستگی به گروه‌ها و احزاب منحله، مواضع سیاسی و ارتباط با فتنه سال 88 و همچنین ارائه نکردن مدرک تحصیلی معتبر را به ترتیب از دیگر دلیل‌های رد صلاحیت‌ها عنوان کرد.

قنبریان متذکر شد: تعداد قابل توجهی از نامزدها به دلیل عدم شناخت و آشنایی نسبت به آنها یا محرز نشدن شرایط مندرج در ماده 28 با عدم احراز صلاحیت مواجه شدند.

*وجود تمام گرایش‌های سیاسی در نامزدهای احراز صلاحیت شده

سخنگوی هیئت نظارت بر انتخابات شورای نگهبان در گیلان به وجود نمایندگان تمام افکار و گرایش‌های سیاسی احراز صلاحیت شده، اشاره کرد و گفت: در بررسی صلاحیت‌ها صرف گرایش سیاسی و تقسیم‌بندی‌های موجود ملاک قرار نمی‌گیرد به‌طوری که به اذعان برخی از سران این گرایش‌ها در بین موجودین، نمایندگان گرایش‌ها و تفکرهای سیاسی مختلف وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه طبق قانون امکان رسیدگی به اعتراض و شکایت نامزدهای رد صلاحیت شده وجود دارد، خاطرنشان کرد: با توجه به تعداد داوطلبان و زمان کوتاه بررسی ممکن است خطا و اشتباهی حتی با درصد پایین اتفاق افتاده باشد که در مراحل بعدی قابل پیگیری است.

قنبریان یادآور شد: افرادی که در مرحله اظهارنظر هیئت نظارت استانی و مرکزی صلاحیت آنها احراز نشده است می‌توانند اعتراض خود را برای بررسی دوباره توسط شورای نگهبان ارائه کنند.

این مسئول، با بیان اینکه هیئت‌های نظارت استانی به نیابت از شورای نگهبان شکایت نامزدها را دریافت می‌کنند، اظهار کرد: 27 تا 29 دی ماه جاری با توجه به جدول زمان‌بندی مهلت ارائه شکایت از طرف نامزدهای رد صلاحیت شده است.

عضو هیئت نظارت بر انتخابات شورای نگهبان در گیلان اضافه کرد: داوطلبان معترض به نتیجه صلاحیت خود باید با مراجعه به هیئت نظارت استان مستقر در استانداری گیلان شکایت و اعتراض خود را در فرم‌های ویژه نوشته و مستندات لازم را ارائه کنند تا شکایت برای بررسی و اظهارنظر به شورای نگهبان ارسال شود.

وی با تاکید براینکه رد صلاحیت‌شدگان آدم‌های بدی نیستند، بیان کرد: همان‌طور که مقام معظم رهبری فرمودند؛ «اینهایی که رد صلاحیت می‌شوند لزوما آدم‌های بی‌صلاحیتی نیستند. این‌طور برداشت نشود که حالا چون فلانی در انتخابات رد صلاحیت شده پس دیگر به کلی از صلاحیت ساقط است، نه. طبق قانون نمی‌توانند به عنوان نامزد شرکت کنند اما ممکن است صلاحیت‌های بسیار دیگری داشته باشند» بنابراین نوع نگاه‌ها و قضاوت‌ها در مورد این افراد در فعالیت‌های جاری روزمره و کاری، نباید تحت تاثیر این نتایج باشد./فارس

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار