کد خبر : 44006
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۷

جلسه نشست توسعه سازمان برنامه‌وبودجه گیلان؛

تأکید بر کارکرد اقتصادی طبقه خلاق/نتیجه تغییر شهردار انگشت نما شدن رشت در وزارت کشور

تأکید بر کارکرد اقتصادی طبقه خلاق/نتیجه تغییر شهردار انگشت نما شدن رشت در وزارت کشور

در جلسه نشست توسعه سازمان برنامه‌وبودجه گیلان با تأکید بر کارکرد اقتصادی طبقه خلاق و انجام تبلیغات محیطی به‌منظور معرفی بهتر و بیشتر این برند تأکید شد.

به گزارش گیلانستان پژوهشگر حوزه شهری ظهر امروز در پنجاه و دومین نشست توسعه سازمان برنامه‌وبودجه گیلان با موضوع «تحقق رویکرد شهر خلاق گذر از کمیت به کیفیت در شهرها» در سالن اجتماعات این سازمان اظهار کرد: در سال‌های گذشته در نظام برنامه‌ریزی اقدامات جدیدی با رویکردهای متفاوت و کیفی‌تر پیرامون شهرها مطرح شد.

امین مسعودی به یکی از رویکردهای جدید در نظام شهری اشاره کرد و گفت: یکی از این رویکردها عنوان شهر خلاق بود و به‌طورکلی به دنبال خلاقیتی است که در تمامی آحاد شهری که به نحوی زمینه‌ساز اتفاقات شهری هستند و یا اتفاقات شهری بر روی روند حرکت آنان تأثیرگذار است.

وی با بیان اینکه شهر خلاق از نظریات نوپا در مبحث برنامه‌ریزی شهری است، تصریح کرد: واژه شهر خلاق به یک موتور محرک مدنی در شهرها تبدیل‌شده است و شهرها در ذات خود پتانسیل‌هایی دارند که بنا به دلایلی مغفول مانده و در قالب شهر خلاق این پتانسیل‌ها موردتوجه قرار می‌گیرد.

خلاقیت تولید از هیچ‌چیز است

پژوهشگر حوزه شهری با اشاره به اینکه خلاقیت، تولید از هیچ‌چیز و یا راه‌اندازی چیزی که وجود دارد اما بالفعل نشده است، بیان کرد: شاخصه و معیارهای مختلفی برای این موضوع وجود دارد و جغرافیای خلاقیت شامل چهار زمینه است که نخستین آن زمینه‌ها، فرآیندی است که این خلاقیت باید طی کند است.

مسعودی با بیان اینکه خلاقیت شهری به‌عنوان یک چتر است، گفت: این چتر موارد متعددی با عناوینی ازجمله طبقه خلاق را در برمی‌گیرد که در این طبقه هنرمندان، دانشمندان در آن جایگاه ویژه‌ای دارند.

وی با تأکید به کارکرد اقتصادی طبقه خلاق افزود: این طبقه در اقتصاد و ایجاد شهر خلاق نقش مؤثری دارند و عنوان شهر خلاق راهکاری برای افزایش بازدیدکنندگان از شهرها است.

پژوهشگر حوزه شهری به محیط خلاق به‌عنوان یکی از مزیت‌های ایجاد صنایع خلاق اشاره کرد و گفت: رشت یک شهر خلاق در بخش خوراک بر اساس شاخص‌هایی است که توسط یونسکو مطرح شده است.

سلب عنوان شهر خلاق خوراک یونسکو از رشت!

وی با بیان اینکه چهار شهر ایران در حوزه شهر خلاق یونسکو مشغول فعالیت هستند، تصریح: اصفهان، رشت، سنندج و بندرعباس چهار شهر خلاق در ابعادی ازجمله خوراک، موسیقی و غیره در یونسکو هستند که اخیراً مباحثی پیرامون سلب عنوان شهر خلاق خوراک از رشت توسط یونسکو مطرح شده است.

پژوهشگر حوزه شهری با اشاره به نقش شهرداری رشت در تقویت هر چه‌بهتر عنوان شهر خلاق خوراک افزود: در حال حاضر در سایت شهرداری رشت درباره عنوان شهر خلاق خوراک فقط یک پوستر وجود دارد و این در حالی است که باید این برند از طریق تبلیغات محیطی به شهروندان و علاقه‌مندان اطلاع‌رسانی شود.

مسعودی عدم بازگشت سرمایه را اصلی‌ترین مانع در جذب و پرورش استعدادهای خلاق در شهرها دانست و بیان کرد: زیرساخت‌های شهری زمینه‌ساز تقویت بسترها در حوزه شهرهای خلاق است و از تجارب بین‌المللی می‌توانیم برای شهر رشت نیز کمک بگیریم.

انگشت نما شدن شهر رشت در وزارت کشور

شهردار رشت نیز در این جلسه با اشاره به انتخاب رشت به‌عنوان شهر خلاق خوراک یونسکو از سال ۲۰۱۵ اظهار کرد: متأسفانه برای این عنوان در رشت اقدامات خوبی انجام نشده و فقط به انجام چند سفر خارجی پیرامون این عنوان اکتفا شده و این در حالی است که در شهر یانگ جوی چین که این برند را کمی دیرتر از رشت کسب کرد اتفاقاتی رقم خورده که بسیار حائز اهمیت و توجه است.

 ناصر حاج محمدی با انتقاد از اینکه برگزاری سمینار، فستیوال‌ها و غیره با محوریت عنوان رشت شهر خلاق خوراک مورد بی‌توجهی بوده است، افزود: اخیراً شهرداری رشت میزبان نمایندگانی از شهر یانگ جوی چین بود و در این نشست پیرامون اتفاقاتی که پس از کسب عنوان شهر خلاق در آن شهر رقم خورد توضیحاتی داده شد.

 وی با بیان اینکه پس از کسب این عنوان هرساله هشت فستیوال برگزار شد، تصریح کرد: دولت آن کشور نیز در حمایت از این عنوان فضای مناسب به‌منظور کسب‌وکار را در اختیار بسیاری از سرآشپزان توانمند قرار داد تا بتوانند نسبت به توسعه صنعت غذایی و جذب گردشگر با این محوریت اقدام کنند.

 شهردار رشت با اشاره به اینکه پس از کسب این عنوان مسیرهای هوایی فراوانی به‌منظور سهولت در ورود گردشگران به شهر یانگ جو ایجاد شده گفت: در شهر یانگ جو بیش از دویست هتل پنج ستاره طی این مدت احداث‌شده است اما شهر رشت حتی زیرساخت‌های لازم را نیز دراین‌باره ندارد.

حاج محمدی با ابراز گلایه از فقدان زیرساخت‌های مناسب به‌منظور ماندگاری گردشگران در رشت بیان کرد: اگر قرار باشد هتلی در رشت احداث شود حدود ۱۵ سال به طول می‌انجامد و در حالی که در یانگ جوی چین این اقدام ۶ ماهه انجام می‌شود و نماینده یانگ جو که در حال صحبت پیرامون شهر خلاق یانگ جو برای شهرداری بود گفت رشت مانند یکی از روستاهای شهر ما است.

شهردار رشت با اشاره به اینکه رشت در مقایسه با شهرهای هم‌طراز خودش در جایگاه پایین‌تری به لحاظ برخی از زیرساخت‌ها قرار دارد، تصریح کرد: در  شهر رشت همچنان درگیر مشکلاتی ازجمله آسفالت و غیره هستیم و بنده نیز حدود پنج ماه است که به‌عنوان شهردار انتخاب‌شده‌ام و رشت سال‌هاست که با این مشکلات مواجه است.

مشکل رشت زیرساختی است

حاج محمدی با بیان اینکه طی ۳۵ سال زباله را در زیباترین نقطه شهر رشت سرازیر کرده‌اند، افزود: مشکل رشت زیرساختی است و برازنده این شهر نیست که با حضور چهره‌هایی همچون نوبخت در بدنه دولت، شهر رشت با چنین وضعیت ناگواری در بخش رودخانه‌ها و سراوان مواجه باشد.

وی با انتقاد از وضعیت حمل‌ونقل در رشت تصریح کرد: شهر خلاق زیرساخت می‌خواهد و نخستین زیرساخت آن فکر خوب است و باید بارها دراین‌باره جلساتی با حضور اندیشمندان و فعالان این حوزه به‌منظور کسب نتایج بهتر برگزار شود.

شهردار رشت با تأکید بر اینکه نباید تمامی مشکلات را به روی شانه‌های شهرداری گذاشت، بیان کرد: با تغییر مداوم شهرداران مشکلی حل نمی‌شود و نتیجه‌اش انگشت‌نما شدن شهر رشت در وزارت کشور است.

وی با اشاره به اینکه ۴۰ برنامه بلندمدت برای رشت برنامه‌ریزی کرده‌ایم، افزود: اگر شهرداری رشت به‌درستی عمل کند مردم نیز اطمینان می‌کنند و زمانی که چرخ توسعه به حرکت بیاید هیچ‌کسی نمی‌تواند جلوی آن را بگیرد.

شهردار رشت با اشاره به ارسال لایحه‌ای به شورا بابت سرمایه‌گذاری و اجرای یک پروژه بزرگ گفت: برخی از اعضای شورا به‌گونه‌ای با این لایحه برخورد کردند که گویا ظلم به عالم شده است و سخنرانی یک نفر از اعضای شورا در اینستاگرام موجب تعجب من شد.

حاج محمدی با تأکید بر اجرایی کردن تراموای رشت بیان کرد: برخی در مواجهه با پروژه‌های عمرانی فقط مخالفت می‌کنند و معتقدم باید برای رشت برنامه‌های طولانی‌مدت و هدفمند تدوین کنیم.

وی با انتقاد از وضعیت طرح جامع رشت گفت: پیش از تصویب این طرح در رشت شاهد احداث ساختمان‌های ۶ طبقه بودیم اما در طرح جامع رشت سقف آپارتمان‌ها در رشت را چهار طبقه در نظر گرفته‌اند و در تأیید این موضوع معتقدند که زمین رشت سست است.

شهردار رشت با بیان اینکه بر روی پسماند سراوان تمرکز کرده‌ایم، گفت: مطمئن باشید این مشکل را برطرف می‌کنم و با تمهیدات و اعتباراتی که برای نخستین بار به پسماند سراوان تعلق گرفته به‌زودی شاهد اقدامات خوبی دراین‌باره هستیم.

حاج محمدی با ابراز گلایه از خرید گل و گیاه موردنیاز رشت از شهر قم افزود: در شرایط اقلیمی مناسب رشت نباید این کار با هزینه هنگفت رقم بخورد و به‌زودی با دستوراتی که به سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری رشت داده شد اقدامات خوبی دراین‌باره رقم می‌خورد.

وی با اشاره به اینکه برخی برای زدن مجموعه شهرداری و شهردار رشت به دنبال مدل مو و ریش هستند، بیان کرد: انتظار داریم مردم رشت مطالبه گر باشند و برای رفع مشکلات نیازمند همدلی و همراهی تمامی مسؤولان هستیم.

انتهای پیام/فارس

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار