کد خبر : 42073
تاریخ انتشار : یکشنبه 31 شهریور 1398- 28: 18

مدیرکل میراث فرهنگی گیلان:

تأیید علَم‌های چهارگانه ماسوله از سوی هیات داوران شورای ملی ثبت

تأیید علَم‌های چهارگانه ماسوله از سوی هیات داوران شورای ملی ثبت

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان گفت: علَم‌های چهارگانه ماسوله در راستای حفظ و صیانت از میراث فرهنگی مورد تأیید هیات داوران شورای ملی ثبت قرار گرفت.

به گزارش گیلانستان شهرود امیر انتخابی در این باره اظهار کرد: در راستای حفظ و صیانت از میراث فرهنگی علَم‌های چهارگانه ماسوله از سوی هیات داوران شورای ملی ثبت تأیید شد.

امیر انتخابی با اشاره به قدمت ۸۰۰ ساله مراسم تاریخی مذهبی علم‌بندی در ماسوله، گفت: این مراسم همزمان با شب هفتم ماه محرم و با حضور مسافران و گردشگران داخلی و خارجی برگزار می شود.

وی ادامه داد: در این شب در اکثر خانه‌های ماسوله برای دادن نذری امام حسین(ع) باز است و از عزاداران و عاشقان اهل بیت(ع) با چای دارچین محلی، شیر داغ و کلوچه‌های محلی پذیرایی و زیر پای عزاداران گوسفند قربانی می‌کنند.

امیر انتخابی با اشاره به اینکه با توجه به اینکه مراسم علم بندی ماسوله در ماه محرم از عهد صفویان آغاز و تاکنون نیز استمرار داشته علاوه بر جنبه‌های اجتماعی جنبه فردی مهمی در زندگی اهالی ماسوله داشته است، ادامه داد: ثبت علم‌های محلات کشه سر، اسدمحله، مسجدبر، خانه بر می تواند اهمیت این میراث معنوی را دوچندان کند.

وی با بیان اینکه از این میان علم کشه سر با قدمت صفوی و دارای جنس ورشو و نقره سرآمد علم‌های دیگر است، افزود: تکنیک ساخت علم‌ها از یک اصول پیروی کرده و ساختاری شبیه به هم دارند.

انتهای پیام/مهر

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار