کد خبر : 61108
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۸

به بهانه روز رشت؛

تاملی بر وضعیت صنایع نساجی کلانشهر رشت!

تاملی بر وضعیت صنایع نساجی کلانشهر رشت!

.

به گزارش سرویس یادداشت گیلانستان، بهمن ابراهیمیان از فعالان رسانه‌ای و سیاسی گیلان در یادداشتی نوشت:

اگه با مدیران صنایع نساجی رشت (مثل ایران پوپلین، ایران برک، پوشش و …) صحبتی بشه، همشون یکی از مشکلات اصلی صنعتشون رو کمبود سرمایه در گردش و منابع ارزی عنوان می کنند که البته سخن درستی هست.

یعنی به دلیل عدم صنعتی_سازی و ناتوانی در خلق مزیت رقابتی در این صنعت و شکل گیری چرخه های معیوب و گردابه های پیچیدگی مرکب این مشکلات ایجاد شده.

موفقیت در بازار نساجی بدون صنعتی سازی میسر نخواهد بود . صنعتی سازی نساجی در ایران هم باید در مواد اولیه صورت بگیره و هم در ماشین الات و تجهیزات و هم در الگو و style و طراحی و بازار پایین دست.

بازار پایین دست به معنی تمامی کسانی که مصرف کننده ی نهایی محصولات نساجی هستند اعم از پوشاک، پتو و پرده، مبلمان و صندلی خودرو و نظایر آن.

در اینجا باید بازارسازی صورت بگیره، باید صنعت پوشاک کشور توانایی تولید پوشاک در رقابت با تولیدکنندگان ترکیه ای و کره ای و چینی را داشته باشه و همینطور صنعت بالادست یعنی پلی اکریل و بالادست پلی اکریل که صنعایع پایین دست پتروشیمی هستند همگی در یک زنجیره مشترک ارتقا پیدا کنند.

اینکه پتروشیمی های ایرانی گاز را تبدیل به اتانول و.. صادر کنند و نساجی ما برای مواد اولیه خود به سراغ وارادات بره به معنی از بین بردن مزیت صنعتی ماست و اینکه تجهیزات و ماشین آلات نساجی به صورت پراکنده و متکثر از کشورهای مختلف وارد بشن باز هم به معنی ویرانی صنعت نساجی هست.

پس کلیت صنعت نساجی ایران باید هم در بالادست هم در پایین دست به معنی تولیدکنندگان و هم در تجهیزات توانمند بشن و
تنها در این صورت هست که صنعت نساجی به رقابت پذیری پایدار میرسه.

تا زمانی سیاستگذاری معیوب بازتولید متانول و اوره آمونیاک و ال پی جی در بالا دست و صادرات و فروش آن به کشورهای چین و هند و امثالهم ادامه داشته باشه صنعت نساجی در مواد اولیه با مشکل مواجه هستند و تا زمانی که تجهیزات متکثر و متنوع مورد استفاده در صنعت پتروشیمی ژنریک سازی و مشترک سازی نشوند صنعت نساجی اقتصادی نمیشه و همینطور تا زمانی که تولیدکنندگان پوشاک ما از نظر استایل و کیفیت و راندمان ارتقا پیدا نکنه و بازارهای منطقه ای را هدفگذاری نکنه وضعیت صنعت نساجی ارتقا پیدا نمیکنه.

انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار