کد خبر : 37515
تاریخ انتشار : شنبه 18 خرداد 1398- 53: 19

وقتی مهمان حرمت صاحب‌خانه را نگه نمی‌دارد

تبدیل شدن “تالش” به محل عیاشی و بی بندوباری گردشگران و باز هم بیخیالی متولیان فرهنگی!+ تصاویر

تبدیل شدن “تالش” به محل عیاشی و بی بندوباری گردشگران و باز هم بیخیالی متولیان فرهنگی!+ تصاویر

متأسفانه برخی از گردشگران در تالش گویی نگاهی دیگر به این تورها داشته و این شهرستان را به عرصه‌ای برای خالی کردن عقده‌های درونی خود تبدیل کرده‌اند.

به گزارش گیلانستان، استان سرسبز و همیشه‌بهاری گیلان به دلیل داشتن آب و هوایی خوش و منحصربه‌فرد و پاک و نیز داشتن توأمان کوه و دریا و جنگل و طبیعتی نایاب و دست‌نخورده همواره موردتوجه مردم عزیز کشورمان بوده و در تعطیلات عید نوروز، تابستان و دیگر روزهای سال شاهد حضور گسترده گردشگران داخلی و خارجی است.

یکی از مناطقی که همیشه موردتوجه گردشگران بوده، شهرستان سرسبز تالش و به‌خصوص منطقه سوباتان این شهرستان است، سوباتان منطقه‌ای ییلاقی در فاصله ۲۲ کیلومتری شهر لیسار تالش، واقع‌شده است، این منطقه علاوه بر زیبایی و طبیعت بکر، دارای قدمت کهنی بوده که کشف چندین گور چند هزارساله، ازجمله یافته‌های باستان شناسی در این منطقه اثباتی بر این تاریخ و قدمت کهن است.

دلیل اینکه این منطقه به سوباتان معروف شده این است که این منطقه پوششی مملو از گیاه گلپر است، در زبان محلی به گلپر، سو گفته می‌شود و وتون نیز به معنی روییدن است، بنابراین این منطقه با نام سوباتان و به معنی محل رویش گلپر شناخته می‌شود.

چشم‌اندازها و منظره‌های زیبا در کنار آب و هوایی خنک و مطبوع، در روزهای داغ فصل تابستان موجب حضور گردشگران زیادی در این منطقه شده است.

ازجمله جاذبه‌های دیدنی این منطقه زیبا از استان سرسبز گیلان غار گنج‌خانه، آبشار ورزان، چشمه باتمان بلاق، آبشار ماهار، گودال سنگی، دشت گل‌های شقایق، دره‌های زیبا و سرسبز و بسیاری از چشم‌انداز زیبای دیگر است.

خبر خوب اینکه سال‌هاست که شاهد حضور تعداد زیادی از تورهای گردشگری در این منطقه از استان همیشه‌سبز گیلان هستیم، اما خبر بد اینکه عدم داشتن برنامه و مدیریت از سوی مسؤولان شهرستانی و مدیران این تورها موجب بروز رفتارهایی از سوی این گردشگران شده که اعتراضات و ناراحتی مردم ولایتمدار تالش و بازتاب‌هایی در بین فعالان سیاسی و فرهنگی تالش به همراه داشته است.

صفا و مهمان‌نوازی مردمان تالش از دیرباز همچون دشت‌های شقایق و ییلاقات زیبایش، شهره عام و خاص بوده، ساحل، جنگل و دشت‌های زیبای تالش با چاشنی مهمان‌نوازی مردمان این دیار بهانه خوبی است برای سفر به تالش بزرگ.

بی‌شک حضور گردشگران و علاقه‌مندان به طبیعت در شهرستان فرصت باارزشی برای نمایش فرهنگ غنی و کهن تالش و توسعه صنعت گردشگری است اما نباید به این صنعت تنها به چشم رونق اقتصادی نگریست و از این فرصت  برای معرفی این دیار کهن و تاریخی و  اثر گزاری عمیق فرهنگی استفاده کرد.

گیلان همواره به مهمان‌نوازی شهره بوده و یکی از دلایل حضور بیشتر گردشگران در این استان بزرگ و بکر همین سخاوت و گشاده‌دستی مردمش بوده اما متأسفانه برخی از گردشگران در تالش گویی نگاهی دیگر به این تورها داشته و این شهرستان را به عرصه‌ای برای خالی کردن عقده‌های درونی خود تبدیل کرده‌اند، گرچه گفتن این جملات سخت است اما آنچه عیان است را نمی‌توان در پسِ لغات پنهان کرد و واژه‌ها را جابجا.

در سرزمینی که هنوز مادران کهنه سالش رخ از نامحرم می‌پوشانند و نجابت و حیا را معنا می‌کنند، زیبنده نیست که عده‌ای گردشگر، در تعطیلات خود، طبیعت را چونان خانه خود ببینند و آتش روشن کردن بر روی دشت و چمن و جنگل که هیچ، پوشی مانند منزل در مناطق گردشگری داشته باشند و هویت و فرهنگ غنی تالش را به بازی بگیرند.

متأسفانه بارها شاهد توهین و تیکه پرانی افرادی که در قالب این تورها به تالش سفر می‌کنند به ارزش‌ها و اعتقادات مردم منطقه بوده‌ایم و این امر موجب ناراحتی بسیاری از مردم ولایتمدار و انقلابیون تالش شده است.

برخی رفتارها و حرمت‌شکنی‌ها توسط گردشگران تناسبی بافرهنگ مردمان تالش ندارد و اگر نیک بنگریم بی‌حرمتی به مردمان تالش است، لذت بردن و خوش‌گذرانی مسافرین قطعاً موجب خوشحالی مردم شهرستان خواهد شد، اما مرز است بین بی‌بندوباری و شادی.

اکنون‌که در نزدیکی فصل گردشگری و تعطیلات تابستان نیز قرار داریم حضور گردشگران بیشتری را در استان شاهد خواهیم بود و باید با برنامه‌ای مدون از حضور گردشگران استفاده کنیم و مسؤولان مربوطه نیز باید ضمن احترام و فراهم کردن لوازم آسایش مهمانان داخلی و خارجی به آن‌ها دیکته کنند که علاوه بر احترام به طبیعت به مردم و قوانین صاحب‌خانه احترام گذاشته و از بروز برخی رفتارهای نادرست اجتناب کنند.

نگذاریم تالش و استان گیلان به محلی برای بی‌بندوباری و حیاط‌خلوتی برای رفتارهای ناپسند فرهنگی از سوی برخی گردشگران تبدیل شود، ارزش‌ها، فرهنگ، چهره و نام تالش را همچون پدرانمان زیبا نگه‌داریم.

قطعاً نگاه امنیتی و انتظامی به این موضوعات نیز شکل زیبایی ندارد و شایسته مردم تالش  و گردشگران نیست، اما لازم است متولیان این تورها ویژگی‌های فرهنگی و ارزش‌های حاکم بر این سرزمین بزرگ را نیز به گردشگران عزیز معرفی کنند تا شاهد صحنه‌های زشتی در این استان زیبا نباشیم.

انتهای پیام/ فارس

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار