کد خبر : 83822
تاریخ انتشار : سه شنبه ۸ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۲

تدوین اساسنامه موزه هنرهای معاصر گیلان/ مرمت مریضخانه بلدیه آغاز می شود؟

تدوین اساسنامه موزه هنرهای معاصر گیلان/ مرمت مریضخانه بلدیه آغاز می شود؟

ایجاد موزه هنرهای معاصر در گیلان با خرید ۴۴ تابلو از هنرمندان شاخص گیلان در سال ۱۳۵۶ کلید خورد و قرار بود عمارت بلدیه به‌عنوان موزه تغییرکاربری یابد. اما هنوز این موزه احداث نشده و قرار است مریضخانه بلدیه به این امر اختصاص یابد.

به گزارش گیلانستان به نقل از شبستان، حبیب محمدی، بهمن محصص، اردشیر محصص، جلیل ضیاء پور، عبدالرضا دریابیگی، فریده لاشایی، حسین محجوبی و آیدین آغداشلو تنها برخی از هنرمندان عرصه نقاشی و هنرهای تجسمی گیلان هستند که برخی از آنها رخ بر نقاب خاک کشیدند. گیلان زادگاه هنرمندان زیادی است و از ۳۸ هنرمند بارز هنرهای تجسمی کشور، ۲۲ نفر از آنها گیلانی بودند.

 

 

 

همانطور که بارها در رسانه ها نوشته شده، از سال ۱۳۵۶، قرار بود موزه هنرهای معاصر در عمارت تاریخی بلدیه رشت تشکیل شود و به همین منظور نیز ۴۴ تابلوی نقاشی از نقاشان بنام گیلانی خریداری شده بود. اما در تمام این ۴۵سال، با وجود وعده های مکرر مسئولان، ایجاد موزه هنرهای معاصر و بازگرداندن آثار نقاشی هنرمندان از پایتخت به گیلان، سرانجامی نداشته است.

 

 

 

استاد حسین محجوبی(متولد ۱۳۰۹ لاهیجان)، یکی از هنرمندانی است که تابلوهایش خریداری شده و خود او در تمام این سالها همچنان پیگیر ایجاد این موزه هنرهای معاصر است و بارها در مصاحبه های خود گفته” نگران است که عمرش کفاف ندهد و راه اندازی این موزه را نبیند.” همانطور که عبدالرضا دریابیگی ندید.

 

 

 

 

 

سال ۱۳۹۹، مدیرکل وقت میراث فرهنگی گیلان، در جمع اعضای شورای شهر از تفاهم نامه ای با میریت شهرداری خبر داد که طی آن قرار است عمارت بلدیه« موزه مردم شناسی» شود و عمارت استانداری سابق تبدیل به «موزه صنایع دستی». همان زمان، رسانه ها یادآور شدند که وعده ۴۳ساله ایجاد موزه هنرهای معاصر چه می شود؟! و رضا رسولی یکی از اعضای شورایی که وعده های فرهنگی و انجام نشده اش، مسبوق به سابقه است، گفته بود طبقه دوم استانداری سابق را تبدیل به موزه هنرهای معاصر می کنیم و طبقه اول موزه صنایع دستی. وعده ای که هنوز گام‌های نخست آن یعنی تخلیه ساختمان و آغاز عملیات مرمت شروع نشده است.

 

 

 

احسان آقایی، رئیس موزه هنرهای معاصر تهران، آبان‌ماه ۹۸ در آئین گشایش نمایشگاه “گونتر اوکر” هنرمند آلمانی با عنوان “کرنش به حافظ در رشت” با خوانش این مصرع از شعر حافظ « سینه مالامال درد است ای دریغا مرهمی» از فقدان یک موزه و گالری مناسب برای هنرهای تجسمی در گیلان به‌عنوان مهد نوگرایی در هنر ابراز تاسف کرده بود. اسفندماه سال گذشته، حواشی اجرای هنری بر فراز حوض روغن در موزه هنرهای معاصر تهران، موجب تغییر آقایی شد. حالا  احسان آقایی- که از او به عنوان رئیس اسبق موزه هنرهای معاصر تهران یاد می شود- ضمن رایزنی با مدیریت شهری، درصدد است موزه هنرهای معاصر را در گیلان راه انداز کند. طی بازدید و دیداری که اخیرا مدیریت شهرداری رشت از موزه هنرهای معاصر داشته، ایجاد این موزه نیز به ظاهر جدی‌تر گرفته می‌شود. و حالا خبر رسیده اساسنامه ایجاد موزه هنرهای معاصر گیلان و نحوه اداره آن در مجموعه شهرداری رشت در دست بررسی است. اساسنامه‌ای که می‌باید پس از تهیه طرح پیشنهادی در شهرداری، توسط کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر رشت بررسی و در نهایت به تصویب اعضای شورا در یک جلسه رسمی برسد.

 

 

 

اما از آنجا که تصویب سریع چنین رویدادهای فرهنگی خوشی در  شورای شهر مسبوق به سابقه است، باید دید به مرحله اجرا رسیدن آن چندسال کش دار می‌شود!

 

 

 

 

 

همانطور که می‌دانیم، ایجاد موزه بلدیه در عمارت بلدیه و ایجاد موزه مشروطه در عمارت نخستین شهردار رشت، چندسالی است وعده داده می‌شود و پیش مقدمه آن مرمت بناهای یادشده است که با کندی پیش می‌رود. حالا قرار است موزه هنرهای معاصر در ساختمان تاریخی «مریضخانه بلدیه» ایجاد شود. اثر هنری که موسیو دیمیتری یونانی الاصل در ابتدای خیابان سعدی از خود بجای گذاشت. این ساختمان در حال حاضر بعنوان ساختمان اداری سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری رشت کاربری دارد و می‌باید ابتدا بخش اداری آن تخلیه و سپس مرمت بنا آغاز شود.

 

 

 

اگرچه سال پیش، گمانه‌زنی‌های فنی و میراثی برای تکمیل مرمت در این بنا انجام شده بود، ولی هنوز مرمت این بنا کلید نخورده است. کلنگ احداث مریضخانه بلدیه در مرکز شهر رشت در سال ۱۳۰۸ به زمین زده شد. این بیمارستان  با معماری نئو کلاسیک اروپایی، امروز جزو بناهای میراثی مرکز شهر رشت محسوب می‌شود و سازنده آن،«موسیو دیمیتری کلتزک» از ارامنه مقیم انزلی بود. دیمیتری گراندهتل انزلی را هم ساخته بود که پس از انقلاب مصادره شد.

 

 

 

این عمارت ۱۰ سال مریضخانه بلدیه بود و در سال ۱۳۱۸ تا دهه ۱۳۴۰ به عنوان ساختمان اداری فرمانداری رشت تغییرکاربری یافت. در سال‌های یاد شده تغییراتی در بالکن اتاق مدیریت و پنجره ها ایجاد شد. سپس عمارت به شهرداری برگردانده و سال‌ها بعنوان ساختمان اداری شماره ۲ شهرداری استفاده می‌شد. در زلزله ۳۱ خرداد رودبار و منجیل، این عمارت نیز آسیب جدی دید و بالکن و بخش‌هایی از طبقه سوم فرو ریخت.با مرمت دوباره، این ساختمان تاریخی بعنوان ساختمان اداری سازمان فرهنگی شهرداری همچنان بعنوان اداره کاربری دارد. طبقه همکف این بنا، واحدهای تجاری است که همچون بخش اداری می‌باید پیش از آغاز عملیات مرمت تخلیه شود.

 

 

 

اگرچه مطالعات مرمت این بنای شاخص مرکز رشت به اتمام رسیده اما باید دید اعتبار لازم برای مرمت آن هم تخصیص می یابد! تا پس از آن رئیس اسبق موزه هنرهای معاصر تهران به وعده خود عمل کرده و بالاخره ۴۴تابلوی نقاشی هنرمندان گیلانی به زادگاهشان بازمی گردد؟

انتهای پیام/

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار