کد خبر : 72879
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۳ آذر ۱۴۰۰ - ۷:۲۴

تولید ۶۰ درصد از جوجه بوقلمون کشور در گیلان

تولید ۶۰ درصد از جوجه بوقلمون کشور در گیلان

طبق گفته مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان، این استان با پرورش ۹۳ هزار و ۲۰۰ قطعه جوجه بوقلمون، تولیدکننده ۶۰ درصد از جوجه بوقلمون در کشور است.

به گزارش گیلانستان،  گوشت بوقلمون با توجه به قیمت آن نسبت به گوشت قرمز و در کنار اینکه به دلیل بافت ویژه ای که دارد هنگام طبخ حجم خود را از دست نمی دهد دارای خواص بسیار مفیدی برای بدن انسان است.

خواص گوشت بوقلمون

گوشت بوقلمون تیره معمولاً حاوی ویتامین و مواد معدنی بیشتری نسبت به بوقلمون سفید است، اما چربی و کالری بیشتری دارد و بوقلمون‌های علفزارها به طور معمول دارای محتوای امگا ۳ بالاتری نسبت به بوقلمون پرورش‌یافته در دامداری‌های صنعتی هستند.

بسیاری از متخصصان تناسب‌اندام، بوقلمون را برای بدن‌سازی، به خصوص برگر بوقلمون، توصیه می‌کنند. آن‌ها غنی از پروتئین و شامل مقدار کمی کربوهیدرات و چربی هستند.

برخی متخصصان بهداشتی به بیماران دیابتی بوقلمون را توصیه می‌کنند، زیرابه کنترل سطوح قند خون کمک می‌کند.

تریپتوفان که در گوشت بوقلمون نیز یافت می‌شود، توسط مغز برای تولید سروتونین که یک انتقال‌دهنده عصبی برای تقویت و آرامش بدن و کسانی که مشکل بی‌خوابی دارند بسیار مفید است

سلنیوم یک ماده مغذی دیگر است که در بوقلمون یافت می‌شود و باعث افزایش و بهبود خواب و افزایش ایمنی بدن می‌شود. بسیاری از مردم بوقلمون را برای بی‌خوابی می‌خورند؛ زیرا حاوی ویتامین B3 و B6 است که در کنترل شرایط مفید هستند.

گیلان صادرکننده گوشت بوقلمون

 تولیدکنندگان بوقلمون در گیلان موفق شدند از سال ۱۳۹۰ تاکنون با تولید استاندارد، کشورمان را از واردات این محصول بی‌نیاز کنند.

طبق گفته سورنا چایچی مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان، این استان تولید کننده ۶۰ درصد از جوجه بوقلمون کشور است و پیش‌بینی‌شده تولیدکنندگان گیلانی تا پایان سال، هزار و ۸۰۰ تن گوشت بوقلمون به بازارهای مصرف عرضه کنند.

نگهداری بوقلمون در سنین جوجگی، یکی از مشکل‌ترین مراحل پرورش بوقلمون است و بوقلمون‌ها نیز مانند سایر طیور به کمبود مواد غذایی حساس بوده و بایستی جیره غذایی آن‌ها طوری فرموله شود که احتیاجات غذایی آن‌ها را مرتفع کند.

چایچی به پرورش ۹۳ هزار و ۲۰۰ قطعه جوجه بوقلمون در گیلان در هر دوره اشاره می‌کند و می‌گوید که ۱۷ واحد پرورش بوقلمون در گیلان فعال است که شهرستان‌های رشت، رودبار و لاهیجان بیشترین تولید این گوشت را دارند.

چالش‌های پرورش بوقلمون

نوع نژاد بوقلمون یکی از عوامل مهمی است که حتما باید رعایت شود چراکه برای تکثیر و پرورش جوجه های بوقلمون نژاد آن بسیار مهم است.

مهم‌ترین عاملی که باعث می‌شود پرورش بوقلمون با شکست مواجه شود این است که افراد تخصص و دانش کافی در این زمینه ندارند و از این‌رو آموزش‌های پیش از صدور مجوز از سوی جهاد کشاورزی ضروری است.

همچنین نگهداری از بوقلمون مستلزم رعایت موارد خاصی از جمله عدم ایجاد سروصدا در محیط نگهداری بوقلمون، تامین دان با کیفیت برای تغذیه بوقلمون، تمیز نگه‌داشتن محیط پرورش بوقلمون که شامل: شستشوی مرتب کف سالن و ظروف غذای بوقلمون، نبودن بوی نامطبوع و دقت بسیار بالا در نگهداری جوجه یک روزه بوقلمون که در صورت رعایت نکردن هر یک از این موارد تلفات خواهد داشت.

استان گیلان دارای هفت واحد مرغ مادر با ظرفیت ۴۳ هزار و ۵۰۰ قطعه است و گوشت بوقلمون تولیدشده در واحدهای پرورشی گیلان علاوه بر مصرف ‌در داخل استان به سایر استان‌های کشور نیز صادر می‌شود.

انتهای پیام/ فارس

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار