کد خبر : 6313
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۵ - ۲۳:۱۰

تکیه شهروندان آمریکا بر صندلی مدیریت ایران!

تکیه شهروندان آمریکا بر صندلی مدیریت ایران!

فرد دو تابعیتی متعهد شده است از هرگونه عهد با کشور دیگر دست کشیده و درعین‌حال هرگاه لازم شد به کمک به ایالات‌متحده آمریکا بپردازد.

به گزارش سرویس یادداشت گیلانستان/ علی حمیدی: « شما اول بزرگواری کنید و این ده‌ها مدیر دو تابعیتی را که می‌فرمایید، به ما معرفی کنید تا با مسئولان مربوطه صحبت کنیم تا آن‌ها را کنار بزنند!» این جمله را روز گذشته وزیر اطلاعات یعنی بالاترین مقام اجرایی کشور جهت تأمین امنیت در پاسخ به یک خبرنگار بیان داشته است.

فارغ از بهت ایجادشده ناشی از چنین پاسخی آنهم از سوی وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی ایران، این پاسخ را یا باید نشانگر بی‌اطلاعی دانست یا از سر باز کردن مسئله و یا تمسخر. این موضوع در شرایطی مطرح می‌گردد که چندی پیش نیز “سید حسین نقوی” سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره برکناری مدیران دو تابعیتی گفته بود:« به گزارش وزیر اطلاعات تابعیت 79 مدیر مشکوک بوده که پس از بررسی‌های لازم، دوگانگی تابعیت 35 نفر از آن‌ها اثبات شد.»

حال اگر از این موضوع که وزیر اطلاعات کشور از یک خبرنگار می‌خواهد به او مدیران دو تابعیتی را معرفی کند، بگذریم ابهام و عدم شفاف‌سازی پیرامون افرادی که دارای تابعیت مضاعف هستند آنجایی مهم به نظر می‌رسد که با بررسی پروسه چگونگی و شرایط اخذ تابعیت به تعهدات فرد گیرنده تابعیت دقت کنیم، برای به تابعیت درآمدن باید سوگند وفاداری یادکرد. با این كار، متقاضی سوگند می‌خورد كه:

  • از قانون اساسی و قوانین ایالات‌متحده تابعیت كند.
  • از هرگونه عهد به كشوری دیگر و یا عنوان خارجی دست كشد.
  • در صورت نیاز به كمك به نیروهای مسلح آمریكا یا خدمت به دولت این كشور بپردازد.

با توجه به تأکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر نفوذ همه‌جانبه دشمن، موارد فوق نکاتی هستند که برای نگرانی از عدم شفاف‌سازی و رفع ابهام از موضوع مدیران دو تابعیتی کافی است. مسئله اساسی‌تر اینکه وزیر اطلاعات باید نخستین و حساس‌ترین فرد برای بررسی و برکناری این افراد باشد.

حال این پرسش برای افکار عمومی باقی‌مانده است که با توجه به شرایط اخذ تابعیت (citizenship) چگونه می‌توان فردی را از مسئولیتی برکنار و سمت مشاوره‌ای به او اعطا کرد؟ آیا کسی که با قبول شرایط ذکرشده تابعیت دوم دارد در سمت مشاور به آن تعهدات پشت خواهد کرد و تنها اگر در مسند مسئولیت باشد امکان خیانتش وجود دارد؟ آیا موضوع فرد دو تابعیتی عضو تیم مذاکره‌کننده که طبق گفته‌ها وظیفه مشاوره‌ای بر عهده داشت و اکنون تبعات آن در برجام و نقایصش آشکارشده مسئله‌ای پیش‌ پا افتاده بود که درس عبرت نگردید؟ آیا استفاده از مدیران دو تابعیتی چون خاوری که پس از مباشرت در اختلاس بزرگ از ایران متواری و در کشور ثانی که تابعیت آن را داشت سکنی گزید و امروز مطالبی از ابعاد پنهان ارتباطاتش با کانون‌های صهیونیسم بین‌الملل به گوش می‌رسد و نتیجه‌ای جز از بین رفتن اعتماد عمومی نداشت، درس عبرت نشد؟ آیا تذکرات و هشیار باش های مکرر رهبر معظم انقلاب پیرامون جدی بودن نفوذ شنیده و دیده نمی‌شود؟

شاید لازم به یادآوری باشد فرد دو تابعیتی حتی در مسند آبدارچی یک‌نهاد هم همان تعهداتی را دارد که یک مسئول و مشاور دارد. او متعهد شده است از هرگونه عهد با کشور دیگر دست کشیده و درعین‌حال هرگاه لازم شد به کمک به ایالات‌متحده آمریکا بپردازد. همین دو بند کافی است که از هرگونه نزدیک شدن چنین افرادی به مقامات اجرایی جلوگیری شود؛ شناسایی و برکناری آن‌ها توضیح واضحات است.

در پایان روی سخن با مقام عالی وزارت اطلاعات جناب حجت‌الاسلام علوی من‌باب النصیحة لائمة المسلمین خواهد بود که بنای حکومت جمهوری اسلامی خون هزاران شهید است و جنابعالی را به پیروی محض از رهنمودهای رهبر معظم انقلاب و هوشیاری مضاعف در این مسیر صعب و خطرناک تذکر می‌دهیم تا ان شاء الله اسلام عزیز پیروز گردیده و خون مقدس شهدای این خط نورانی پایمال نگردد.

اگر تا امروز نیز مسئول دو تابعیتی بر مسند امور قرار داشته است که بر اساس اظهارات شما 79 مورد مشکوک در این زمینه وجود داشته و 35 نفر نیز برکنار شده‌اند، نشانگر عدم انجام مسئولیت در بخش‌های مربوطه بوده است که یک فرد بتواند با تعهد به کشوری دیگر مسئول در کشور ما باشد.

افکار عمومی از جنابعالی انتظار دارند که این مدیران دو تابعیتی را شناسایی کرده و برکناری آن‌ها را توسط خبرنگاران به اطلاع افکار عمومی برسانید و نه بالعکس.

نویسنده: علی حمیدی

پایگاه خبری تحلیلی گیلانستان: انتشار مطالب خبری و یادداشت های دریافتی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار