کد خبر : 61810
تاریخ انتشار : سه شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۳

رئیس پژوهشکده گیلان شناسی:

جاذبه ای به قوت و قدرت قصه در عالم وجود ندارد

جاذبه ای به قوت و قدرت قصه در عالم وجود ندارد

ئیس پژوهشکده گیلان شناسی، داستان موسی(ع) و خضر(ع) را نماد قصه گویی، دنباله روی و پیگیری دانست و خاطرنشان کرد: عالم ما عالم جذب و دفع است و هیچ جاذبه ای در دنیا به قوت و قدرت قصه وجود ندارد.

به گزارش گیلانستان، سید هاشم موسوی در آیین اختتامیه نخستین مسابقه قصه گویی شب چله ویژه پدربزرگ ها و مادربزرگ ها که به همت اداره کل کتابخانه های عمومی استان گیلان برگزار شد، انسان را ذاتا قصه گو و قصه پرداز دانست و اظهار کرد: قصه گفتن و قصه شنیدن هیچ بهانه ای نمی خواهد، زیرا فرهنگ ما با قصه و قصه گویی پیوند دارد.

وی با اشاره به وجود رسوم و جشن های شاد در فرهنگ ایرانیان، افزود: شب یلدا و چهارشنبه سوری فرصتی برای دور هم جمع شدن و قصه گفتن و قصه شنیدن است.

رئیس پژوهشکده گیلان شناسی دانشگاه گیلان، قصه گویی را جزو جدانشدنی زندگی انسان دانست و تصریح کرد: از قصه به عنوان دنباله و رد پا نیز یاد می شود، یعنی با قصه پا جای پای دیگری می گذاریم و همان مسیری را طی می کنیم که او طی کرده است.

موسوی، داستان موسی(ع) و خضر(ع) را نماد قصه گویی، دنباله روی و پیگیری دانست و خاطرنشان کرد: عالم ما عالم جذب و دفع است و هیچ جاذبه ای در دنیا به قوت و قدرت قصه وجود ندارد. در واقع خداوند در دل قصه ها یک مغناطیس قرار داده و انبیای الهی و کتاب های مقدس نیز رسالت خود را با قصه گویی آغاز می کردند.

وی فرایند قصه گویی را خبر دادن به بی خبران دانست و گفت: قصه گو می تواند پشت دیوار را ببیند و خبر آن را به افرادی که پشت دیوار را ندیده اند بدهد لذا قصه گویی نوعی هنر است.

رئیس پژوهشکده گیلان شناسی، قصه ها را آمیخته با خیال دانست؛ نه دروغ و اضافه کرد: برخی تاریخ را به معنی واقع می دانند و تخیل و وهم را با هم منطبق می کنند؛ در حالی که قصه متعلق به عالم مثال است و از پشت دیوار خبر می دهد لذا بدون قصه دنیا جای زندگی نیست.

پریسا کرمی، مدیرکل کتابخانه های عمومی گیلان نیز، «یکی بود یکی نبود» را سرآغاز قصه های ایرانی دانست که بر زبان پدربزرگ ها و مادربزرگ ها جاری می شد و عنوان کرد: در قصه ها پندهای نهفته وجود دارد تا عبرت بگیریم و برنامه ریزی کنیم و آینده خوبی را رقم بزنیم.

وی با اشاره به جایگاه داستان سرایی در فرهنگ و سنت ایرانیان، گفت: برای تبیین جایگاه فرهنگی قصه گویی با محوریت شب یلدا، مسابقه قصه گویی شب چله را در دو بخش قصه گویی فارسی و محلی از ۱۲ لغایت ۳۰ آذرماه برگزار کردیم.

مدیرکل کتابخانه های عمومی گیلان، خوانش قصه ها و مثل ها و نقل ها و داستان های کهن و بومی به صورت فارسی و محلی را ویژگی مسابقه شب چله دانست و خاطرنشان کرد: از ۴۰ اثر رسیده به دبیرخانه مسابقه از اقصی نقاط کشور و حتی خارج از کشور، ۹ اثر را انتخاب کردیم؛ همچنین چهار اثر محلی و یک اثر فارسی شایسته تقدیر شناخته شدند.

انتهای پیام/ایسنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار