کد خبر : 27276
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۹

“جشن مهارت” در استان گیلان برگزار می‌شود

“جشن مهارت” در استان گیلان برگزار می‌شود

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای گیلان گفت: جشن مهارت به‌منظور تجلیل از برگزیدگان مسابقات ملی مهارت و افراد نمونه در عرصه مهارت آموزی صبح فردا در رشت برگزار می‌شود.

به گزارش گیلانستان رحیم عطایی‌پور صبح امروز در نشست با اصحاب رسانه با اشاره به گرامیداشت هفته کارآفرینی و روز ملی کارآفرینی و آموزش‌های فنی حرفه‌ای اظهار داشت: تلاش است با اقدامات اثرگذار جوانان از ظرفیت‌های آموزش فنی و حرفه‌ای برای توسعه مهارت آموزی بهره‌مند شوند.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان گیلان با بیان اینکه فرهنگ مهارت‌آموزی امری مهم در جامعه است و این مقوله می‌تواند عامل ایجاد فرصت برای توسعه اشتغال در جامعه باشد گفت: کسب مهارت می‌تواند علم را به عمل تبدیل کرده و جوانان به‌درستی می‌توانند از این فرصت در راستای  کارآفرینی بهره‌مند شوند.

عطایی‌پور با تاکید بر اینکه ارائه آموزش‌های مهارتی و سنجش صلاحیت نیروی کار از وظایف سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور است و این سازمان برای تحقق این وظایف از ظرفیت مراکز دولتی و آزاد خود استفاده می‌کند افزود: هفته کارآفرینی بهانه‌ای است تا از افرادی که در راستای مهارت‌آموزی تلاش می‌کنند تقدیر و تجلیل شود.

وی با اشاره به اینکه در شرایط کنونی که مباحثی چون حمایت از کالای ایرانی و اقتصاد مقاومتی از نیازمندی‌های جامعه محسوب می‌شود، مسئولیت این سازمان جهت استفاده از ظرفیت‌ها برای توسعه مهارت‌آموزی بیشتر است گفت: امروز در دنیا از شیوه‌های نوینی برای ارائه آموزش‌های مهارتی استفاده می‌شود.

عطایی‌پور با بیان اینکه این سازمان با الگو‌برداری از شیوه‌های موفق و بومی‌سازی آ‌نها توانسته نظام آموزش مهارتی در سطح کشور را اعتلا بخشد تاکید کرد: شیوه آموزش در محیط کار واقعی از ظرفیت‌هایی مطلوب است که می‌تواند زمینه مناسبی را برای مشارکت بنگاه‌های اقتصادی در راستای مهارت آموزی فراهم کند.

وی با تاکید بر اینکه شیوه کار در محیط واقعی از تیرماه سال 96 به ادارات کل فنی حرفه‌ای سطح کشور ابلاغ شد و در دستور کار قرار گرفته است گفت: در این شیوه حوزه‌های صنعت و معدن، میراث فرهنگی و صنایع دستی، تامین اجتماعی، اتاق اصناف و واحد‌های بهره‌بردار دارای پروانه فعالیت می‌توانند به عنوان مراکز آموزشی نسبت به جذب کارآموز براساس قوانین سازمان فنی و حرفه‌ای اقدام کنند.

عطایی‌پور با اشاره به اینکه در مدت زمانی که کارآموزان تحت مهارت‌آموزی هستند کارفرمایان برای این افراد از مقرارات قانون کار و تامین اجتماعی معاف بوده و افراد  کارآموز محسوب می‌شوند تاکید کرد: این شیوه موجب می‌شود نیرو‌های انسانی مورد نیاز واحد‌ها از لحاظ قانونی تامین شود.

وی با بیان اینکه علاوه بر آن این شیوه موجب می‌شود که کارآموزان در محیط کار واقعی بر اساس استاندار‌ها مهارت مذکور را فراگیرند خاطرنشان کرد: حفظ و پایداری مشاغل سنتی و بومی به ویژه در حوزه صنایع دستی از اولویت‌هایی این شیوه آموزش در استان گیلان در نظر گرفته شده است.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان گیلان با تاکید بر اینکه امید است که در این شیوه جوانان از ظرفیت بنگاه‌های اقتصادی و واحد‌های صنعتی به طور بهینه و ویژه استفاده کنند تصریح کرد:  یک سال گذشته 400 نفر در استان گیلان از ظرفیت آموزشی شیوه کار در محیط واقعی بهره‌مند شدند.

عطایی‌پور با اشاره به اینکه با توجه به ظرفیت‌های واحدهای تولیدی و بهره‌بردار موجود در گیلان جلسات ویژه‌ای با مشارکت دستگاه‌های اجرایی در راستای این شیوه آموزشی تشکیل شده و در آینده‌ای نزدیک عملکرد این حوزه ارتقاء می‌یابد گفت: در مدتی که افراد به‌عنوان کارآموز در واحد‌ها و بنگاه‌های اقتصادی مشغول به فعالیت هستند اگر بنگاه‌ها نیازمند نیروی کار داشته باشند از آنها استفاده می‌کنند.

وی مدت‌ زمان دوره‌های کار در محیط واقعی را از حداقل 70 ساعت تا حداکثر یک سال عنوان کرد و با بیان اینکه گروه‌های سنی مجاز در این دوره‌ها از حداقل 15 سال است افزود: افراد پس از گذراندن این دوره‌ها در آزمون‌های عملی و کتبی سازمان فنی و حرفه‌ای شرکت کرده و در نهایت مدارک گواهی‌نامه فنی و حرفه‌ای دریافت می‌کنند.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان گیلان با تاکید بر اینکه فرهنگ مهارت‌آموزی نیازمند کار مضاعف است و باید در این حوزه اقدامات بیشتری صورت گیرد خاطرنشان کرد: امکانات، محتوا‌ و استاندارد‌های مهارتی در دوره‌های کار در محیط واقعی از سوی آموزش فنی و حرفه‌ای نظارت و رصد می‌شود.

عطایی‌پور با اشاره به اینکه این شیوه روشی بسیار خوب و اثرگذار برای کارفرمایان و کارآموزان است خاطرنشان کرد: استان گیلان در این حوزه  از ظرفیت‌های بسیار گسترده‌ای برخوردار است که جوانان می‌تواند در راستای ارتقای توانمندی‌های خود از این ظرفیت‌ها بهره‌مند شوند.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای گیلان از برگزاری جشن مهارت در رشت خبر داد و با بیان اینکه این جشن صبح فردا در مرکز شهید باهنر آموزش فنی و حرفه‌ای رشت برگزار می‌شود گفت: در این جشن از برگزیدگان گیلانی هیجدهمین مسابقات ملی مهارت که تیرماه امسال در استان البرز برگزار شد تجلیل می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه یک بانو از استان گیلان موفق به کسب رتبه نخست و مدال طلای رشته فناوری مد در هجدهمین مسابقات ملی مهارت شده و یک جوان گیلانی در رشته فناوری خودرو دیپلم افتخار این مسابقات را کسب کرده است افزود: مربیان، روسای نمونه آموزشگاه‌های آزاد و کارآفرینان استانی و پیشکسوتان حوزه مهارت آموزی در بخش خصوصی در این جشنواره تقدیر می‌شود.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان گیلان با اشاره به اینکه مسابقات جهانی مهارت هر دو سال یک بار در یکی از کشور‌های عضو سازمان بین‌المللی فنی و حرفه‌ای برگزار می‌شود خاطرنشان کرد: مسابقات جهانی مهارت سال 2019  در کشور روسیه برگزار می‌شود.

عطایی‌پور با بیان اینکه  توانمندسازی روستایی با توجه به پرداخت تسهیلات اشتغال فراگیر و روستایی در استان گیلان امری مهم است و اداره‌کل آموزش فنی‌حرفه ای نقش توانمندسازی متقاضیان این تسهیلات را بر عهده دارد افزود: بر این اساس نیازسنجی متقاضیان با همکاری دستگاه‌های بین بخشی انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور سامانه‌ای را به منظور ثبت‌نام این متقاضیان فراهم می‌کند گفت: در راستای این هدف شورای مهارت با دبیری اداره‌کل و آموزش فنی و حرفه‌ای گیلان در استان تشکیل می‌شود و با دریافت نیاز‌های آموزشی متقاضیان از ظرفیت دستگاه‌های مختلف استفاده می‌شود.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان گیلان خاطرنشان کرد: ارائه آموز‌ش‌های  مهارت روستایی از اقدامات مطلوب این اداره‌کل است که با مشارکت مدیران استانی، دهیاران و شورا‌ها نیاز‌های مهارتی روستاییان  در استان گیلان مورد برنامه‌ریزی آموزشی قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه در چهار ماهه نخست امسال 65 هزار و 986 نفر ساعت در برنامه آموزش روستایی مورد مهارت آموزش قرار گرفتند گفت: بخش‌های آموزشی، زندان‌ها، ندامتگاه‌ها، صنایع، صنوف، معادن، پادگان‌ها، یگان‌های نظامی سیار شهری و مراکز درمان تحت پوشش بهزیستی از دیگر بخش‌هایی هستند که علاوه بر مراکز ثابت آموزشی نسبت به ارائه مهارت‌های آموزشی اقدام می‌کنند.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان گیلان با تاکید بر اینکه در مجموع مراکز مذکور امسال یک میلیون و 500 هزار نفر ساعت از آموزش‌های مهارتی در استان گیلان بهره‌مند شدند افزود: قانون نظام جامع آموزش تربیت فنی و حرفه‌ای و مهارتی آذرماه سال گذشته مورد تایید شورای نگهبان قرار گرفته و مراحل تدوین آیین نامه اجرایی آن در حال سپری شدن است.

وی با بیان اینکه براساس این قانون شورای عالی در سطح کشور نقش هماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی و بنگاه‌های اقتصادی ارائه دهنده آموزش‌های مهارتی و فنی و حرفه ای را برعهده دارد گفت: بر اساس این قانون سطوح مهارتی به 8 سطح کارگر ساده، کارگر ماهر، کمک‌کاردان حرفه‌ای، کاردان حرفه‌ای، کاردان ارشد حرفه‌ای، کارشناس حرفه‌ای، کارشناس ارشد حرفه‌ای و دکترای حرفه‌ای طبقه بندی می‌شود.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای گیلان با اشاره به اینکه نظام آموزش فنی و حرفه‌ای کشور در دو بخش رسمی و غیر رسمی وجود دارد افزود:  براساس این قانون چهارچوب صلاحیت حرفه‌ای وظیفه انطباق مدارک مهارتی و صلاحیت افراد را برعهده دارد که در این میان تجربه و تخصص استادکاران هم دیده می‌شود.

انتهای پیام/تسنیم

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار