کد خبر : 2986
تاریخ انتشار : شنبه 3 بهمن 1394- 29: 22

حمایت قاطع اکثر ائمه جمعه گیلان از شورای نگهبان به جز امام جمعه آستانه!

حمایت قاطع اکثر ائمه جمعه گیلان از شورای نگهبان به جز امام جمعه آستانه!

با نگاهی به سخنان برخی دیگر از ائمه جمعه استان گیلان درباره شورای نگهبان تفاوت عجیبی در سخنان ایشان و امام جمعه آستانه وجود دارد که به راحتی قابل لمس است.

به گزارش درگیلان، با داغ شدن تنور انتخابات و مشخص شدن نامزدهای تایید و ردصلاحیت شده این روزها فشار به شورای نگهبان بیشتر و بیشتر می شود. این فشار ها در صورتی است که نگاهی کوتاه به آماری غیر رسمی که  یکی از سایتهای کشوری  از رد صلاحیت ها منتشر کرده است (می توانید مطلب آن را در “اینجا” بخوانید) حکایت از آن دارد که این حجم رد صلاحیت اشتباه نبوده است. در این آمار با اشاره به جرم های برخی از ردصلاحیت شدگان، آمده است:

۶۰۳ نفر مرتکب قتل- ۴۲۲ نفر مجرم به زنا- ۵۷۰ نفر  محکوم به سرقت-۳۴۰ نفر از داوطلبین رد صلاحیت شده هر سه جرم قتل، زنا و سرقت-۴۱۵ نفر عضو گروههای منحله-۲۵۰ نفر تابعیت ایران را نداشته اند و۱۷۶ نفر دو تابعیتی بوده اند.

با اندک نگاهی به آمار بالا این سوال پیش می آید که کسانیکه شورای نگهبان را محکوم به سختگیری و طرفداری از جناح خاص می کنند با دیدن ارقام بالا چه حرفی برای گفتن خواهند داشت؟

ار حواشی که بگذریم و به اصل ماجرا به پردازیم. حجت الاسلام ساجدی امام جمعه محترم آستانه اشرفیه این هفته نیز همانند گذشته باز هم اظهاراتی عجیب را مطرح و شورای نگهبان را مورد انتقاد قرار داده اند، که بخشی از آن را در ادامه می خوانید:

“…هنوز برای قضاوت زود است ولی بنده معتقدم آنچه در حال حاضر آنچه رخ داد بنده نه‌تنها نمی‌توانم از آن دفاع کنم بلکه توان توجیه آن را هم ندارم، به‌خصوص اینکه بحث عدم التزام به اسلام مطرح می‌شود و نباید با آبروی افراد بازی شود و با تسامح همه اعتبار و حیثیت افراد را بر باد دهیم که این مورد در شهرهای کوچک بسیار مسئله‌ساز است.

…باید علاوه بر موازین قانونی مقداری با مدارا و انصاف برخورد کرد و خودمان را جای آن افراد بگذاریم و ببینیم آیا می‌توانیم تحمل‌کنیم مثلاً بنده عضو مرجع نظارتی، اگر کاندیدا بودم و چنین رفتاری با من می‌شد این قاعده کلیدی اخلاقی را که پیشینیان ما فرمودند که هرچه برای خود می‌پسندید برای دیگران نیز همان را بپسندید و هرچه برای خود نمی‌پسندید برای دیگران نیز همان را نپسندید در این مورداجرا شده است یا خیر که این مسئله مهمی است.

امام‌جمعه آستانه‌اشرفیه با تأکید بر جلوگیری از تأیید افراد معاند با نظام گفت: به اعتقاد من باید در مقابل انسان‌های برانداز، معاند و افرادی که معتقد به مبانی نظام اسلامی نیستند ایستادگی کرد و این افراد شایستگی انتخاب شدن و نمایندگی ملت را ندارند که در هر نظامی نیز به همین‌گونه است.”

با نگاهی به سخنان برخی دیگر از ائمه جمعه استان گیلان درباره شورای نگهبان تفاوت عجیبی در سخنان ایشان و امام جمعه آستانه وجود دارد که به راحتی قابل لمس است و به همین اکتفا میکنیم:

امام جمعه موقت رشت:

امام جمعه موقت رشت در ادامه با اشاره به انتخابات ۷ اسفند، تصریح کرد: در همه جای دنیا با اسامی مختلف نهاد هایی بر قانون آن ها و بر انتخابات نظارت می کنند، گفت: رأی شورای نگهبان با ارزش است و امام راحل فرمودند: من صد درصد با شورای نگهبان همراه هستم و شورای نگهبان به وظیفه قانونی خود عمل می کند.

وی افزود: نظارت بر انتخابات وظیفه ذاتی شورای نگهبان است و نباید با برخی رفتار ها خدشه ای به بدنه شورای نگهبان این نهاد ارزشی وارد کرد.

امام جمعه اسالم:

جدایی به فشارهای برخی افراد روی شورای نگهبان اشاره کرد و یادآور شد: گاهی افرادی از جناح‌های خاص رد صلاحیت می‌شوند و اعتراض و فشارهای زیادی بر شورای نگهبان وارد می‌کنند.

خطیب جمعه اسالم با تأکید بر ضرورت توجه به فرمایش‌های مقام معظم رهبری، خاطرنشان کرد: ایشان فرمودند به نهادهای قانونی اهانت نشود، این را توجه کنید یک نهاد قانونی را که وظایفی دارد نباید مورد افترا و یا اهانت قرار دهیم.

امام جمعه رودسر:

امام جمعه رودسر اظهار کرد: صلاحیت نامزدهای انتخابات مجلس توسط شورای نگهبان تایید می شود و این نهاد انقلابی با دقت زیادی در این خصوص ورود می کند و شورای نگهبان ضامن مجلس انقلابی و عملگراست.

امام جمعه تالش:

امام جمعه تالش با اشاره به اینکه شورای نگهبان میزان، معیار و مرجع اساسی در انتخابات است، خاطرنشان کرد: با اتحاد و همدلی می‌توان زمینه برگزاری انتخاباتی با شکوه را فراهم کرد.

امام جمعه موقت آستارا:

صالحی حمله به جایگاه قانونی شورای نگهبان را امری خلاف خواند و گفت: شورای نگهبان در برابر زیاده‌خواهان با قدرت می‌ایستد و اجازه نمی‌دهد افراد متخلف و منحرف وارد مجلس شورای اسلامی شوند.

امام جمعه موقت لاهیجان:

امام جمعه موقت لاهیجان اظهار کرد: اما باید فراموش نکنیم که مملکت قانون دارد و قانون را مردم انتخاب کردند و فرار از قانون و مخالفت با قانون مخالفت با افکار مردم است و مبارزه و مقابله با مردم محسوب می شود و نوعی بی احترامی به رای مردم است.

امام جمعه سیاهکل:

حجت الاسلام و المسلمین شکسته دل با بیان اینکه نباید در انتخابات اهانت صورت بگیرد، ابراز کرد: همه باید تلاش کنند تا انتخابات پنجمین دوره خبرگان رهبری و دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در کمال آرامش انجام بشود./۸دی

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار