کد خبر : 54941
تاریخ انتشار : سه شنبه 14 مرداد 1399- 57: 11

خاموشی۳ ساله/ غبار فراموشی بر چراغ ها و نواهای موسیقی آبنمای بوستان ملت سایه افکند

خاموشی۳ ساله/ غبار فراموشی بر چراغ ها و نواهای موسیقی آبنمای بوستان ملت سایه افکند

آبنمای موزیکال رشت که در سال ۹۶ عنوان “بزرگترین ابنمای موزیکال کشور” را یدک می کشید، تسه سال است خاموش مانده و غبار فراموشی بر بقایای آن در بوستان ملت، می‌نشیند.

به گزارش گیلانستان، مائده اسفندمز؛ ۲۶ اردیبهشت سال ۹۶ بود که فاز نخست آبنمای موزیکال بوستان ملت رشت افتتاح شد. پروژه ای که ظرف مدت ۶۸ روز به مرحله افتتاح رسید تا شهروندان رشت فضای مفرح و شاد را در سطح شهر تجربه کنند. شهری که سالهاست از فعالیت شهربازی سالم و مدرن محروم است و به واقع، فضای تفریحی قابل توجهی در آن وجود ندارد.

در زمان افتتاح آبنمای موزیکال عنوان شد که این آبنما، بزرگ‌ترین آبنمای موزیکال کشور و دومین آبنمای بزرگ موزیکال خاورمیانه است که تاکنون احداث شده است. استخر آن به وسعت چهار هزار و۱۰۰ مترمربع و محوطه سازی چهار  هزار و ۹۰۰ مترمربع و حجم مخزن آبنما سه هزار و ۵۰۰ متر مکعب بیان شد که با رقم تقریبی ۶.۵ میلیاردتومان به مرحله ی افتتاح رسید. هرچند با اجرای مقدمات فاز دوم آن، هزینه ی احداث آن تا ۱۱ میلیارد تومان هم رسید.

*خاموشی سه ساله ی آبنمای موزیکال بوستان ملت

اما در کمتر از چند ماه، بنا به دلایلی نامعلوم و غیرشفاف آبنمای موزیکال رشت خاموش شد و دیگر چراغ های رنگارنگ آن و نوای موسیقی آن با فواره های بلندش رنگ آسمان را به خود ندید. حرف و حدیث های متعددی درباره تعطیلی آبنما مطرح شد، از اعتراض و ممانعت برخی نهادها گرفته (به دلیل همجواری با مزار شهدای گمنام و هتک حرمت شهدا) تا آماده سازی فاز دوم اجرای آبنما و تامین نبودن برق موردنیاز برای راه اندازی فاز دوم که در نهایت باعث شده آبنمای موزیکال رشت که در سال ۹۶ عنوان “بزرگترین ابنمای موزیکال کشور” را یدک می کشید، تا کنون همچنان خاموش باقی بماند و غبار فراموشی بر بقایای آن در بوستان ملت، بنشیند.

با اینکه چندین بار طی سه سال گذشته اعلام شده که فاز دوم آبنما تکمیل و راه اندازی می شود اما به عناوین مختلف مانند نبود بودجه و اعتبار برای تامین برق موردنیاز، نبود پارکینگ مناسب برای گردشگران و بازدیدکنندگان و تغییر مکرر شهرداران رشت، راه اندازی مجدد این پروژه همچنان در هاله ای از ابهام باقی مانده است.

* ۳ میلیارد اعتبار مازاد برای راه اندازی مجدد آبنما

به تازگی در جلسه شورای رشت، لایحه ای از شهرداری مطرح شد که در آن شهرداری، سه میلیارد تومان برای تعمیر، نگهداری، بهسازی و راه اندازی مجدد آبنمای موزیکال بوستان ملت درخواست کرد. این بودجه به شهرداری مجوز می داد که علاوه بر رسیدگی به وضعیت آبنما و تامین پست برق، تکمیل و راه اندازی آبنما زیرنظر معاونت امور زیربنایی و شهرداری منطقه سه قرار گیرد.

اگرچه اعتبار سه میلیارد تومانی مورد درخواست شهرداری توسط شورا به تصویب رسید اما هنوز ابهام های قابل توجهی درباره آبنمای موزیکال رشت وجود دارد. یکی از اصلی ترین ابهامات موجود اینست که در صورت بهسازی، نهادهای مختلف رضایت دهند که آبنمای موزیکال بوستان ملت روشن شود.

 

در این باره رییس کمیسیون توسعه و عمران معتقد است که قرار داشتن آبنما در جوار مزار شهدای گمنام تناقضی با حرمت شهدا ندارد. احمد رمضانپور نرگسی که خود، برادر شهید است می گوید: زمانی که شهدای گمنام در بوستان ملت دفن شدند، آبنما در بوستان اجرا و احداث شده بود و اعتراض و نارضایتی برخی پس از این اقدام، نادرست است.

رییس کمیسیون بودجه شورا هم بر این موضوع پافشاری دارد که تضمینی برای بهره برداری مجدد آبنما پس از اعطای اعتبارات لازم برای تکمیل آن وجود ندارد.

حجت جذب با عنوان اینکه در زمان اجرای فاز دوم آبنما به دلیل اعتراض برخی نهادها، شهردار منطقه سه، دو روز در بازداشت بود اظهار می‌کند: اگر پروژه بزرگ آبنمای موزیکال امروز به چنین شرایطی افتاده که دچار استهلاک شده باید کسانی که در اجرای به موقع آن کوتاهی کردند به مراجع قضایی معرفی شوند زیرا هزینه گزافی را بر دوش شهر و شهرداری گذاشته اند.

 

وی می افزاید: از سوی دیگر باید تضمینی وجود داشته باشد که پس از اتمام‌ پروژه، ممانعتی درباره بهره برداری از آن پیش روی شهرداری به وجود نیاید.

 

*هزینه های غیرشفاف احداث آبنما

اما علاوه بر این ابهامات، عضو دیگر شورا معتقد است که تطابقی بین هزینه های صرف شده برای آبنما و قرارداد با پیمانکار مربوطه وجود ندارد. بهراد ذاکری می گوید: طبق بررسی های اولیه، بین مبالغ هزینه ها در زمان منعقد شدن قرارداد و هزینه صرف شده در اجرای پروژه آبنما، همخوانی وجود ندارد و شواهد نشان می دهد در این پروژه، شهرداری متحمل ضرر و زیان بسیاری شده است.

با شبهاتی که درباره پروژه بزرگترین آبنمای موزیکال کشور شنیده می شود به نظر می رسد سرنوشت آن همچنان بعد از سه سال در هاله ای از ابهام قرار دارد. هرچند قرار بود آبنمای موزیکال رشت زمانی ساعاتی خوش و شاد و مفرح در میان درختان تنومند بوستان ملت برای شهروندان رشت و گردشگران رقم بزند اما هنوز هم با صرف هزینه های چند میلیاردی، خبری از آن شادی وعده داده شده به مردم نیست و جز تلی از تاسیسات و لوله ها و سیم های قطور، چیزی نصیب مردم از این پروژه شهرداری نشده است.

پایان پیام/شبستان

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار