کد خبر : 48952
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۰:۱۵

توصیه‌های کاربردی یک استاد روان شناس گیلانی پیرامون کرونا:

خندیدن؛ یک راه ساده، رایگان و موثر برای تقویت سیستم ایمنی/ لزوم بهره گیری از دعا و نیایش که سرچشمه آرامش است/ 9 راهکار برای مدیریت استرس

خندیدن؛ یک راه ساده، رایگان و موثر برای تقویت سیستم ایمنی/ لزوم بهره گیری از دعا و نیایش که سرچشمه آرامش است/ 9 راهکار برای مدیریت استرس

خندیدن، دومینویی از رویدادهای گوناگون را در سیستم تنفسی، عصبی، عضالنی، لنفاتیک، گردش خون، غدد درونریز، و سیستم ایمنی فعال میکند که یکی از نتایج آن افزایش قدرت سیستم ایمنی است.

به گزارش سرویس اجتماعی گیلانستان، دکتر سیده مریم موسوی دکتری تخصصی روان شناسی سلامت و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان یادداشتی با عنوان ” مدیریت روانشناختی ویروس جدیدکرونا” به شرح زیر نوشت:

بیماری ویروس جدید کرونا مشکلی جهانی است که بنا بر گزارش های رسمی در ایران شیوع آن ،تاریخ 29 بهمن 1398 مورد تایید قرار گرفت. در تاریخ ، بشر همواره با بیماری هایی مثل شیوع طاعون و بیماریهای ویروسی ( زگیل، سرخک، سرماخوردگی عادی و…) روبرو بوده و در کشمکش با آنها راههای گوناگونی را آزموده است. در خصوص این ویروس نوپدید، آن باید مورد توجه قرار گیردخطر آلودگی محیطی بیشتر و گسترش سریعتر آن نسبت به ویروسهای دیگر است و چون تا کنون واکسن یا داروی اختصاصی برای آن ساخته نشده ، باید مقاومت جسمی و روانی خود را در برابر این ویروس و پیامدهای ذهنی و هیجانی شیوعِ آن افزایش دهیم.

این روزها در شرایطی قرار داریم که با پیام های منفی و آزارنده مربوط به کرونا ،عوارض جدی و مرگ ناشی از آن مواجهیم .پیام های تهدید آمیز مبنی بر رخ دادن فاجعه انسانی و متعاقباً در خواست از مردم تا برای حفظ سلامت و بقاء، اصول و موازین بهداشتی را رعایت کنند و اینکه با خود مراقبتی و رفتارهای سالم و اتخاذ سبک زندگی جدید به پیشگیری و کنترل بیماری اقدام نمایند اما آنچه در این میان نگران کننده است، عدم توجه به عوامل خطرزا و نیز اتخاذ رفتارهای قابل انتظار در شرایط کنونی است.

این اعتقاد وجود دارد که ارزیابی افراد از فواید و منافع اتخاذ رفتار بهداشتی می تواند تا حدودی تعهد لازم را برای انجام آن رفتار فراهم آورد و افراد باید متقاعد شوند که این رفتارها بر سلامت جسمی و روانی آنها تاثیر دارد. آماده سازی روانی افراد و اتخاذ رفتارهای سالم، نیاز به احساس امنیت و آرامش دارد تا تمرکز لازم برای کسب ضروریات آموزشی و پیاده سازی سبک زندگی سالم فراهم آید .

اگرچه همراهی بین نظام روانشناسی و حوزه بهداشت و درمان ،اصحاب رسانه و نهادهای سیاسی و دولتی در راستای به کارگیری طرح درمانی جامع برای قشرهای مختلف جامعه حیاتی است ،استفاده اصولی و به جا از افراد متخصص در حوزه روانشناسی برای مردمی که مبتلا نشده اند ویا دچار ترس ،نگرانی و اضطراب و نشخوار فکری مرتبط با بیماری هستند ، پرسنل درمانی مواجه یافته ،بیماران مبتلا و خانواده های آنها بیش از پیش احساس می شود.

همانطور که می دانیم دریک یک بیماری اپیدمی نگرانی هایی مطرح می شود. افراد دانش کمی در مورد بیماری داشته و نمی دانند که وضعیت چگونه خواهد بود و چه سرانجامی خواهند داشت.

راه‌های مدیریت استرس

طبیعی است که این عدم احساس کنترل بر شرایط، استرس آن‌ها را افزایش داده و بر قدرت مقابله موثر و انطباق با شرایط اثر منفی بگذارد لذا برای مدیریت چنین وضعیتی و مدیریت استرس می توان موارد زیر را در نظر گرفت:

1- افراد ممکن است نگران امنیت خود شده و سلامت خود را به مخاطره ببینند لذا متخصصان حوزه سلامت و بهداشت روانی باید در خصوص خطرات واقعی و تصوری این افراد شنونده بوده و اطلاعات صحیح ارایه نمایند.داشتن درک نزدیک به واقع برای کاهش استرس می تواند سودمند باشد. سپس راجع به بیماری ، نحوه جلوگیری از آلودگی ، اقدامات ایمنی و در مجموع پیشگیری و کنترل ویروس جدید کرونا اطلاعات کسب کنید . یادتان باشد که اطلاعات نادرست وجود دارد و رسانه ها تمایل دارند که پوشش این شیوع را تحت تأثیر قرار دهند. فقط از منابع قابل اعتماد اطلاعات مثل سایت وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی اطلاعات کسب کنید.

2- افراد زمانیکه نسبت به شرایط احساس کنترل داشته باشند استرس کمتری را متحمل می شوند لذا با تعیین اهداف و دستیابی به آنها به شکل واقع بینانه می توان به احساس تسلط بر شرایط دست یافت و آسودگی خاطر بیشتری را تجربه نمود. این اهداف می تواند در حوزه های مختلفی همچون سلامت، علمی، معنوی، تفریحی، ارتباط با خانواده یا ارتباط مجازی با دوستان و خویشاوندان باشد لذا با هدف گزینی سالم مدیریت شرایط را در دست گیرید.

هنر زندگی سازش با شرایط دشوار است

3- هنر زندگی سازش با شرایط دشوار است وگرنه در شرایط مطلوب می توان آرام زیست و شاد بود. بنابراین از پادزهر قوی برای نا امیدی که همان شوخ طبعی است بهره گیرید همچنین می توانید فیلم هایی با درون مایه طنز یا کمدی نگاه کنید،یا فکاهی مطالعه کنید آثار ادبی بزرگان ادب فارسی را بخوانید ادبیات داستانی یا قصه ها و حکایات و مثلها را در جمع خانواده بخوانید تاریخ و فرهنگ ایران زمین ، سرگذشت بزرگان دانش و هنر را مطالعه کنید و خاطراتی از شادکامی و موفقیتهای خود یا اطرفیان را مرور کنید.

نکته مهم آن است که یکنواختی اوضاع و قرار گرفتن در شرایط قرنطینه می تواند فرد را به لحاظ روحی حساس تر نماید لذا به احساسات همدیگر توجه کنیم و از حالات خلقی خود و دیگران آگاه باشیم یادمان باشد که کودکان از عملکرد و گفتگوی ما الگو می گیرند و ثبات هیجانی و رفتاری ما ،در فرزندان نمود و انعکاس می یابد. داشتن لحن آرام حین گفتگو، مطرح کردن نیازها در خانواده به شکل در خواست ساده و روشن بدون شکایت و غر زدن و ارتقاء مهارتهای بین فردی و درک متقابل اعضاء می تواند از مشکلات بیشتر پیشگیری نموده و به کاهش تنش کمک نماید.

کلمات می تواند معجزه و دلها را آرام و یا احساسات را جریحه دار کند

امروز ما بیشتر از قبل مسوول رفتارمان هستیم و مراقبت از احساسات خود و دیگران یک ضرورت است .یادمان باشد کلمات می تواند معجزه کند و دلها را آرام و یا احساسات را جریحه دار کند و در این شرایط بیش از پیش مراقب قدرت کلمات و جملاتی که به کار می بریم و رفتاری که بروز میدهیم باشیم. این نوعی رفتار جهادی است و شجاعت ما در قدرت انطباق و پذیرش وضعیت موجود است به جای گله کردن، بی تابی و غصه خوردن رسالت ما پذیرش به معنای انجام کاری است که از دست ما بر می آید و رعایت اقدامات پیشگیرانه و محافظتی در راستای خود مراقبتی و دگر مراقبتی با رعایت اصول سالم رفتاری است .

4- افکارتان را مدیریت کنید. و شایعات شایع مرتبط با کرونا را جدی نگیرید این شایعات شامل موارد زیر می تواند باشد؛
– این ویروس فقط به افراد مسن حمله می کند وبا جوانان و کودکان کاری ندارد.
– استفاده زیاد از دهان شویه ، آنتی بیوتیک ها ، سیگار و مشروبات الکلی زیاد می تواند ویروس کرونای جدید را از بین ببرد
– این بیماری از پیش تعیین شده و صلاحی زیستی برای هدف قرار دادن جمعیتی خاص است.
– بیماران بیماری خود را پنهان می کنند زیرا آنها عمداً می خواهند ویروس را به دیگران گسترش دهند و ….

از بال و پر دادن به افکاری که آشفته تان می کند بپرهیزید

توجه به ابعاد منفی شرایط و ارزیابی های مبتنی بر شواهد غلط و شایعات بی پایه ،منجر به شکل گیری هیجانات منفی چون خشم ،ترس ،اضطراب و رفتارهای غیر انطباقی می شود پس برای مدیریت هیجان، خودگویی منفی را کاهش داده و از بال و پر دادن به افکار مخرب که کمکی به شما نمی کند و بیشتر آشفته تان می کند بپرهیزید. شایان ذکر است که حالت ذهنی و هیجانی مانند ترس، نگرانی، بی قراری و اندوه شدید عملکردهای طبیعی دستگاه عصبی، غدد درون ریز، و سیستم ایمنی را مختل می کند و برای افزایش پایداری عملکرد آنها نخست باید اطلاعات ورودی به ذهن و حواس را مدیریت کنیم.

اگر پیوسته و پیاپی، چشم و گوشمان به گوشی همراه یا دیگر رسانه ها باشد، و گفتوشنید و جستوجویمان مدام درگیر شایعات نادرست (و حتی اخبار درست) باشد دلمان از وحشت و بیم لبریز میشود و در پی آن هماهنگی این دستگاهها برای فراهم کردن تاب آوری و مقاومت بدن به هم می ریزد که نتیجه آن کاهش سطح ایمنی بدن است.

خندیدن؛ یک راه ساده، رایگان و موثر برای تقویت سیستم ایمنی

یک راه ساده، رایگان و موثر برای تقویت سیستم ایمنی، خندیدن است. کارآمدی خندیدن در بهبود عملکردهای سیستم ایمنی (هم ایمنی ذاتی، و هم ایمنی تطابقی )در مقالات علمی بسیار زیادی بررسی شده و در نشریات معتبر منتشر شده است در واقع خندیدن، دومینویی از رویدادهای گوناگون را در سیستم تنفسی، عصبی، عضالنی، لنفاتیک، گردش خون، غدد درونریز، و سیستم ایمنی فعال میکند که یکی از نتایج شگفت انگیز آن افزایش قدرت سیستم ایمنی است.

5- امر بسیار مهم دیگر در افزایش تاب آوری و ارتقاء سلامت روانی ، تنظیم زمان و بهبود کیفیت خواب است. مطالعات نشان داده که خواب با کیفیت به ارتقاء عملکرد فرد،تنظیم قوای جسمی،افزایش قدرت سیستم ایمنی و…. کمک می کند . مصرف غذای سبک سه ساعت قبل از خواب، عدم استفاده از نوشیدنی های کافیین دار مثل قهوه ، دمای مناسب اتاق خواب و عدم استفاده از تجهیزات الکترونیکی در اتاق خواب نقش مهمی در خواب با کیفیت دارد.

پرهیز از گوش به زنگی زیاد و بیمارگونه برای جمع آوری اطلاعات

6- ازگوش به زنگی زیاد و بیمارگونه برای جمع آوری اطلاعات از رسانه ها و شبکه های مجازی همچون تلگرام ،واتساپ و اینستاگرام که می تواند ذهن شما را با انبوهی از اطلاعات غیر ضروری و بعضا نادرست بمباران کند و بر شدت نگرانی ،تنش و اضطرابتان بیافزاید ،بپرهیزید. افکار منفی و بی اساس خود تان را که مبتنی بر ارزیابی وسواس گونه ،ترس یا اضطراب است مشاهده کنید مثلا آن ها را بر روی صفحه ای سفید با رنگ های متفاوت ببینید بدون آنکه به آن بال و پر دهید یا آن را تجزیه و تحلیل کنید. یا می توانید افکار خود را روی واگن های قطار در حال حرکت ببینید که حرکت می کند.

مهم اینست که با افکار نجنگید یا مقابله نکتید و آن را مساوی با واقعیت نپندارید و تجزیه و تحلیل نکنید. اینها فقط افکار شما هستند نه واقعیت صرف موجود. برای اینکه به شکل سالم تر بتوانید افکار خود را مدیریت کنید می توانید از روش های آرام سازی ذهن مثل ریلکسیشن ،تنفس شکمی ، ذهن آگاهی بهره گیرید.

استشمام بوی میوه های طبیعی برای کاهش اضطراب و بی تابی

7- برای کاهش اضطراب و بی تابی، ضمن انجام دم و بازدم عمیق، بوهای طبیعی و خنک مقوی قلب و مغز مانند بوی پرتقال، به، لیمو، و خیار شُسته ببویید. حواستان باشد که این میوه ها را فرد مشکوک به ابتلا لمس نکرده یا نبوییده باشد. همچنین میتوانید قدری گلاب سرد در افشانه ریخته و در هنگام احساس کم هواییِ اضطرابی به چهره و گردن و سینه بپاشید. در احساس کم هوایی اضطرابی، عمل دم و بازدم دشوار نیست و سینه صدای غیرعادی ندارد ولی فرد احساس میکند هوا در اطرافش کم است و نیاز به جریان هوای خنک دارد و با وزیدن هوای خنک حالش بهتر میشود. گرچه رایحه های غیرطبیعی را برای اثرات طبی ترجیح نمیدهیم ولی اگر تپش قلب، کم خوابی، نگرانی و دلواپسی دارید بهتر است از عطر و ادکلنهای مایل به خنکی استفاده کنید و عطرهای تند یا بسیار شیرین را کنار بگذارید.

اجتناب از پرخوری، مصرف غذای سنگین و درهم خوری

8- یکسری پرهیزها و محدودیت های غذایی را لحاظ نمایید در هنگام همه گیریها باید از سه رفتار پرخوری، مصرف غذای سنگین (مثل غذاهای چرب و سرخ کرده ) و در هم خوری اجتناب کرد تا نیروهای بدن بجای توجه به آماده باش دفاعی، زیاد به کارهای گوارش و دفع پسماندهای تغذیه ای مشغول نشوند. روزه داری طبّی، به معنای کاهش حجم و کالری غذایی دریافتی در حد بیست درصد کمتر از وضعیت همیشگی هر فرد، با تقویت سیستم ایمنی و کاهش التهاب میتواند منجر به بهبود عملکرد دستگاه دفاعی بدن در برابر عوامل بیماریزای بیرونی شود. مصرف شوریها و ترشیهای محرّک و خشکی آور مخاط تنفسی(مانند سرکه تندوتیز و خیار شور) را محدود کنید. مصرف شیر، ماست، گوجه، رب گوجه، شوریهای آبگوجه ای، موز، شیرینیهای چسبنده و چرب را محدود کنید. مقدار مصرف لبنیات (بویژه ماست و دوغ ترش)معتدل باشد و همراه با مصلحات استفاده شود.

بهره گیری از دعا و نیایش که معدن امنیت و سرچشمه آرامش است

9- از معنویت و باورهای مذهبی و معنوی خود برای صبوری با شرایط و پذیرش بهتر اوضاع کمک بگیرید. این بیماری چه چیزی به شما اموخت و چه معنایی از آن درک نمودید مثلا عشق ورزی به فرزندان یا در افراد مبتلا که سلامتی و بهبود را تجربه کردند ،قدر سلامتی و ارزشهای زندگی متعادل را بهتر درک نمودند و یا سبک زندگی بهداشتی تر برای ارتقاء سلامت. اینها معانی بودند که از این شرایط کسب کردیم و معانی بسیار دیگر که در افراد متفاوت است. این معنی بخشی به تجربیات به ما کمک می کند صبورانه و محکم درمسیر رو به جلو گام برداریم و امیدوارانه پیش رویم. از دعا و نیایش و ارتباط بهتر با خداوند بهره گیرید که معدن امنیت و سرچشمه آرامش است. امیدوار باشیم که این شرایط می گذرد و با قدرتی که در سامان دهی و انطباق با شرایط داریم به روزهای خوب پس از این امیدوار باشیم و تصویر سازی کنیم.

” با آرزوی توفیق و سلامتی جسم و روان برای شما عزیزان دکتر سیده مریم موسوی دکتری تخصصی روان شناسی سلامت و عضو هیات علمی دانشگاه ”

بیا تا گل برافشانیم و می در ساغر اندازیم
فلک را سقف بشکافیم و طرحی نو دراندازیم
اگر غم لشکر انگیزد که خون عاشقان ریزد
من و ساقی به هم سازیم و بنیادش براندازیم
“حافظ”

انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار