کد خبر : 4692
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۲ تیر ۱۳۹۵ - ۸:۰۴

دریافت حقوق‌های نجومی جای غصه و تاسف فراوان دارد

دریافت حقوق‌های نجومی جای غصه و تاسف فراوان دارد

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه این به‌هیچ وجه قابل قبول نیست که عده‌ای حقوق‌های نجومی دریافت و برخی زیر خط فقر زندگی کنند گفت: هر چه برخوردها جدی‌تر باشد ضریب امنیت و عدالت در نظام بیشتر خواهد شد.

به گزارش درگیلان، مدتی است که فیش حقوقی برخی از مسئولان و مدیران بانکی در فضای مجازی و پس از آن در سایر رسانه‌های رسمی منتشر شده و به تبع آن برخی از مدیران دریافت کننده ارقام نجومی از سمت خود استعفا دادند. در همین ارتباط با آیت‌الله رضا رمضانی گیلانی به گفت‌و‌گو پرداختیم.

تسنیم : با توجه به اینکه در دین اسلام بر ساده زیستی مسئولان و حاکمان تأکید شده و در کشور ما که یک کشور اسلامی است مسئولان تا چد میزان باید به این موضوع پایبند باشند؟

آیت‌الله رمضانی گیلانی: از ویژگی‌های نظام اسلامی این است که مسئولان باید برای مردم الگو باشند و این سفارشی است که حضرت امیرالمؤمنین (ع) در نامه‌ خود به جناب مالک اشتر مورد تأکید قرار دادند و در روایات بسیاری بر آن اشاره شده است.

نگاه مسئولان در اسلام نسبت به قدرت باید ابزار‌ انگارانه باشد نه هدف‌محورانه چنانکه حضرت امیر(ع) می‌فرماید نباید از قدرت برای افزایش ثروت و سلطه بهره گرفت بلکه باید خود را خدمتگزار مردم بداند (سید القوم خادمهم) و احقاق حق و ابطال باطل کنند (وَ اللَّهِ لَهِیَ أَحَبُّ إِلَیَّ مِنْ إِمْرَتِکُمْ إِلَّا أَنْ أُقِیمَ حَقّاً أَوْ أَدْفَعَ بَاطِلاً).

در تعابیر امام قدّس سرّه و مقام معظم رهبری مدّظلّه العالی نیز به‌صورت فراوان آمده که همه مسئولان در همه مراتب خود را خدمتگزار بدانند و همچنین باید الگو باشند.

این بسیار امر بدیهی و روشنی است؛ نظامی که بر اساس ادعای عدالت پایه‌ریزی شده با تجمل‌گرایی و اشراف‌گرایی به‌هیچ وجه سازگاری ندارد و به نظر می‌رسد آنچه که امروزه باید برای مسئولان مهم باشد این است که شرایط دنیای مسلمانان و کشور عزیز ما به‌گونه‌ای است که اگر بخواهیم یک مدل و سبک زندگی اسلامی را در دنیا معرفی کنیم باید از خود شروع و با عمل و رفتار خود ساده‌زیستی را ترویج کنیم.

تسنیم: به نظر حضرتعالی آیا زندگی اشرافی در بین مسئولان پسندیده است؟

آیت‌الله رمضانی گیلانی: جواب سئوال بسیار روشن است؛ نظام اسلامی که درصدد آن است تا عدالت را در جامعه پیاده کند و این مسئله با اشرافی‌گری برخی مسئولان به‌هیچ وجه سازگاری ندارد به‌ویژه در زمانی که عده‌ای در گوشه و کنار کشور و حتی در نزدیکی‌های تهران با مشکلات اقتصادی جدی مواجه هستند و از خدمات عمومی مانند بهداشت محروم هستند.

البته اگر این مشکلات در این سطح هم نبود به هیچ وجه مناسب نیست که مسئولان در نظام اسلام زندگی اشرافی داشته باشند و البته افرادی که مسئولیتی را در نظام اسلامی می‌پذیرند باید خود را با زندگی معمولی و متوسط عادت دهند افزون بر اینکه اگر از سرمایه‌ای برخوردارند آن را در جهت زدودن فقر و ساماندهی مشکلات جوانان که پاداش اخروی فراوانی دارد هزینه کنند.

تسنیم: همانطور که مستحضرید به تازگی بحث حقوق‌های نجومی در بین مسئولان مطرح شده است. آیا این موضوع برازنده ایران اسلامی است؟

آیت‌الله رمضانی گیلانی: این به‌هیچ وجه قابل قبول نیست و جای بسیار تاسف و تعجب است که پس از گذشت 37 سال از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی عده‌ای حقوق‌های نجومی دریافت و برخی زیر خط فقر زندگی کنند و هزینه روزانه خود را نداشته باشند.

نباید تا این حدّ شکاف طبقاتی وجود داشته باشد و متأسفانه اخبار حقوق‌های نجومی پس از این همه تأکیدها به‌ویژه از جانب امام راحل و نیز مقام معظم رهبری جای غصه و تاسف فراوان است که چگونه برخی پس از این همه تأکیدها و این همه توقعات و انتظارات مردم باز هم مردم وفادار ما باید چنین گزارش‌های تأسف‌باری را بشنوند.

این به‌هیچ وجه برای ایران اسلامی قابل هضم نیست و از این رو به نظر می‌رسد مسئولان ضمن آنکه باید به شدت نسبت به این ناهنجاری اجتماعی و بی‌عدالتی برخورد کنند باید مسببان آن‌ را شناسایی کرده و حق و حقوق ملت را از آن‌ها بگیرند.

درضمن همه آن را به بیت‌المال که باید هزینه همه مردم شود واریز کنند حتی باید جلوی پاداش‌های بی‌رویه و خرج‌های بی‌حساب و کتاب در همایش‌ها و دادن سکه‌ها از بیت‌المال نظام به‌صورت جدّی گرفته شود و این مطالبه همه اصناف و اقشار جامعه است.

تسنیم: به نظر حضرتعالی ریشه زندگی اشرافی در بین برخی مسئولان از چه زمانی آغاز شد؟

آیت‌الله رمضانی گیلانی: عوامل متعددی از جمله افزایش حقوق با درصد بالا بدون استانداردهای نظام عدالت‌محوری و عدم جلوگیری از برخی ریخت و پاش‌ها وجود دارد که به‌نظر می‌رسد اگر اقدام عاجل و سریع صورت پذیرد به‌طور قطع جلوی این ریخت و پاش‌ها گرفته می‌شود و فقط باید اراده جمعی وجود داشته باشد و با این ناهنجاری‌ها مبارزه شود.

این‌ها آن منکرات اساسی و پایه‌ای است که باید جلوی آن گرفته شود و در این زمینه باید خود بدنه نظام از هر نوع فساد و آسیبی پاک باشد.

برای ما روشن است که مسئولان ارشد نظام اسلامی این اهتمام را دارد ولی باید در مقام عمل جدی‌تر برخورد کنند تا معاندان نظام از این موارد سوءاستفاده نکنند ضمن آن که همه باید پایبند به اصول و مبانی ارزشی نظام جمهوری اسلامی باشیم.

تسنیم: با توجه به مشکلاتی نظیر فقر در کشور آیا پرداخت حقوق نجومی ادامه زندگی اشرافی‌گری در بین برخی مسئولان همچون دولت سازندگی نیست؟

آیت‌الله رمضانی گیلانی: آنچه که مهم است باید به هر شکلی جلوی این نوع پرداخت‌ها و ناهنجاری‌ها به هر دلیلی گرفته و هر آنچه که عامل این افزایش و مانند آن‌ها در هر دولتی و به هر دلیلی بود باید برچیده شود.

امروز مردم از همه توقع دارند که جلوی این خسران‌ها و آسیب‌ها به‌صورت جدی گرفته و مسببان این نوع ناهنجاری‌ها شناسایی و در صورت عمدی بودن محاکمه شوند.

نباید در این زمینه مسامحه کرد و همه باید بدانند هر چه برخوردها جدی‌تر باشد ضریب امنیت و عدالت در نظام بیشتر می‌شود و مردم بیشتر به مسئولان اعتماد می‌کنند.

امید است همه مسئولان از نتایج ناهنجار زندگی اشرافی‌گری در دنیا و کشور عزیز جمهوری اسلامی ایران عبرت بگیرند و به‌صورت ریشه‌ای با این ناهنجاری‌ها به‌صورت عملی نه شعاری برخورد جدی داشته باشند.

همه ما باید بدانیم و باور کنیم هر چه در این برخوردها جدی‌تر باشیم ضریب امنیت و اعتماد افزایش پیدا می‌کند و مقابل مقدمات نفوذ برای ایجاد اختلاس و افزایش بی‌اعتمادی گرفته می‌شود.

توصیه می‌کنم برای مبارزه با این نوع فسادها باید نهضتی را همه قوا با همکاری یکدیگر به‌وجود آورده و به احدی اجازه سوء استفاده داده نشود بلکه اگر مردم نمونه‌هایی از برخورد جدی قوه قضائیه را مشاهده کنند بهترین پشتیبان این مبارزه‌های انقلابی، ضروری و دینی هستند.

مهمترین نکته قابل توجه اینکه مبارزه با هر فسادی در نظام اسلامی به هیچ وجه نباید سیاسی شود بلکه باید جزء وظایف دینی و شرعی و قانونی و انقلابی و همه جریان‌ها و مهمتر از همه، قوای سه‌گانه باید به‌دنبال نهضت مبارزه با هر نوع فسادی در نظام اسلامی باشند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار