کد خبر : 58324
تاریخ انتشار : سه شنبه ۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۱

مدیرکل ارشاد گیلان:

دفاع مقدس دوران طلایی ثبات در ادبیات پایداری است

دفاع مقدس دوران طلایی ثبات در ادبیات پایداری است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با اشاره به اینکه ادبیات پایداری در دوران دفاع مقدس به ثبات رسید، گفت: اندک بودن منابع چالش این حوزه است.

به گزارش گیلانستان، فیروز فاضلی صبح سه شنبه در همایش تجلیل از نویسندگان و فعالان ادبیات پایداری گیلان در حسینیه هنر رشت با تاکید بر ضرورت راه اندازی طرحی نو برای رشته ادبیات پایداری در دانشگاه‌ها، گفت: تغییر وضعیت فعلی این رشته در دانشگاه‌ها ضروری است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با اشاره به اینکه ادبیات یک «نه» به وضعیت موجود است، خاطرنشان کرد: زایش ادبیات این است که گویی می‌خواهد جهان دیگری را توصیف کند و از گذشته تا به امروز نیز چنین بوده است.

وی به هم ریختگی زبان در ادبیات را به معنای نه به زبان عنوان کرد و افزود: تخیل در ادبیات نیز به معنای نه گفتن به واقعیت موجود است اما ادبیات پایداری قدمتی دیرینه دارد.

فاضلی با بیان اینکه دوره درخشان ادبیات پایداری به زمان مشروطه برمی‌گردد اما با ادبیات انقلاب رنگ دیگری به خود می‌گیرد، گفت: ادبیات پایداری در دوران دفاع مقدس رنگ و بوی ثابت شده و قطعی به خود می‌گیرد.

وی با تاکید بر اینکه ادبیات پایداری با تمام وسعت خود آنچنان که باید در مورد آن کار نشده است، افزود: کم بودن منابع ادبیات پایداری یکی از معضلات این حوزه است.

فاضلی با بیان اینکه ادبیات پایداری دارای نقاط قوت است که در صورت عدم استفاده بهینه از آن نقاط ضعف نیز محسوب می‌شود، بیان کرد: تشخیص بخشیدن به پیام‌های انسانی مانند وطن پرستی صفتی است که اگر بیش از حد به آنها پرداخته شود نقطه ضعف نیز محسوب می‌شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با اشاره به روزآمد کردن ادبیات پایداری با پرداختن به فرم، خاطرنشان کرد: قرابت داشتن آثار ادبی با نمایش آن را ماندگارتر می‌کند.

فاضلی با انتقاد از چاپ زیاد و در فواصل زمانی کوتاه کتاب توسط عده‌ای از نویسندگان، اظهار کرد: امروزه انبوه سازی در هر رشته‌ای رخنه کرده و این موضوع گاهاً در ادبیات نیز دیده می‌شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار