کد خبر : 59735
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۳

دود گرانی‌ها به چشم دانشجویان نیز رفت/ اعتراض گروهی از دانشجویان دانشگاه آزاد در پی افزایش ناباورانه شهریه‌ها

دود گرانی‌ها به چشم دانشجویان نیز رفت/ اعتراض گروهی از دانشجویان دانشگاه آزاد در پی افزایش ناباورانه شهریه‌ها

افزایش نرخ تورم و گرانی‌های بی‌حدومرز در کشور موجب شده تا دانشگاه آزاد شهریه‌های خود را بنابر دلایلی که خود موجه می‌شمارد افزایش دهد و این نشان می‌دهد دود گرانی‌ها به چشم دانشجویان رسیده و امیدشان را نامید کرده است.

به گزارش گیلانستان، نظر به انتشار اخبار رسمی در مورد افزایش شهریه به میزان ۱۵ الی ۳۰ درصد در رشته‌های دامپزشکی و کارشناسی علوم آزمایشگاهی دامپزشکی در دانشگاه آزاد اسلامی، برخی از دانشجویان به‌شدت گله‌مندند.

دانشجویان معترض که به شمارشان به گفته رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گیلان از ۳۰ تن نیز تجاوز نمی‌کند، مدعی هستند که افزایش شهریه در این دانشگاه نه‌تنها ۳۰ درصد نبوده بلکه ۱۰۰ درصد افزایش داشته و در پی آن حذف و اضافه دروس و انتخاب واحدشان نیز با مشکل روبرو شده است.

دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت که در رشته‌های دامپزشکی و آزمایشگاه در حال تحصیل هستند در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفته‌اند مسؤولان دانشگاه، دانشجویان را به‌نوعی یک گام صندوق می‌پندارند و این نوعی توهین به دانشجویان است.

این دانشجویان مدعی هستند افزایش دریافتی دانشگاه از دانشجویان صرف هزینه‌های گزاف پمپ آبیاری درختان بید، سرویس کولرگازی مسؤولان و معاونین بلندپایه و سایر تجملاتی که چهره غیرانقلابی و خلاف واقع از دانشگاه آزاد اسلامی نمایان ساخته است، می‌شود که در پی آن مسؤولان دانشگاه درصدد بالفعل کردن مطالبات ناحقشان از دانشجویان هستند.

دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت می‌گویند: برآیند عملکرد مسؤولان مالی دانشگاه آزاد اسلامی نتیجه‌ای جز این موضوع نمی‌دهد که گویا از دید آن‌ها نه اینکه دانشجوییم بلکه تنها یک مشتری محسوب می‌شویم.

عده‌ای دیگر از دانشجویان دانشگاه آزاد رشت می‌گویند متأسفانه ما نه اطلاعات درست در مورد آینده تحصیلی رشته خود و نه بازار کار آن و نه حتی میزان شهریه و دلیل آن داریم زیرا کسی در دانشگاه آزاد واحد رشت پاسخگوی دغدغه ما نیست.

گفته‌شده دانشجویان در همین راستا نامه‌ای هفت‌بندی بند را جهت واخواهی حقوق ازدست‌رفته‌شان تدوین کرده و برای مسؤولان دانشگاه آزاد در استان و مرکز ارسال کرده‌اند تا بتوانند پاسخی برای سؤالات مبهم خود بیابند.

برای جویا شدن موضوع و رفع ابهامات دانشجویان دامپزشکی و آزمایشگاه دانشگاه آزاد، سراغ محمد دوستدار، رئیس این دانشگاه در استان گیلان رفتیم.

دوستدار، رئیس دانشگاه آزاد استان گیلان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس مهم‌ترین عامل در تعیین میزان شهریه دانشگاه آزاد را رتبه‌بندی واحدهای دانشگاهی می‌داند و می‌گوید «واحدهای دانشگاهی دانشگاه آزاد از سطح یک تا ۲۶ رتبه‌بندی شده، از این روز شهریه واحدهای دانشگاهی رتبه یک مثل رشت نسبت به واحد دانشگاهی رتبه ۲۶ همچون سیاهکل بیشتر است و این مهم قابل‌توجه و تأمل است.»

وی بیان کرده که دانشگاه آزاد یک دانشگاه خودگردان است و با این حجم از امکانات، هیئت‌علمی و استادان از هیچ ارگانی بودجه و کمک مالی دریافت نمی‌کند.

به گفته رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گیلان، این دانشگاه یک واحد دانشگاهی ۱۰۰ درصد خودگردان بوده و از طریق درآمدهای حاصل، امورات خود را در این شرایط سخت اقتصادی می‌گذراند.

دوستدار در صحبت‌هایش در رابطه با انتقادات دانشجویان گفته انتقاد دانشجویان دانشگاه آزاد گیلان نسبت به گرانی شهریه بی‌مورد است.

وی در تشریح دلایل خود در خصوص افزایش شهریه دانشگاه در ترم جاری گفته که یکی از مهم‌ترین منابع درآمدی در دانشگاه آزاد، شهریه دریافتی از دانشجویان است، لذا تعیین شهریه دانشگاه آزاد متمرکز از کشور و توسط ستادی که در آن رئیس دانشگاه آزاد کشور و هیئت‌امنایی که توسط مقام معظم رهبری انتخاب‌شده، تعیین می‌شود.

رئیس دانشگاه آزاد استان گیلان اذعان کرده که نرخ شهریه در دانشگاه آزاد به عوامل مختلفی بستگی دارد و به‌جز شهریه ثابت، شهریه متغیر بر اساس معیارهایی مثل نرخ تورم، رتبه‌بندی واحدها و جذابیت رشته و برخورداری شهرستان‌ها تعیین می‌شود.

البته راه برای دانشجویان بر اساس توضیحاتی که دوستدار داده بسته نیست و همچنان آن‌ها در صورت تمایل می‌توانند در رشته‌ای که نسبت به آن راغب هستند و از ابتدا شوق به ادامه تحصیل در آن را داشته‌اند، ادامه دهند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی رشت بیان کرده که دانشجویان می‌توانند از تسهیلات پنج میلیون تومانی یکی از بانک‌ها و یا منابعی که در صندوق رفاه دانشجویی است نیز بهره بگیرند تا بتوانند تحصیلات خود را در مقاطع مذکور به پایان ببرند.

البته دوستدار بیان کرده که این دانشگاه با واکاوی و رصدهای موشکافانه دریافته که برخی از انتقادات دانشجویان ناشی از تعارض منافعی است که توسط برخی از هیئت‌های علمی این دانشگاه است و در همین رابطه تذکراتی نیز به آن‌ها داده‌شده است.

البته ناگفته نماند، بنا بر گفته رئیس دانشگاه آزاد، آن دسته از دانشجویانی که توان کافی برای پرداخت شهریه تعیین‌شده از سوی مرکز را نداشته باشند، ۱۵ درصد شهریه را می‌توانند با موافقت دانشگاه تخفیف بگیرند.

گرچه دغدغه دانشجویان مبنی برافزایش شهریه آن‌هم به‌یک‌باره موردقبول و قابل‌طرح در هیئت‌امنای دانشگاه آزاد و ترحم مسئولان این دانشگاه به ذینفعانشان است اما از طرف دیگر دانشجویان که تیزبینان و واقع‌گرایان جامعه هستند باید با نرخ تورم، گرانی‌ها و افزایش حقوق و دستمزد کارکنان دانشگاهی که خود آن را برای ادامه تحصیل انتخاب کرده‌اند را نیز لحاظ کنند.

نکته قابل‌توجه دیگر اینکه مسؤولان عالی کشور ازجمله شورای عالی انقلاب فرهنگی باید به بعد آموزش و فرهنگ کشور نیز که در پی سیاست‌های منفعلانه آن‌ها تحت شعاع قرارگرفته نیز توجه وافر داشته باشند زیرا در پی شرایط سخت معیشتی و تنگنای اقتصادی وجه آموزش عالی نیز تحت شعاع قرارگرفته و آتشی که به راه انداخته‌اند نه‌تنها عامه مردم بلکه دود آن در چشم قشر مرفه جامعه که برای تحصیل، دانشگاه آزاد را مقصد آموزشی خود انتخاب می‌کردند نیز رفته و امید را از چشم آنا نیز حداقل در چند فرسخی گرفته است.

گفته‌شده دانشگاه آزاد اسلامی گیلان ازجمله در واحد دانشگاهی مرکز استان علاوه بر دانشجویان ایرانی، دانشجویان خارجی را نیز در خود دارد که دو برابر دانشجویان ایرانی شهریه پرداخت می‌کنند اما این دانشگاه به‌عنوان قطب فرهنگی و تربیت نسل متخصص و متبحر در ایران باید به اصل خود که تعلیم و تعلم هست برگردد چراکه هیچ سرمایه‌ای بالاتر از نسل آگاه، متخصص، متعهد و متبحر نیست.

انتهای پیام/فارس

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار