کد خبر : 23911
تاریخ انتشار : دوشنبه 14 اسفند 1396- 39: 16

راه های گیلان بالغ بر ۲۳ هزار میلیارد تومان ارزش دارد

راه های گیلان بالغ بر ۲۳ هزار میلیارد تومان ارزش دارد

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای گیلان،با بیان اینکه بالغ بر ۱۲ هزار و ۴۲۱ کیلومتر راه همسنگ داریم، گفت: ارزش راه های استان معادل ۲۳ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان است و برای نگهداری از آن سالانه به ۷۰۸ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.

به گزارش گیلانستان، مهندس محمدرضا نازک کار در نخستین همایش ایمنی رانندگان حرفه ای که در سالن اجتماعات اداره کل راه و شهرسازی استان گیلان برگزار شد،صنعت حمل و نقل را یکی از شاخصه های توسعه دانست و اظهار کرد:صنعت حمل و نقل یک صنعت زیرساخت مادر است و بسیاری از صنایع وابسته به این صنعت هستند.

وی با بیان اینکه جابجایی به دو منظور کار و تفریح صورت می گیرد،تصریح کرد:اگر وقفه ای در آمد و شد مردم و کالا پیش بیاید، حرکت های اجتماعی دچار فاجعه خواهد شد که بیانگر اهمیت حمل و نقل،مجموعه فعالیت های کانون های حمل و نقل بار و مسافر و رانندگان غیرتمند و خستگی ناپذیر در جاده هاست.

این مقام مسئول،با اشاره به فرصت ها و چالش های حمل و نقل در دو بخش سفر و تردد،گفت:انسان،راه و وسیله نقلیه ساختار اصلی حمل و نقل را شکل می دهند،اما نقش انسان به عنوان کاربر اصلی در بخش راه بسیار تعیین کننده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای گیلان،با تاکید بر لزوم حرفه ای بودن رانندگان بخش حمل و نقل بار و مسافر، افزود: تجهیز رانندگان به اطلاعات جهت بهره برداری ایمن از سطح راه ها از جمله وظایف خطیر سازمان راهداری و حمل و نقل است.

نازک کار،با بیان اینکه گیلان جزو چهار استان اول در آمار بالای تلفات عابرین پیاده و موتورسواران است،خاطرنشان کرد: برای آموزش این دو قشر آسیب پذیر برنامه داریم تا بتوانیم فرهنگ ترافیکی را ارتقا ببخشیم و از میزان تلفات بکاهیم.

وی تصریح کرد:در سال ۸۵ بالغ بر ۲۸ هزار نفر تلفات رانندگی در کشور داشتیم که در سال ۹۵ با ۴۲ درصد کاهش به ۱۶ هزار نفر کشته در سال رسید. خوشبختانه گیلان از میانگین کشوری کاهش تلفات بالاتر بود و تلفات از یک هزار و ۳۰۰ نفر در استان به ۶۲۵ نفر در سال ۹۵ رسید.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای گیلان، با تاکید بر لزوم استفاده از فناوری های روز از جمله نظارت تصویری هوشمند در سطح راه ها، گفت:روزانه ۴۶ نفر در حوادث رانندگی جان خودشان را از دست می دهند که تاثیر منفی آن بر خانواده، اقتصاد، فرهنگ و جامعه فاجعه آمیز است لذا ساماندهی بخش ترافیک در راستای کاهش سوانح حائز اهمیت است.

وی عابرین پیاده و موتورسیکلت سواران گیلان را حرفه ای دانست و اضافه کرد: عموما باغات و شالیزارهای ما در کنار جاده ها قرار دارند و کشاورزان به عنوان کاربر آسیب پذیر از طول و عرض جاده ها استفاده می کنند لذا بالغ بر ۷۰۰ روستا را تحت پوشش آموزش های ترافیکی هم برای عابرین پیاده و هم راکبان قرار دادیم. همچنین با برگزاری دوره های آموزشی برای دانش آموزان مدارس حاشیه راه ها به دنبال انتقال و ماندگاری پیام های ترافیکی در ذهن آنان هستیم.

نازک کار،با تاکید بر لزوم ترویج فرهنگ استفاده از کلاه ایمنی بین موتورسیکلت سواران، عنوان کرد: «سر» آسیب پذیرترین ناحیه در راکبان موتورسیکلت است و لذا تاکنون ۱۴ هزار کلاه ایمنی به صورت تشویقی در اختیار موتورسیکلت سواران قرار گرفته است.

این مقام مسئول، وجود اهشام سرگردان در سطح جاده ها را یکی دیگر از عوامل تصادفات به ویژه در گیلان دانست و بیان کرد: مردم در قالب آموزش های ترافیکی باید به این باور برسند که نباید اهشام را در جاده ها رها کنند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای گیلان، با بیان اینکه استفاده از سامانه هوشمند داخل خودروها در اتوبوس اجرایی شده است، افزود:بخش کامیون و سواری به مرور در حال اجرا شدن است.همچنین برگزاری دوره های آموزشی به رانندگان، عابرین پیاده،موتورسیکلت سواران و دانش آموزان، تهیه و پخش تیزرهای مرتبط به ایمنی تردد و احداث مجتمع های خدمات رفاهی و استراحتگاه بین راهی از دیگر اقدامات است.

نازک کار،از فعالیت ۱۳ مجتمع خدمات رفاهی در گیلان خبر داد و عنوان کرد:راه و شهرسازی متولی ساخت راه ها و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای متولی بهسازی و ترمیم رویه ها، اصلاح هندسی معابر، نصب علائم ترافیکی هوشمند و غیر هوشمند،شناسایی و رفع نقاط پرحادثه،نصب و نگهداری سامانه های تردد شمار و ثبت تخلف،دوربین های نظارت تصویری و پل های عابر پیاده و اجرای طرح ایمن سازی فیزیکی مدارس حاشیه راه ها می باشد.

وی نظارت بر عملکرد وسائط نقلیه،اجرای طرح های نظارتی و کنترلی تردد وسائط،آشکارسازی وانت بارها و ادوات کشاورزی به وسیله شبرنگ، رسیدگی به اضافه تناژ و… را از دیگر اقدامات دانست و متذکر شد: ۶ درصد ارزش زیرساخت ها باید برای نگهداری آن هزینه شود. استان گیلان بالغ بر ۱۲ هزار و ۴۲۱ کیلومتر راه همسنگ(دوراهه آسفالت همراه با دو شانه خاکی) دارد لذا ارزش راه های استان معادل ۲۳ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان است و برای نگهداری از آن سالانه به ۷۰۸ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم که در حال حاضر چنین چیزی نیست.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای گیلان،خواستار همکاری دستگاه قضایی و نیروی انتظامی جهت پیشگیری از ساخت و ساز غیر مجاز در حاشیه راه ها شد و خاطرنشان کرد:رانندگان ضمن حفظ آرامش حین رانندگی و رعایت حقوق دیگران، از راه ها و ابنیه فنی به عنوان سرمایه های کشور صیانت کنند./ ایسنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار