کد خبر : 24880
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۳

رشته‌های تخصصی در حوزه‌های علمیه استان گیلان راه‌اندازی می‌شود

رشته‌های تخصصی در حوزه‌های علمیه استان گیلان راه‌اندازی می‌شود

معاون حوزه‌ علمیه برادران استان گیلان‌ با اشاره به ضرورت راه‌اندازی رشته‌های تخصصی در حوزه‌‌های علمیه استان گیلان گفت:‌ تحولات مثبت‌ و نیازسنجی‌ هایی در این بخش انجام شده است.

به گزارش گیلانستان، حجت‌الاسلام والمسلمین صابرپور صبح امروز در نشست خبری در رشت اظهار داشت:‌ مهلت انجام ثبت نام در حوزه‌های علمیه استان گیلان تا پایان وقت 26 فروردین بود و در حال حاضر هیچ تصمیم جدیدی در مورد تمدید مجدد این زمان در دستور کار قرار ندارد.

وی تعداد مدارس حوزوی در سطح استان گیلان را 14 باب خواند و گفت:‌ در این مدارس که در سراسر استان گیلان در سطوح مختلف از پایه تا مراحل بالاتر دایر شده‌اند در حال حاضر بیش از هزار و 57 طلبه مشغول تحصیل و گذراندن دوره‌های تخصصی خود هستند.

معاون آموزش و پژوهش حوزه‌ علمیه برادران استان گیلان خاطرنشان کرد:‌ ظرفیت پذیرش امسال در حوزه‌های علمیه سراسر استان گیلان حدود 250 نفر تعیین شده است و از بین 14 مدرسه آن تعداد 12 مدرسه اقدام به ثبت نام متقاضیان و طلاب جوان در پایه اول می‌کنند.

صابرپور با بیان اینکه حوزه‌های علمیه در حقیقت نهادهایی آموزشی و مذهبی تلقی می‌شوند عنوان کرد:‌ حوزه‌های علمیه در حقیقت برای فهم و استنباط آموزه‌های دینی از قرآن و حدیث طراحی شده‌اند و با فرهنگ‌سازی و ترویج علوم برخاسته از دین فعالیت می‌کنند.

معاون آموزش و پژوهش حوزه‌ علمیه برادران استان گیلان افزود:‌ فرهنگ‌سازی،‌ تبلیغ و تبیین دقیق و اصولی معارف دینی توسط روحانیون و مبلغان دینی نقش بسیار مهمی در سبک زندگی و مواجهه با آسیب‌هایی که جنگ نرم بر کشور به‌ویژه بر جوانان و نوجوانان وارد می‌کند دارد.

صابرپور با تأکید بر اینکه ضرورت ورود حوزه‌‌های علمیه به مسائل اجتماعی جامعه بر کسی پوشیده نیست گفت: حضور فعال حوزویان در جریانات و مسائل اجتماعی روز و پرهیز از گو‌شه‌نشینی در حقیقت مبنا و یکی از اصول بسیار مهم و بنیادین حوزه‌های علمیه سراسر کشور است.

وی با بیان اینکه دین با حاشیه‌نشینی روحانیت آسیب‌های جدی خواهد دید افزود:‌ روحانیون در حقیقت سربازان و خادمان دین بوده و هرگز آسیب‌دیدن دین را بر‌نمی‌تابند که این موضوع به خوبی در حضور پررنگ ‌آن‌ها در روند پیروزی انقلاب اسلامی و دیگر عرصه‌های مختلف به اثبات رسیده است.

معاون آموزش و پژوهش حوزه‌ علمیه برادران استان گیلان تصریح کرد:‌ امروز دنیا تشنه معارف دینی است و حوزه‌های علمبه بر طبق رسالت و هدف تبلیغی مهم خود نه‌تنها در داخل کشور بلکه در خارج از مرزها نیز حضوری فعال و چشمگیر در عرصه‌های بین‌المللی دارد.

صابرپور مهمترین گام جهت کاربردی‌تر شدن کارکرد تبلیغی حوزه علمیه را برشمرد و بیان داشت:‌ آسیب‌شناسی فرهنگی و اجتماعی در حوزه‌های مختلف اصلی‌ترین اقدام تبلیغی حوزه است که در جهت اثرگذاری مثبت بر جامعه و تحقق رهنمودها و دغدغه‌های مقام معظم رهبری باید انجام شود.

وی با اشاره به نامگذاری امسال به نام سال حمایت از کالای ایرانی توسط مقام معظم رهبری افزود:‌ حوزه‌ علمیه استان گیلان نیز مانند سایر حوزه‌های سراسر کشور در جهت تبیین و تبلیغ شعار سال قدم بر‌می‌دارد و برای تحقق هرچه بیشتر آن برنامه‌های فرهنگی خاصی را دنبال می‌کند.

معاون آموزش و پژوهش حوزه‌ علمیه برادران استان گیلان عنوان کرد:‌ البته بر تمامی نهادها و ارگان‌های کشور لازم است که به دنبال خط مشی‌های تعیین‌ شده مقام معظم رهبری حرکت کنند و در تحقق اهداف آن تلاش کنند اما در این میان نقش حوزه‌های علمیه بسیار حساس و تعیین‌کننده است.

صابرپور به یکی دیگر از مهم‌ترین دغدغه‌های مقام معظم رهبری ا‌شاره کرد و ابراز داشت:‌ ضرورت تحول و بازبینی در علوم اسلامی و متون و ساختارهای این حوزه همواره مورد تأکید مقام معظم رهبری بوده است و نقش حوزه علمیه در تحول و بازسازی علوم اسلامی بر کسی پوشیده نیست.

وی با تأکید بر اینکه متون غربی موجود در کشور به بنیان‌های فرهنگی آسیب‌ می‌زنند افزود: هم‌اکنون‌ مؤسسات تخصصی ویژه‌ای در حوزه علمیه قم مشغول فعالیت هستند و پویا کردن علوم انسانی در عرصه‌‌های دینی را در دستور کار فعالیت‌های پژوهشی خود قرار داده‌اند.

معاون آموزش و پژوهش حوزه‌ علمیه برادران استان گیلان خاطرنشان کرد:‌ حوزه‌های علمیه باید به‌صورت کاملاً تخصصی وارد حوزه‌های دینی شوند تا طلاب و روحانیون برای پاسخ‌گویی به نیازهای جدید جامعه و شبهاتی که مطرح می‌شود از آمادگی اطلاعاتی و معرفتی کافی برخوردار باشد.

صابرپور با اشاره به ضرورت راه‌اندازی رشته‌های تخصصی در حوزه‌‌های علمیه استان گیلان ابراز داشت:‌ امیدواریم با تحولات مثبت‌ و نیازسنجی‌هایی که در این بخش انجام شده است بتوانیم در آینده‌ای نزدیک شاهد ارائه رشته‌های تخصصی جدید در حوزه‌های علمیه استان گیلان باشیم./ تسنیم

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار