کد خبر : 55669
تاریخ انتشار : دوشنبه ۳ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۲

قاچاق چوب از تنفس تا کرونا!

رشد ۲ برابری کشفیات چوب آلات جنگلی/ شگردهای قاچاقچیان تغییر کرده

رشد ۲ برابری کشفیات چوب آلات جنگلی/ شگردهای قاچاقچیان تغییر کرده

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی گیلان گفت: متاسفانه شاهد تغییر در شگردهای قاچاق چوب هستیم و برخی از کشفیات در داخل خودروهای سواری بوده و برخی از قاچاقچیان خانواده خود را به همراه دارند.

به گزارش گیلانستان، در سال‌های اخیر در کنار حوادث و اتفاقاتی مانند سیل، آتش‌سوزی، آفات و بیماری ها، خشکسالی و… که باعث از بین رفتن جنگل‌ها می‌شود، همه روزه اخباری از حوزه قاچاق چوب نیز به گوش می رسد.

گزارش ها حاکی از افزایش کشفیات چوب آلات قاچاق از جنگل هاست؛ چراکه بعد از طرح تنفس و همچنین با توجه به وضعیت بازار، قیمت چوب افزایش بسیار قابل توجهی داشته است.

وقتی قیمت چوب بالا می رود و بهره‌برداری از جنگل کم و ممنوع می شود، بسیاری از افراد رو به قاچاق چوب آورده و بر مشکلات و معضلات جنگل های ارزشمند ما می افزایند.

البته قاچاق چوب با شرایط اقتصادی ارتباط مستقیمی دارد و ‌هر چقدر شرایط اقتصادی سخت‌تر شود میزان قاچاق چوب هم افزایش خواهد یافت. قیمت بالای چوب های وارداتی در کنار توقف بهره‌برداری از جنگل، قیمت چوب را آنچنان افزایش داده که طمع سودجویان از منابع طبیعی را بر می انگیزد.

می توان نتیجه گیری کرد که بیکاری، سطح پایین درآمد اهالی محلی، خلاء قوانین مناسب و بازدارنده، کمبود شدید نیروهای حفاظتی و جنگلبان، نبود تجهیزات، اجرا نشدن طرح‌های جنگل‌داری همزمان با توقف بهره‌برداری از جنگل، وجود نیازهای چوبی در سطح کشور و از همه مهمتر فقدان فرهنگ منابع طبیعی، میل و اشتیاق قاچاقچیان را به قاچاق چوب بیشتر کرده است.

سرهنگ محمد قربانی لرد در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به افزایش دو برابری کشفیات چوب آلات جنگلی قاچاق، اظهار کرد: در پنج ماهه نخست سال گذشته ۳۳۰ پرونده و در مدت مشابه امسال ۶۹۱ پرونده قاچاق چوب تشکیل دادیم که نشان دهنده افزایش ۱۰۹ درصدی در تعداد پرونده هاست.

کشف ۲ محموله قاچاق لاش برگ و خزه های جنگلی

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان با اشاره به دستگیری ۹۷ قاچاقچی چوب آلات در پنج ماهه سال ۹۸، تصریح کرد: در پنج ماهه امسال با رشد ۳۱۵ درصدی، ۸۷۶ نفر را دستگیر کردیم. متاسفانه شاهد تغییر در شگردهای قاچاق چوب هستیم و برخی از کشفیات در داخل خودروهای سواری بوده و برخی از قاچاقچیان خانواده خود را به همراه دارند.

وی افزایش چندبرابری قیمت چوب آلات جنگلی را یکی از عوامل افزایش قاچاق دانست و افزود: توقف بهره برداری از جنگل های طبیعی و نیاز چوبی صنایع از یکطرف و مشکلات اقتصادی مردم به واسطه بیکاری به ویژه در ایام شیوع کرونا از طرف دیگر، موجب افزایش کشفیات نیروهای حفاظتی شده است؛ البته با کمترین میزان قاچاق از جنگل های هیرکانی گیلان مواجه هستیم و بیشتر کشفیات مربوط به جنگل های دست کاشت است.

قربانی لرد، با بیان اینکه استان گیلان ۵۰ درصد زراعت چوب کشور را بر عهده دارد، خاطرنشان کرد: گیلان در بین استان های شمالی نیز بیشترین زراعت چوب را به خود اختصاص داده و تامین کننده چوب مورد نیاز صنایع سلولزی است لذا برخی از پرونده های تشکیل شده در حوزه قاچاق چوب مربوط به فقدان پروانه حمل در پروژه های جنگل داری است و صرفا مربوط به قطع درختان از داخل جنگل نیست.

وی از کشف و ضبط ۴۹۵ مترمکعب چوب آلات جنگلی در پنج ماهه نخست سال ۹۸ خبر داد و گفت: در مدت مشابه امسال ۵۸۷ مترمکعب کشف و ضبط کردیم.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان، با بیان اینکه جابجایی خاک و لاش برگ های جنگلی مورد توجه ویژه نیروهای حفاظتی قرار دارد، عنوان کرد: از ابتدای امسال تاکنون دو مورد محموله قاچاق لاش برگ و خزه های جنگلی کشف شده که به ترتیب ۱۵۰۰ و ۱۸۰۰ کیلوگرم وزن داشت لذا نیروها نسبت به این مهم توجیه هستند و برخورد قاطع با سودجویان صورت می گیرد.

جلوگیری از تخریب ۵۰ درصدی مراتع گیلان

وی همچنین از توقیف ۴۴۱ وسیله نقلیه مرتبط با قاچاقچیان و ۱۹ دستگاه اره موتوری خبر داد و اضافه کرد: در توقیف وسیله نقلیه نیز نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۶۹ درصد رشد داشتیم.

قربانی لرد، با بیان اینکه در پنج ماهه سال گذشته ۳۰۹ فقره رفع تصرف و در مدت مشابه امسال ۱۴۹۳ فقره پرونده تشکیل دادیم، افزود: این پرونده ها منجر به رفع تصرف بالغ بر ۹۶۵ هکتار از اراضی ملی شده که در تعداد فقره ها شاهد ۳۸۴ درصد رشد و در میزان مساحت آزاد شده شاهد ۹۷۵ درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال گذشته هستیم.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی گیلان، یکی از مهمترین اقدامات حفاظتی این اداره کل را برخورد با چرای غیر مجاز دام در مراتع استان دانست و تاکید کرد: در برخورد با چرای غیر مجاز دام در سال جاری ۱۷۰۰ درصد رشد داشتیم، زیرا در پنج ماهه سال گذشته دو مورد پرونده و در پنج ماهه امسال ۳۶ مورد پرونده تشکیل دادیم.

وی با بیان اینکه در مدت مذکور با پایش نیروهای حفاظتی ۵۰ درصد از تخریب مراتع استان جلوگیری شده است، عنوان کرد: متاسفانه چرای غیر مجاز دام پوشش گیاهی مراتع و نهال های جنگلی را از بین می برد.

قربانی لرد، با اشاره به وقوع ۷۵ فقره حریق در سطح ۹۳ هکتار از عرصه های منابع طبیعی استان از ابتدای سال تاکنون، یادآور شد: ۳۷ هکتار این حریق ها مربوط به مراتع، ۲۲ هکتار مربوط به جنگل های دست کاشت و تنها چهار هکتار مربوط به جنگل های طبیعی بوده است. خوشبختانه به دلیل آمادگی نیروهای حفاظتی اکثر این حریق ها در سطح مهار شده و به جنگل های هیرکانی و مراتع استان آسیب جدی نرسیده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار