کد خبر : 57221
تاریخ انتشار : دوشنبه ۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۴

رعایت آداب بهداشتی مقدم بر تزریق واکسن آنفولانزا/ چه زمانی برای تزریق واکسن مناسب است؟

رعایت آداب بهداشتی مقدم بر تزریق واکسن آنفولانزا/ چه زمانی برای تزریق واکسن مناسب است؟

گرچه تزریق واکسن آنفولانزا از روز گذشته در گیلان برای گروه‌های پرخطر آغازشده اما همچنان توصیه متخصصان حوزه سلامت رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای مصون ماندن از هر دو بیماری آنفولانزا و کرونا است.

به گزارش گیلانستان، طی روزهای اخیر محموله‌هایی از واکسن آنفولانزا به جهت پیشگیری از ابتلا به این بیماری توسط وزارت بهداشت خریداری و در اختیار دانشگاه‌های علوم پزشکی قرارگرفته است.

با همه‌گیری بیماری کووید۱۹ و همچنین تشابه زیاد این بیماری با بیماری آنفولانزا، یکی از توصیه‌های متولیان سلامت، تزریق واکسن آنفولانزا هست؛ این در حالی است که بیماری کرونا واکسن و داروی مؤثر ندارد و بهترین راه ایمن کردن مردم نسبت به بیماری مشابه همچون آنفولانزا هست تا روند شناسایی و تشخیص بیماری کرونا در بین افرادی که مشکوک هستند و به سیستم سلامت مراجعه می‌کنند، تسهیل شود.

با واهمه‌ای که در بین جوامع انسانی با شیوع کرونا ویروس رقم خورده، به نظر می‌رسد هجوم افراد به داروخانه‌ها و مراکز بهداشتی برای تزریق واکسن کرونا افزایش پیدا کند، تقاضایی که بسیاری از متخصصان معتقد هستند، تقاضای کاذبی هست و باید مردم تنها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی خود را از کرونا ویروس حفظ کنند.

اما همچنان سؤالات درزمینهٔ واکسن کرونا بسیار زیاد است، یکی از پرتکرارترین سؤالات این روزهای مردم بهترین زمان مصرف برای تزریق واکسن آنفولانزا است.

دکتر توفیق یعقوبی، متخصص بیماری‌های عفونی و تب در گفت‌وگو با خبرنگار فارس می‌گوید : بهترین زمان مصرف واکسن آنفولانزا اواخر نیمه شهریورماه و یا اوایل نیمه مهرماه هست.

به گفته وی حدود دو هفته طول می‌کشد تا واکسن آنفولانزا در بدن فرد واکسن گرفته ایمنی ایجاد کند و ایمنی نیز چند ماه طول می‌کشد.

اما توصیه مؤکد دکتر یعقوبی همچنان رعایت پروتکل‌های بهداشتی است. به گفته وی همه افراد جامعه نیاز به استفاده از واکسن آنفولانزا را ندارند.

دکتر حیدر زاده، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز در گفت گ با فارس مطرح کرده که اولویت مصرف واکسن برای افرادی است که در معرض خطر قرار دارند و این افراد واکسن رایگان دریافت خواهند کرد.

به گفته وی، مادران باردار در سه‌ماهه دوم و سوم، افراد با بیماری‌های مزمن ، افراد زیر ۶ سال و بالای ۶۵ سال سن، بیماران شیمی‌درمانی، کارکنان بهداشتی و درمانی که با بیماران سروکار دارند ازجمله اقشاری هستند که پیشنهاد می‌شود واکسن آنفولانزا تزریق کنند.

اما نکته اینجاست که علیرغم تزریق واکسن آنفولانزا، همچنان رعایت پروتکل‌های بهداشتی مشتمل بر حفظ فاصله فیزیکی حداقل یک و نیم متر، استفاده از ماسک و شست و شوی مرتب دست‌ها بهترین، ارزان‌ترین و قابل‌دسترس‌ترین شیوه برای مبتلا نشدن به دو بیماری مشابه آنفولانزا و کرونا ویروس است.

گرچه مسؤولان حوزه سلامت اعلام کرده‌اند برای افراد پرخطر و یا در معرض خطر بیشتر، واکسن آنفولانزا به‌صورت رایگان تهیه‌شده و خودشان با شبکه بهداشتی که در اختیاردارند، به آن‌ها تزریق خواهند کرد اما آن دسته از افرادی که همچنان مایل هستند تا از واکسن آنفولانزا استفاده کند می‌توانند با مراجعه به داروخانه ها باقیمت آزاد از تاریخی که متعاقباً اعلام می‌شود واکسن را تهیه و تزریق کنند.

انتهای پیام/فارس

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار