کد خبر : 1801
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۰

روستائیان استان گیلان آموزش نوغانداری می‌بینند

روستائیان استان گیلان آموزش نوغانداری می‌بینند

رئیس مرکز توسعه نوغانداری کشور با بیان اینکه با بیان اینکه روستائیان استان گیلان آموزش نوغانداری می‌بینند گفت: با اقدامات انجام شده در تلاش هستیم که تمامی 16 شهرستان در این استان به پرورش و تولید پیله بپردازند.

به گزارش در گیلان علی اصغر داداش‌پور، اظهار داشت: استان گیلان از دیر ایام همواره نیمی از نوغانداری کشور را به خود اختصاص داده است.

رئیس مرکز توسعه نوغانداری کشور تصریح کرد: در مرکز نوغانداری کشور، گیلان یکی از استان‌های مستعد و دارای ظرفیت برای حفظ نوغانداری و احیای نوغان در کشور محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه بحث نوغانداری می‌تواند در گیلان و جوامع روستایی آن درآمد خوبی را برای روستائیان به‌همراه داشته باشد خاطرنشان کرد: این مرکز برای روستائیان گیلانی کلاس‌های آموزشی ترویج مباحث نوین نوغانداری را در دست اجرا دارد که هدف از برگزاری اینگونه کلاس‌ها توانمندسازی و ساماندهی نوغانداران گیلانی در قالب تشکل‌های مردم نهاد کشاورزی است.

وی افزود: با رعایت نکات بهداشتی وتوصیه‌های فنی و با نگاه پیشگیرانه با تأکید بر افزایش بهره‌برداری و افزایش میزان تولید پیله در هر جعبه تخم نوغان در استان، باید نوغانداری را به‌عنوان یکی از مشاغل جانبی مکمل در گیلان احیا کنیم.

داداش‌پور با بیان اینکه اقدامات لازم برای تولید و توزیع تخم نوغان در استان انجام شده است تصریح کرد: از سال گذشته فرآیند تولید و توزیع تخم نوغان در گیلان اجرا شده است نوغاندارن گیلانی دیگر نگرانی تهیه آسان تخم نوغان را در این استان ندارند و با اقدامات انجام شده و با تأکید بر ظرفیت بخش خصوصی فرایند تولید و توزیع تخم نوغان در سال‌های آینده در این استان ادامه خواهد داشت.

وی افزود: تولید نهال برای توتستان‌های و کشت نهال توت در مناطق مستعد جز برنامه کار این مرکز درباره توسعه توتستان‌های کشور قرار دارد که سهم گیلان یک میلیون نهال است.

داداش‌پور خاطرنشان کرد: در حال حاضر 8 شهرستان در گیلان به نوغانداری مشغول هستند که با اقدامات انجام شده در تلاش هستیم که تمامی 16 شهرستان در این استان به پرورش و تولید پیله بپردازند.

وی با بیان اینکه نوغانداری نیازمند حمایت ویژه است افزود: برای حمایت از نوغانداران گیلانی اعطای تسهیلات از طریق بخش‌های نظام بانکی با هماهنگی سازمان جهاد کشاورزی از اقدامات مهم این مرکز بوده است که در حال حاضر 86 نفر متقاضی تسهیلات به بانک‌های عامل معرفی شده‌اند.

رئیس مرکز توسعه نوغانداری کشور گفت: تأمل و همراهی در این زمینه بین دستگاه‌های مرتبط می‌تواند سرعت بیشتری به توسعه نوغانداری در استان بدهد.

وی افزود: با هماهنگی‌های انجام شده با کمیته امداد امام (ره) و بسیج مهندسین کشاورزی می‌توانیم در بخش توسعه و احیای نوغانداری در استان گام مثبتی برداریم و در سال 94 استان گیلان از میزان توزیع شده 12 هزار و 750 جعبه تخم نوغان 336 تن پیله تر تولید کرده است./تسنیم

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 1 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار