کد خبر : 57903
تاریخ انتشار : پنجشنبه 24 مهر 1399- 39: 16

روشن شدن آپارات سینما انقلاب در انتظاری مبهم

روشن شدن آپارات سینما انقلاب در انتظاری مبهم

حضور رضا عطاران با سرمایه گذار خصوصی در رشت، امیدها برای روشن شدن آپارات سینما انقلاب این شهر را پررنگ کرد.

به گزارش گیلانستان، مائده اسفندمز؛ زمانی شهر رشت که شهر اولین ها را به آن نسبت می دادند، با سالن های فعال هنر هفتم و دوستدارانی که همواره به هنرهای نمایشی و سینما علاقمند بودند، مشهور بود. صف های طولانی برای تماشای فیلم ها بر روی پرده های بزرگ سینماهای این شهر شکل می گرفت و مردم از شهرها و روستاهای دور و نزدیک برای تماشای جادوی تصویر و صدا در عمق تاریکی سالن ها مشتاقانه به رشت می آمدند.

 

حال بعد از گذشت سالیان سال از آن رونق و شلوغی جلوی سالن ها، از سینماهای رشت دو سالن تعطیل است و جز سالن های سینما سپیدرود که نونوارتر از سینما ۲۲ بهمن و سینما میرزاکوچک خان است، فضایی برای بروز آن‌همه اشتیاق برای نشستن و تماشای فیلم ها وجود ندارد. اما این موضوع تنها به رشت خلاصه نمی شود.

طبق اعلام مدیرکل فرهنگ‌ و ارشاد اسلامی گیلان، برای جمعیت بیش از ۲ میلیون و ۵۳۰ هزار نفری استان  بر اساس سرشماری سال ۹۵، به ازای هر ۲۳۰ هزار نفر، یک سالن و هر ۵۱۷ نفر یک صندلی در سینماهای استان موجود است.

 

فیروز فاضلی معتقد است اگرچه در زمان اجرای جشنواره هایی مانند جشنواره فیلم فجر شاهد استقبال سینمادوستان در سالن های رشت هستیم اما کهولت سن مالکان سینما، وراثی بودن و تعدد شرکاء عملاً کارایی، بهبود و ترمیم سالن های سینما را تحت الشعاع خود قرار داده و از طرفی سینماهای فعال کنونی هم از داشتن سیستم تهویه مطبوع، صندلی های استاندارد، امکانات رفاهی ضروری و ظاهر مناسب بی بهره هستند.

 

با همه این اوصاف، اشتیاق نسل جوان برای تماشای فیلم بر روی پرده بزرگ سالن ها به راحتی از بین نمی رود، به ویژه که گیلان، خود مهد پرورش بسیاری از هنرمندان فعال و مشهور هنر هفتم است.

 

*تعطیلی سینما انقلاب به مدت ۱۳ سال

در راستای پاسخگویی به اشتیاق و استقبال مردم گیلان و رشت از سینما، از دوره شورای چهارم رایزنی ها جهت جذب سرمایه گذار برای سینما انقلاب رشت آغاز شد. سینما انقلاب در دهه ۱۳۲۰، با نام سینما “سیروس” تاسیس شد و در سال ۱۳۵۰ به سینما کوروش تغییر نام یافت و بعد از انقلاب اسلامی، سینما انقلاب نامیده شد.

سینما انقلاب از سال ۱۳۸۶ با ورود اداره کل فرهنگ‌ و ارشاد اسلامی برای برخورد با بی اخلاقی و عدم رعایت شئونات اسلامی تعطیل شد. در آن سال، معاون وقت حوزه فرهنگی اداره کل ارشاد گیلان با اعلام تعطیلی سینما انقلاب گفت: به دنبال اظهار نارضایتی شهروندان از عملکرد و محیط نامناسب سینما انقلاب و عدم رعایت موارد اخلاقی در این مکان فرهنگی، همچنین عدم توجه مالک آن به تذکرات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، این سینما تعطیل شد و در صورت تعیین و معرفی یک مدیر متعهد و باشرایط مناسب برای مدیریت سینما انقلاب، این سینما برای بازگشایی و فعالیت مجدد مشکلی نخواهد داشت.

 

اما سال‌ها گذشت و عملا همچنان این سینما که در بهترین نقطه شهر (میدان شهرداری، پیاده راه فرهنگی،هنری) قرار دارد، تعطیل باقی ماند. با اینکه بارها از سوی اداره کل فرهنگ‌ و ارشاد اسلامی وعده تبدیل سینما انقلاب به پردیس سینمایی داده شد.

 

در دوره چهارم شورای شهر رشت، رایزنی های متعددی برای جذب سرمایه گذار برای تبدیل سینما انقلاب به یک پردیس سینمایی از سوی شهرداری رشت صورت گرفت تا اینکه در نهایت، پس از رایزنی های متعدد برای جذب سرمایه گذار و اعلام مشوق های شهرداری برای تبدیل سینما انقلاب به پردیس سینمایی واگذاری سینما به سرمایه گذار خصوصی( علی سرتیپی) که از فعالان این حوزه است، انجام شد اما با وجود اینکه پرده تبدیل سینما به پردیس سینمایی هم بر سر درب آن مدتی آویزان بود، هیچ تغییری در ساخت و مرمت سینما انقلاب که طی سال ها بی توجهی به متروکه ای تبدیل شده، مشاهده نشد. به عبارت دقیق تر، برای پروژه فوق، مبلغ چهار میلیارد تومان برآورد شده که مورد اعتراض قرار گرفت و انجام آن، مسکوت ماند.

 

با گذشت ۱۳ سال پس از تعطیلی این سینما، به تازگی پای یکی از معروف‌ترین فعالان این حوزه به رشت کشیده شده است. «رضا عطاران» که سابقه ای طولانی در هنرپیشگی، نویسندگی و ساخت فیلم و سریال دارد، با حضور در رشت وارد رایزنی با سرمایه گذار و شهرداری رشت برای تبدیل سینما انقلاب به پردیس سینمایی شده است.

*عقب ماندگی رشت نسبت به شهرهای دیگر در تعداد سالن سینما
در دیداری که بین سرتیپی (سرمایه گذار خصوص) با همراهی رضا عطاران با مدیران شهرداری و اعضای شورای رشت صورت گرفت، عقب ماندن رشت از شهرهای دیگر از لحاظ داشتن سالن های نونوار سینما با وجود سبقه ی فرهنگی و هنری به وضوح بیان شد. سرتیپی که از تهیه‌کنندگان سرشناس کشور است گفت: در سالیان دور رشت جزو سومین شهرهایی بود که در سینما بیننده داشت اما اکنون سیزدهمین شهر کشور است.

 

وی در مقایسه سالن های رشت با شهرهایی مانند مشهد، اصفهان، شیراز و تبریز افزود: حتی ارومیه نیز اکنون سالن‌های بهتری نسبت به شهر زیبای رشت دارد.

 

سرتیپی با بیان اینکه چندین سال است که برای رایزنی به شهر رشت می‌آییم اما هیچ نتیجه‌ای نداشته است اظهار کرد: تلاش ما رونق فرهنگی رشت و ساخت سالن های باکیفیت سینما در این شهر است.

 

با این انتقادات، مدیران شهری رشت اعلام کرده اند که این بار همکاری و همراهی لازم با سرمایه گذار برای تبدیل سینما انقلاب به پردیس فرهنگی و تفریحی را ارائه خواهند کرد. حال باید منتظر ماند و دید که آیا سرانجام پس از ۱۳ سال، چراغ ها و آپارات سالن سینما انقلاب رشت روشن خواهد شد یا خیر؟.

پایان پیام/شبستان

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار